HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur låter Douglas Self?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lars Håkansson
Starting Member

7 Posts

Posted - 2002/12/03 :  11:24:09  Show Profile Send Lars Håkansson a Private Message
Hej

För ca 10 år sen skrev denne Self ett antal artiklar i Wireless World, om hur man kunde sänka distosionen i slutsteg till mycket låga värden. han publicerade också ett par konstruktioner på förstärkare, som kunde skifta mellan klass A, AB och B, beroende på belastning.

Allt låter väldigt bra i teorin, men hur låter hans konstruktioner i verkligheten??? Är det nån som har byggt, eller hört. Han fick kritik för att bara bry sig om statisk, harmonisk distorsion och inte om förstärkarens dynamiska egenskaper. Dessutom, hur är det med tillförlitligheten? Är det konstruktioner som låter jättebra i 5 minuter för att sen brinna upp?

Han har en web site http://www.dself.demon.co.uk/ampins.htm , där han bla säljer kretskort till sina förstärkare. Kunde vara kul att prova, jag orkar inte rita och tillverka egna kretskort.

Lars Håkansson

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/03 :  11:30:59  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag har en bok av honom och om man läser den och de hänsyn han tar till bl a termiska tidskostanter och kopplingsfaktorer så tror jag nog inte tillförlitligheten är något att bekymra sig för...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000