HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Powerdrive möter 572-10 --> Blev GM70, A1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2007/04/27 :  23:28:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Med 850V så kanske det är läge att ansvända separata nätdelar till övriga steg? Brukar rekommenderas ändå ur ljudsynpunkt.

Jo,det är klart,lite högt för ingångsrör.Men som jag tänkt att använda seriekopplade e-lyter för att klara spänningen (Lite under 900v)då får man ju ut halva spänningen mellan lyterna,kan man ta spänning där till ingångsstegen?Och reglera ner till lämplig nivå,blir väl mellan 5-10w som försvinner i värme.Går inte det så blir ju en trafo till ingångssteget inte så stor /dyr..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2007/04/28 :  00:25:06  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
då får man ju ut halva spänningen mellan lyterna,kan man ta spänning där till ingångsstegen?


I och för sig, men tänkt då på att dimensionera spänningsdelaren som sköter fördelningen mellan kondingarna med drivrörens ström i åtanke.
När man seriekopplar elektrolyter måste man ju som bekant lägga ett motstånd över varje konding för att jämna ut spänningen, och om man ska dra ström från mittpunkten så måste man alltså minska värdet på det övre motståndet i spänningsdelaren.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2007/04/28 :  00:33:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
lägga ett motstånd över varje konding för att jämna ut spänningen,

Nej det visste jag inte, har kört utan förr.Du menar inte som bleeders?Hur ska man dimmensionera dom,någon viss ström?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/04/28 :  09:37:38  Show Profile Send Lord a Private Message
Ca 1-2K per volt brukar bli bra.
Jag kan precis som fuling var inne på starkt rekomendera en separat närdel för driv och ingångssteg !
I annat fall så kan du använda en trafo med mittapp och helvågsbrygga,
då kan du plocka ut en hälften så stor spänning från mitttappen.
Och kom ihåg en sak lytarna skall krara en spånning nätdelen levererar obelastad med ev bleeders, slutrören kan ju sluta dra ström !

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2007/04/28 :  10:33:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
I annat fall så kan du använda en trafo med mittapp och helvågsbrygga,

Bra,det är det på den jag beställt!

Edit:Är det något som hindrar att jag monterar 6D22 mellan likriktaren och e-lyten?

quote:
slutrören kan ju sluta dra ström !

Inte mina högklassiga rör inte...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/04/28 19:20:44
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/04/28 :  22:03:59  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag kan inte se någon som hellst anledning att ha en rördiod efter likriktaren. som mjukstart i och för sig men ganska onödigt och tillkrånglat. Sätt istället en switch eller relä mellan likriktan och första lyten i nätdelen som slår till efter att katoderna är varma.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2007/04/28 :  22:57:33  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
som mjukstart i och för sig men ganska onödigt och tillkrånglat. Sätt istället en switch eller relä mellan likriktan och första lyten i nätdelen som slår till efter att katoderna är varma.

Men det blir ju inte så mycket "gammaldags mysfaktor"med ett relä.
Tror du 6D22 kommer påverka ljudet negativt?
Vidare är jag nog rädd att spänningen kommer att närma sig 925v på mina fina/stora 450v e-lyter innan rören är varma,tänkte att 6D22 kunde förhindra detta.Annars måste det nog bli 500v lytar.

Edit:Lägger till ett par frågor,vet någon tiden innan 6D22 släpper igenom spänning?Om jag vill bypassa den med ett relä efter fördröjningen,finns det relän som klarar 1000v då?

Like?



Ökar jag capasistansen mer miskar spänningen,varför?Dumt att öka då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/05/06 21:06:53
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2007/05/02 :  00:17:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har kört några PSU simuleringar med olika C1 kondingar.

1000Uf:



500uF:



250uF:



och det jag ser är att spänningstopparna är mycket högre i starten med mindre capacistans.Så köra med mer capacistans då,eller...?
Förresten hur accurat är denna simulator?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/05/02 :  10:35:28  Show Profile Send Lord a Private Message
En vedertagen regel är att man skall ha högre kapasitans ju närmare lasten man kommer i nätdelen .
Sen sklle jag rekomendera att köra med två drosslar, typ 2-4H mellan första och andra kondingen.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2007/05/05 :  01:55:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Du menar att jag skulle haft C-L-C-L-C?
Tja,nu har jag ju redan köpt denna drossel,så.
Omfördelade capacistansen som du sa:(Verkar vara tvärtom med rörlikriktare)



1:Räcker capacistansen?
2:Kan jag flytta dom 500uF till lasten(dubbla chassien)och köra utan
vid drosseln(PSU chassiet),eller sätta en mindre även vid drosseln,kankse 50-100uF?
Edit:
3:Räcker C-R-C till driv/ingångsröret från mittapp och helvågsbrygga,eller bättre med drossel där oxå?
-------------------------------------------------------------------------------------

Like?



Ökar jag capasistansen minskar spänningen,varför?Dumt att öka då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/05/06 21:09:57
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/05/07 :  17:30:22  Show Profile Send Lord a Private Message
Prova med 20µ - 2,6H - 100µ - 10H - 600µ så för du en betydligt stabilare nätdel med nästan obefintligt rippel.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2007/05/08 :  02:01:18  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ok,körde med 8H spole eftersom jag har en sådan.Justerade värdena på C1 och C2 lite,för maximal spänning,ökade jag mer sjönk spänningen.En till egenhet med detta filter var att det utan belastning inte steg över 1Kv,(stannade vid 919v)som det med C-L-C gjorde,om nu simuleringen stämmer med verkligheten.Om allt nu stämmer så använder jag detta.



Till ingångs och drivrör:



Kommer antagligen att använda en Mosfet istället för motsåndet,för att ta ned spänningen till just under 300v.För att sedan använda CCS till både ingångs och "driv"rör.
Ser det okej ut?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2008/02/15 :  22:50:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Visualiserade liite över framtiden,fick ett mail från en amerikan (en seriös) han hadde byggt med SV572-10,men skrev att:they burnt out after a few years,so I replaced them with GM70.
Kollade på ebay där man kan köpa ca 4st GM70 för priset av 1 SV572-10..
(nästan i alla fall)men i databladet till GM70 står:Lifetime 1000h.
Så om man har dom igång 6h/dag räcker dom 167dagar!Stämmer det?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2008/02/15 :  23:40:48  Show Profile Send Fuling a Private Message
Min magkänsla säger mig att man nog får köra GM70 ganska hårt om man ska köra slut på dem på 1000 timmar.Håller man sig en bit under maxförlust och kör med skapligt beskedlig anodström så borde GM70 hålla länge.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2008/02/16 :  00:23:24  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ca 860v/110mA=94,6w 4-5000h..?svårt att uppskatta,vet ej vad livslängden brukar vara på slutrioder,nån kanske vet.
Då behövs väl ca 70v rms (197.5v P-P)från drivröret för full effetkt.(kan det stämma?)Trafo 6,6kohm.
Nästan lika som ett 845?(nästan).

Edit:Måste väl vara 70v peak och 98,7v P-P?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/02/16 00:42:34
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2008/02/16 :  12:08:58  Show Profile Send Fuling a Private Message
Enligt databladet jag hittar ger 860V 110mA en gallerspänning i trakterna av -85V. 170Vp-p ska då drivsteget kunna ge för full utstyrning i klass A1, mer om man ska in och bråka med A2-drift.

Aaaargh, jag har också GM70 som ligger och dräller tillsammans med en massa fina trafos som jag betalat tusentals kronor för. Måste bygga nåt av grejorna snart innan de möglar bort.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2008/02/16 :  17:36:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,står ju olika i olika datablad.
1
2
3
ett visar ca -85 de andra -lite över -70.Och som vanligt vilket ska man gå efter,kanske mäta upp när ,man startar första gången och justera.

quote:
en gallerspänning i trakterna av -85V. 170Vp-p ska då drivsteget kunna ge för full utstyrning i klass A1, mer om man ska in och bråka med A2-drift.

Ja, jag envisas med att gångra med 1,41 eller 2,82,det måste vara den gammla "alzheimer lite" skadan som ligger latent och spökar..
Ja A2,går ju att dimmensionera för om inte annat i studiesyfte,även om jag inte direkt använder det.Tål att fundera på,blir väl om ett år eller nåt...

quote:
Måste bygga nåt av grejorna snart innan de möglar bort.

NOS-->NOT (New old trafo)ska visst vara det som låter bässt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/02/16 17:39:14
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/02/16 :  18:59:56  Show Profile Send reVintage a Private Message
Fuling: En kille som du, som är van att bygga CFs, borde väl inte ha problem med höga sving från drivern . Drossel el. trafo är väl ett måste. Men är verkligen 140-170V ptp så extremt? Inte heller kapacitanserna verkar så extrema.

A2 är väl inte ett hajfaj-alternativ?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2008/02/16 :  19:29:00  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
A2 är väl inte ett hajfaj-alternativ

De lärde säger så.(Dock inte vår vän Tubelab.com,från amerikat)
De inte så lärde,vet ej riktigt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/02/16 :  20:20:49  Show Profile Send reVintage a Private Message
, vår vän på tubelab verkar dock bara ha tre saker i knoppen:
Effekt, effekt, effekt! Men det verkar vara en snäll kille som gärna delar med sig av sina erfarenheter. Ytan honom skulle diyaudio vara bra mycket tråkigare.

Apropå A2 så torde det inte vara något problem att inse att ekvationen inte går ihop visavi drivern.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2008/02/16 :  22:00:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Med tvåstegs driver och mosfet följare borde det ju funka,om det blir bra det är en annan femma..
Man kan ju hoppas att mosfeten är transparant fast man kör i A1.
Här är en som använder ungefär samma arbetspunkt som jag planerat.Fast han använder IT trafo.
Mätte just 4v p-p från mitt aktiva filter.
Just ja så var det något med feedback oxå.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2008/02/22 :  21:01:48  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Tog ett beslut idag:Det blir GM70SE A1,no feedback.
4st GM70+2st socklar beställda,att läggas till projecthögen.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2008/02/22 :  21:22:02  Show Profile Send Fuling a Private Message
Vad kör sorts socklar köpte du?
Jag köpte ett par teflonsocklar till GM70 på ebay vilket visade sig vara nån sorts hembyggen med mässingskontakter av högst tveksam kvalitet. Lösningen får bli att borra upp ett par Septar- eller 813-socklar med hjälp av diamantslipstift.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2008/02/22 :  21:36:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Dessa http://img.inkfrog.com/pix/nikmatvey/GM_70_sok_4.JPG

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=140208076423

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/02/22 21:39:15
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2008/02/22 :  21:41:48  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det där ser ut att vara äkta vara till skillnad från skräpet jag betalade flera hundra för.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000