Author |
Topic  |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 15:49:24
|
Har funderat på att bygga någon liknande högtalare som denna som tas fram här på forumet Hf Ls1 eller vad den nu kallades.
Varit och kollat lite på brädgården, fram för allt för att göra en stereobänk. Och hittade då Ek bordsskivor 27 mm massiv ek som stavlimmats ihop. Det är ju superstarkt. Hur skulle en högtalare ex. denna lilla forum högtalare göra sig byggd i detta material jämfört mot ex. MDF. Finns det något som gör att man ej ska använda sådana material?
Det blir ju dyrare, men det kan det ju vara värt ändå. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 15:58:43
|
Nackdelen med rent tra ar att ljudvagorna kan fortplanta sig langs trafibrerna, vilket kan skapa en hel dem ladresonanser om man inte stagar och dampar ladan valdigt omsorgsfullt. Givetvis minskar problemen nar man anvander harda traslag.
vh BJorn
|
Optimist. punkt slut. |
 |
|
macke
Member

161 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 16:48:23
|
Vad kostade ek-skivorna? |
 |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 16:55:50
|
För 800kr skulle jag få 4st 40*60cm färdigsågade till min stereobänk (flexy table) Blir snyggt. Har räknat ut att för ung. samma, kanske lite mer ska man få material som räcker till lådorna. Så säg 1000-1200:- så¨har man högtalare byggda i massiv Ek. Snyggt blir det, har en kompis som kan olja, lacka eller vad som nu är bäst för att få snygg finish.
Nackdelen är väl att man inte kan skruva ihop lådorna i sådana fall, utan blir tvungen att endast limma, ev. plugga också. |
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 17:54:22
|
Det är resonant. Det är väl nackdelen. Det rör sig en del beroende på omgivningens fuktighet. Det är nackdel nr 2.
Att du slipper skruva ihop dem ska du inte vara ledsen för! Använd fräs och chipsa ihop lådan. Det blir lite lättare.
Hi-end of Sweden kör väl också med massiv ek i sina lådor har jag för mig men det behöver ju inte betyda något... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
ZAC
Member

671 Posts |
|
lenwac
Member

244 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 11:20:42
|
quote: Originally posted by ZAC
...o sen är det ju det att de kommer att spricka! Bygg först en låda i tex MDF som du sedan limmar ek-limfogen på. Då spricker det inte lika lätt. Har själv byggt med massivträ och ALLA lådor har spruckit mer eller mindre.
Z
Att dina lådor spricker kan bero på att du monterat ihop dom innan trät varit riktigt genomtorrt. När trät sedan snabbt torkar i innomhusmiljön bildas sprickor. Ju tjockare massivt trä dessto större risker för sprickor. Detta beror på att träet torkar så att säga utifrån och in. För att undvika sprickor skall trä tårkas låååååångsamt. Ett exempel: Masurbjörk som används till t.ex knivskaft torkas under flera år, man torkar det först utomhus under tak, för att hindra alltför snabb torkning och därmed sprickbildning bestrycker man ändträt och ibland hela stocken eller plankorna med t.ex trälim. Stavlimmat minskar risken för sprickor. Även MDF rör sig en del, det är ju också en träprodukt.
mvh lenwac |
"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd" |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 12:00:45
|
Jag håller inte med om att MDF rör på sig. |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 12:05:34
|
rör på sig om MDF är fuktigt då man snickrar och målar lådan.
man ska alltid torka trä:t innan man bygger. |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
ZAC
Member

671 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 15:38:00
|
"Att dina lådor spricker kan bero på att du monterat ihop dom innan trät varit riktigt genomtorrt." Kan bero på det men så är inte fallet.
"Ju tjockare massivt trä dessto större risker för sprickor." Stämmer. För ju mer material man har, desto mer material är det som skall reagera på fukt- och temperaturväxlingar. Ju mer massa, desto större kraft i reaktionen.
"Detta beror på att träet torkar så att säga utifrån och in." Har inget med saken att göra.
"För att undvika sprickor skall trä tårkas låååååångsamt." Hmmm. Trä torkas i kammare hos sågverk o grossister. Först sågas träet, sedan lufttorkas det utomhus ner till "skeppningstorrt" (runt 18-20%), sedan torkas det i torkkammare ner till 8%, som i Sverige kallas "snickartorrt". Den egentliga benämningen är KD 8% (Kiln Dryed to 8%). Att torka lååååångsamt under tak funkar på masurbjörk...
MDF, som är en pressad träfiberskiva, rör oxå på sig beroende på fukt o temp. i den omgivande miljön MEN i MYCKET mindre grad.
Oavsett hur noga man konditionerar massivträ, finns ALLTID risken för att det spricker. Ett element nära högtalaren tex torkar ut träet så att det spricker. Ett värme-element asså, INTE högtalarelement.
Z
|
DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636 DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076 DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763 |
Edited by - ZAC on 2002/12/02 15:40:16 |
 |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 16:13:28
|
MDF rör sig, mina Pro Ac kloner märker jag att MDF :en rört sig lite. Kanske inte är någon bra ide då att bygga i massiv Ek. Kanske bättre att göra dem i MDF och sedan göra snygg finish på dem. |
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 17:05:13
|
Jag tror att det går bra att bygga i massivträ OMM man ser till att materialet har ungefär samma orientering så att längdutvidgningen är likartad i de olika riktningarna. Det är nog en omöjlighet fullt ut utan att göra någon yta flytande infäst på ungefär samma sätt som man fäster bordsskivor till benstommarna. Gör man så så borde det gå bra utan att det spricker. Man har ju kunnat göra möbler hur länge som helst som inte spricker. Det hundraåriga mahogonybordet brevid mig är ett exempel på det. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
lenwac
Member

244 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 17:09:10
|
"Trä torkas i kammare hos sågverk o grossister. Först sågas träet, sedan lufttorkas det utomhus ner till "skeppningstorrt" (runt 18-20%), sedan torkas det i torkkammare ner till 8%, som i Sverige kallas "snickartorrt". Den egentliga benämningen är KD 8% (Kiln Dryed to 8%). Att torka lååååångsamt under tak funkar på masurbjörk..."
Så kan det nog vara, med sedan då? Hanteringen efter torkkammaren? Lagring, transporter, lagring i ouppvärmda utrymmen hos brädgårdarna. Där kan det bli liggande ganska länge. Om detta stämmer så borde väl träet inte krympa något alls när det tas in, och funkar extremt långsam torkning på masurbjörk borde den väl funka på andra träslag med?
"Oavsett hur noga man konditionerar massivträ, finns ALLTID risken för att det spricker. Ett element nära högtalaren tex torkar ut träet så att det spricker. Ett värme-element asså, INTE högtalarelement."
Risk finns väl alltid men jag tror den är minimal om träet är ordentligt torrt. Jag har själv ekparkett och där finns det inga sprickor
mvh lenwac
|
"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd" |
 |
|
ZAC
Member

671 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 09:26:27
|
"Så kan det nog vara, med sedan då? Hanteringen efter torkkammaren? Lagring, transporter, lagring i ouppvärmda utrymmen hos brädgårdarna. Där kan det bli liggande ganska länge."
Torkat virke skall lagras i varma torra lager. Så lagrar "min" leverantör. "Om detta stämmer så borde väl träet inte krympa något alls när det tas in, och funkar extremt långsam torkning på masurbjörk borde den väl funka på andra träslag med?" Extremt långsam torkning funkar på alla träslag men masurbjörk kan endast torkas på detta sätt pga att den inte har en vanlig fiber- struktur. Om man skulle torka masurbjörk i en kammare så spränger man cellerna i träet. Masurbjörk är en typ av defekt i träslaget björk. Fibrerna växer kors o tvärs.
"Jag har själv ekparkett och där finns det inga sprickor" Själv har jag ask-, lönn- och jarrahparkett och inget har spruckit. En vanlig ekparkett har ju bara 4 mm ek på ytan. Under dessa 4 mm ligger granstavar som är limmade "åt andra hållet" och under granstavarna ligger ytterligare ett lager med antingen granplywood eller tjocka granfanér, återigen limmade "åt andra hållet" som en plywood. Allt för att förhindra rörelser i träet.
Z
|
DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636 DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076 DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763 |
 |
|
Ionizer
Member

304 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 12:44:10
|
Om man förseglar med tex klarlack så minskar fukt problemen, men då måste ALLA ytor förseglas...
Har ett 8cm tjockt björk lock på en baslåda av betong, som har börjat spricka från centrum och ut. Plankan har torkat under tak sen 1940talet, men jag skulle nog ändå ha lackat den innan jag tog in den i rumstemperatur... |
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
 |
|
|
Topic  |
|