Author |
Topic  |
|
tengil
Member

331 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 18:45:54
|
Tjenare! Jag är ganska ny med att skriva här inne, men har dock läst en hel del intressant och med spänning följt diverse trådar! Har sedan länge varit medlem på minhembio.com forumet, men tycker att det tappat stinget, samt att tonen där är tråkig. Tyvärr. Hoppas därför på många trevliga trådar här!!
Har länge varit dugen på att bygga ihop ett par fullkomliga högtalare, inte bara snickra ihop låda till de basar storebrorsan lämnat! Min läsning här inne gör mig inte direkt mindre sugen.. 
Men, nu till saken. Jag vill bygga! Har ingen större erfarenhet, men har fastnat för tre tillverkare: Seas, Audax samt framförallt monacor! Audax och saes finns en del att läsa om när man letar, men jag hittar ingenting om monacor.. Hur kommer det sig? Är det helt enkelt så att det inte är många som provat?
På www.monacor.de finns deras produkter. Klurigt att länka, men ni får välja "english" till höger, sen trycka på högtalar-ikonen i raden längst upp! Jag tycker deras Aluminium element ser väldigt intressanta ut! Kan få tag i allt från deras sida..
Kollar man runt så finner man många seas diskanter intressanta, men även vifas xt. En stark bas-kandidat är seas p17!
Säg precis vad ni vill! Jag står inte ut längre, jag måste få byggt ett par högtalare!! Hjälp mig gärna att bestämma mig, går det åt h--e så dämpas iallafall suget!
Tack på förhand! Mikael
|
Edited by - tengil on 2002/11/27 20:38:50 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 20:04:15
|
Dom är inte lika lätt åtkomliga som dom mer kända märkena vilket resulterar i att inte lika många har provat och kan rekomendera dem. Dom har dock ett mellanregister som många har rekomenderat. |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
tengil
Member

331 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 20:38:02
|
ok.. jag har fått tag i en kille som beställer direkt, så jag får rätt schyssta priser.. vet du vilket mellanregister Alexi? |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 20:55:11
|
Monacor SPH-135KEP; SPH-165KE; SPH-165CP; SPH-200KE |
Driver forumet faktiskt.se |
Edited by - Alexi on 2002/11/27 20:56:03 |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 22:02:28
|
Såvitt jag förstår så är konform långt från idealt, så säger di kunnige iaf! Varför? Beats me! |
sound pollution |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 22:10:59
|
Jag har tidigare varit lite intresserad av deras element men eftersom de har varit svåra att få tag på så har intresset svalnat. Man ska kanske försöka elda på under det intresset igen?! 
Celef: Som vanligt är det väl hur man använder former och material som är det viktiga? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
tengil
Member

331 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 22:59:35
|
Ok! Inget negativt än! Eftersom jag får tag i dom såpass enkelt så kommer jag antagligen beställa 2st SPH-170AL basar, samt två st små neodymium diskanter (25S nånting) därifrån, snarast.. Lyssnade på den kombon i basreflex 20liter, och den lät förvånansvärt bra! Funkar det bygger jag upp systemet med fler element, antagligen då kolfiber basarna, från monacor, för att testa vad de går för! Låter mina seas hemma mycket bättre, så kanske jag spolar monacor! Deras kevlar skulle iofs vara grymma i mellanområdet, samt att diskanterna inte skulle vara några höjdare, men men.. |
 |
|
Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 17:17:40
|
Det at inte sa svart att fa tag pa Monacorelement, man kan kopa dem direkt fran Monacor i Sverige, och i Goteborg finns en butik som saljer dem. Tema elektronik heter den.
Det ar verkligen synd att dem inte ar sa kanda har i Sverige, elementen ar definitivt i klass med Vifa, SS mfl.
Dem far alltid mkt goda omdomen i Klang&Ton!
Mvh Bjorn |
Optimist. punkt slut. |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
|
ZAC
Member

671 Posts |
|
ZAC
Member

671 Posts |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 21:59:48
|
Rygghår!! |
sound pollution |
 |
|
ZAC
Member

671 Posts |
|
tengil
Member

331 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 00:12:26
|
En sån blir det! Nej, skämt åsido.. Har någon vågat sig in bland monacors elementdata? Ser elementen lovande ut? isåfall vilka?
Skall bygga ihop ett par ordentliga frontar, samt en xls sub till bio.. |
 |
|
tengil
Member

331 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 18:03:25
|
Jaja.. blir väl till att prova själv då! Förhoppningsvis kan man då kanske hjälpa någon som undrar samma sak som jag i framtiden! |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 18:13:13
|
quote: Originally posted by tengil
Jaja.. blir väl till att prova själv då! Förhoppningsvis kan man då kanske hjälpa någon som undrar samma sak som jag i framtiden!
Det är rätta takter! Någon måste gå i frontlinjen. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 18:20:19
|
Det ar bara att borja bygga!  |
Optimist. punkt slut. |
 |
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 20:49:48
|
Det kom en ny katalog från Monacor idag. Den är nästan lika tjock som RS-Components fast bladen är ju tunnare i den sistnämnda.
|
Mvh. Per Målare |
 |
|
Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 21:18:43
|
Det finns hur mkt grejer som helst i den!
Mkt roligare "lasning" an Elfa katalogen!! |
Optimist. punkt slut. |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 23:27:10
|
Roligare än Elfa?!? Hur får man tag på Monacor-katalogen? |
 |
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 08:32:17
|
quote: Originally posted by Nagref
Roligare än Elfa?!? Hur får man tag på Monacor-katalogen?
Ring till dom och be att få en. Tel.nr. finns på deras hemsida www.monacor.se
Förresten bor inte du i Skåne? Du kanske kan åka dit och be att få en.
|
Mvh. Per Målare |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 11:46:09
|
Ok. Tack för tipset. Jo jag bor i Skåne men inte så nära Örkelljunga... |
 |
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 12:56:41
|
quote: Originally posted by Nagref
Ok. Tack för tipset. Jo jag bor i Skåne men inte så nära Örkelljunga...
Hehe, det är väl typiskt för Skåningar. Dom tycker att det är så långt att åka
Avstånden blir visst längre ju närmare man har att åka !?
|
Mvh. Per Målare |
 |
|
|
Topic  |
|