HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Baffel step compensation?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

e6jonas
Starting Member

20 Posts

Posted - 2002/11/27 :  19:10:48  Show Profile Send e6jonas a Private Message
Kan någon kunnig person dela med sig av sin kunskap kring detta fenomen?

Faller nivån med 3dB/Oktav under denna frekvens som har samma våglängd som 2*baffelbredden(eftersom bredden är mindre än höjden på baffeln blir väl endast bredden intressant här)?

Hur blir det då när man kopplar in ytterligare en bas som i en 2.5vägs konstuktion, om jag förstått det hela rätt måste man baffel kompensera i alla fall men inte lika mycket eller? och hur blir det med fasen för de båda basarna kan dom komma att kanselera varandra vid någon frekvens i basen?

Om man har ett filter med baffel stegs kompensation som mina ProAc cloner hur påverkar det då filtrets funktion vid delningenfrekvensen i mellanregistret om man tar bort/minskar baffel stegskompensationen?

Det jag funderar på är om man kan addera ytterligare en SS18/8535 till proac clonerna utan att ändra på filtret så mycket att man förstör "orginal ljudet".

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/27 :  19:53:22  Show Profile Send Nagref a Private Message
Hej!

Nivån faller inte så brant som 3dB/oktav utan mindre. Det är svårt att specificera hur mycket. Dessutom så är ju brantheten bara aktuell vid ett väldigt spektralt lokalt område då överföringsfunktionen kommer att plana ut igen.

Dessutom så måste man nästan alltid ta hänsyn till höjden då ett element sitter inte allt för sällan nära åtminstone tre kanter.

Använder man en extra bas som i en 2.5vägskonstruktion så kan man automatiskt (om man lägger delningsfrekvensen för den på rätt ställe) få en fullständig baffelkorrigering. Fullständig korrigering är på 6dB och det är precis så mycket en extrabas ger (om man räknar på spänningskänslighet vilket är det FULLT naturliga i högtalarsammanhang).
Problemet med en 2.5-vägskonstruktion är mer om man inte behöver kompencera fullt ut - det blir lite knepigare...
Att få fasen att överenstämma går oftast rätt bra med lite justeringarna av den renodlade basens lp-filter. För en 2.5-vägskonstruktion så är basfiltret lämpligen ett andra ordningen. Det kan bli bra.

Hur och om baffelkorrektionen påverkar lp-avrullningen beror på hur den är gjord. Det finns många sätt och det enda man kan göra är att granska det enskilda fallet.

Vh
/anders

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/27 :  20:28:36  Show Profile Send marens a Private Message
edit: Jag måste ha blivit blind tror jag.

Edited by - marens on 2002/11/27 20:31:28
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2002/11/27 :  21:12:05  Show Profile Send Ionizer a Private Message
" Fullständig korrigering är på 6dB och det är precis så mycket en extrabas ger "

Hur räknar du då?? jag påstår inte att du har fel utan vill bara lära mig mer :)

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

e6jonas
Starting Member

20 Posts

Posted - 2002/11/27 :  21:41:19  Show Profile Send e6jonas a Private Message
Om baffelstegskompenseringen är som i fallet med proac clonen en 1.5mH spole parallellt med ett 47ohms motstånd som sitter före resten av filtret(antar jag). Så borde väl åtmistone fasen ändras om man tog bort baffelstegskompenseringen(dvs spolen och filtret) eller .
Även lutningen vid själva delningen borde väl bli 12dB/okt istället för 18dB/okt om man tog bort baffelstegskompensationen.

Jag kikade precis på stereophiles review över ProAc 3.8 och tror att de använder 2:a ordningens filter till den undre basen och 3.e ordningens filter till den övre, detta tyder väl på att dom vill ha kvar 18dB/okt lutningen på filtret till den övre mellan/basen men då utan full baffelstegskompensation eller?

Hur kommer det sig att dom har Rdc på 9 ohm på ProAc 3.8, det kan väl inte vara 2 parallell kopplade standard SS 18/8535?
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/27 :  22:00:37  Show Profile Send celef a Private Message
Simulerat baffelsteg för bas i ProAc-klon, hjälper den ngt? Kan nån som förstår sig på det här förklara varför kurvan startar på -2,5dB (för höga smala lådor, "monitorlådor" startar på 0?)??

sound pollution
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/27 :  22:11:24  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Hur räknar du då??

Om det är den extra basen du menar så fungerar det såhär: Två okorrelerade ljudkällor (tex två likadana högtalare som står en bra bit från varandra) ger i genomsnitt i hela rummet 3dB ökning. Om källorna är korrelerade dvs alltid är i fas med varandra (tex två st likadana baselement som sitter nära varandra) så adderas de som 6dB ökat ljudtryck.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/27 :  22:45:28  Show Profile Send Nagref a Private Message
Precis som marens säger. Två ljudkällor ger +6dB.
När det gäller baffelförstärkningen så är den på +6dB vid högre frekvenser därför att högtalar elementet strålar ut i en halvsfär istället för i en helsfär. Tänker man på det energimässigt så borde det bara röra sig om 3dB (halva energimängden per areaenhet vid helsfär) men det beror på att ett högtalarelement är akustiskt högimpedivt och placeringen i baffeln ger en högre impedans och därmed högre akustisk output.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/27 :  22:49:24  Show Profile Send Nagref a Private Message
e6jonas: i proac2.5 så ändras nog en hel del om man tar bort baffelkorrektionen. Amplitud, fas och branthet (åtminstone lokalt).

Vad proac har för fuffens i övrigt är i mina ögon inte så intressant då de har visat mindre gott omdöme tidigare i diverse frågor...

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/27 :  22:52:51  Show Profile Send Nagref a Private Message
Celef: Jag har i denna halvsena timme inget bra svar på din fråga. Det verkar skumt. Om man hade tagit hänsyn till andra rumsakustiska effekter så hade jag nog sett till att bara korrigera ca 4dB för en golvare som PA-2.5 och mer än så (6dB) för en närfältsmonitor.

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/27 :  22:54:58  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Något jag har funderat över när det gäller det här med baffelstöd är hur man ska tolka elementtillverkarnas frekvensmätningar. Vissa anger ju t.ex. att elementet är placerat i en 0.6*0,8 m baffel vid mätning. Andra anger inte hur elementet är placerat. Borde man ta hänsyn till detta vid val av högtalarelement?
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/27 :  23:05:47  Show Profile Send celef a Private Message
Borde man ta hänsyn till detta vid val av högtalarelement?

Visst, man kan leta efter element med den inversa funktionen av baffelsteget, uppvisade inte Vifa C13 det?

sound pollution
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/27 :  23:07:50  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Originally posted by Magnuz

Något jag har funderat över när det gäller det här med baffelstöd är hur man ska tolka elementtillverkarnas frekvensmätningar. Vissa anger ju t.ex. att elementet är placerat i en 0.6*0,8 m baffel vid mätning. Andra anger inte hur elementet är placerat. Borde man ta hänsyn till detta vid val av högtalarelement?

Nej det tycker jag inte faktiskt. Det spelar inte så stor roll egentligen för man kan ändå inte använda kurvorna till något annat än för bedömning innan köp. I ens egen låda kommer det alltid att bli annorlunda ändå.
Seas vet jag mäter sina basar i en typisk låda medans vifa och scanspeak mäter elementet monterat i en vägg. Det gäller bara att veta vilket.

Alltså det är klart man ska vara försiktig om det inte anges hur elementet är mätt. Om det ser ut som att det är mätt i en låda men det i själva verket är en väggmätning så kanske den inte passar för ändamålet man tänkt.

Edited by - marens on 2002/11/27 23:13:38
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/27 :  23:09:01  Show Profile Send Nagref a Private Message
Visst spelar det roll hur elementtillverkaren mäter. Vifa och ScanSpeak är bra för de mäter i nästan oändlig baffel så då kan man simulera för sin egna baffelfunktion. För andra element så får man först luska ut hur stor låda de har mätt i - ta den inversa funktionen för deras låda och sedan addera sin egna baffelfunktion. Liiite jobbigare!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000