HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Avancerade Photoshop trix
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/03/27 :  13:32:19  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Johan gör ju, som alla vet, ett superjobb med att förklara grunder i photoshop. Detta är det många som uppskattar (och behöver). Medan Johan fortsätter sin resa så tänkte jag att det kanske finns någon/några som vill prova lite mer avancerade trix, alltså att det kan kompletera Johans tråd. Tanken är givetvis inte att konkurrera utan snarare visa tänkbara arbetsflöde för effekter som sällan finns i handböckerna och som man skapar när man har grundläggande kunskaper.

Jag får kanske varna att ifall du är nybörjare med photoshop så kanske du känner dig lite lost därför jag har skrivit rakt upp och ner hur man gör och man bör ha lite grunder för att hänga med. Jag vill också omedelbart betona att jag kan tyvärr inte posta regelbundet, ej heller vill jag gärna ha PM med frågor hur man gör det eller det! Jag har helt enkelt inte tid. Posta istället frågor öppet i tråden och oavsätt vem som kan svara får givetvis svara

Jag tänkte att jag börjar med att förklara hur man kan få en enkel tråkig bild att sprängas i bitar som en glob.



Detta är allstå originalbilden. Torkad lera rakt uppifrån.

Följ mina instruktioner nedan. Varning - TÅLAMOD KRÄVS

1. Öppna en bild med proportionerna 800x600px. (kan vara andra storlekar men proportionen är viktig). Man kan prova med olika bilder/strukturer, funkar bra med torkad lera, stenar, grenverk etc men se till att det är taget rakt uppifrån, dvs utan perspektiv och skärpeförminskning.
2. Använd maskningsverktyget, håll in shift knappen och dra en perfekt cirkel. Inte allt för stor, ungefär hälften av diametern tillgodo till överkant samt underkant.
3. Filter - distort - spherize - 100% - OK
4. Filter - distort - spherize - 50% - OK
5. Image - adjustments - invert - OK
5. Invertera markeringen (select - inverse)- fyll med svart. Se att svart är förvald och tryck Alt + Backspace (eller måla svart med pensel)
6. Avmarkera - Alt + D
7. Filter - sharpen - unsharp mask (amount 200% radius 1.0 treshold 5) -OK
8. Filter - polar coordinates - polar to rectangular - OK
9. Image - rotate canvas - 90 CW - OK
10. Filter - stylize - wind - method wind - from right - OK
11. Filter - stylize - wind - method wind - from right - OK (alltså exakt samma en gång till)
12. Image - rotate canvas - 90 CCW - OK
13. Filter - distort - polar coordinates - rectangular to polar - OK
14. Layer - duplicate - OK
15. På nya lagret - filter - blur - radial - 10 - spin - OK
16. Blending mode på nya lagret - multiply
17. Opacity för nya lagret - 70%
18. Layer - flatten image - OK
19. Image - adjustments - hue/stauration - colourize - hue 357 - saturation 45 - OK
20. Slutligen gör du nr. 8 - 9 - 10 - 11 - 12 -13 (i samma ordning) ytterliggare en gång.

Färdig.


Artphotography

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/03/27 :  13:38:56  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Spännande

Måste testas, tror att jag hängde med på de flesta stegen

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/27 :  15:24:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Medan Johan fortsätter sin resa så tänkte jag att det kanske finns någon/några som vill prova lite mer avancerade trix, alltså att det kan kompletera Johans tråd. Tanken är givetvis inte att konkurrera utan snarare visa tänkbara arbetsflöde för effekter som sällan finns i handböckerna och som man skapar när man har grundläggande kunskaper.



Jag hade hoppats på nått liknande men vet hur du har det tidsmässigt så jag ville inte fråga. Kör så det ryker o jag tror nog att jag kommer snappa upp lite jag med

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/03/27 :  21:53:30  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jättekul jag gör en liten trixi trixi när jag kan! Jag lovar inget tids-schema så blir det en överraskning istället när varje guide dyker upp

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/04/01 :  22:19:33  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
En sommar/höstbild som förvandlas till vinterdag med frost på mark och träd.



1. Öppna en landskapsbild.
2. Skapa nytt tomt lager
3. Dra en mindre markering på nya lagret mitt i bilden ungefär 20% av bildens yta.
4. Filter - render - clouds (see till att förgrundsfärg är svart och bakgrundsfärg är vit)
5. Edit - free transform - Tryck Alt och dra i ett av hörnen ut över hela bilden - enter
6. Image - adjustments - levels - output black to 140
7. Blending mode - screen
8. Layer - layer style - blending options - blend if - blue channel - underlaying layer - half black arrow (dela pilen med ALT, viktigt för en mjukare transformation)
9. Samma som 8 fast istället - blend if green
10. Samma som 9 fast istället - blend if red


Artphotography

Edited by - Burmäster on 2007/04/01 22:21:38
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/04/01 :  22:22:02  Show Profile Send mayro a Private Message




Hur sjutton skall man någonsin igen tro på en bild Dan efter sett saker som detta...

Sablar vad häftigt!

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/04/01 :  22:26:03  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
visst är det coolt Mayro!!!! Finns egentligen ingen limit på vad man kan göra = vilken bild du än ser kan vara manipulerad utan att du vet om det.....scary shit

edit: stavfel

Artphotography

Edited by - Burmäster on 2007/04/01 22:29:19
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/04/01 :  22:33:44  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
scary shit


Förnamnet det. Men kul att se dina bilder och inse bredden av VAD tekniken kan då man vet hur man använder den.. Riktigt roligt du bjuder på detta Dan!.

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/04/01 22:34:03
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/04/01 :  22:35:51  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message

Artphotography
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/04/03 :  00:10:51  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/04/03 :  01:22:27  Show Profile
Helt rubbat vad man kan göra i photoshop, jag får spunk tror jag.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/04/03 :  01:56:24  Show Profile Send hal a Private Message
Suveränt Dan
Perfekt att du visar steg för steg. Så kan även en novis hänga med.
Tack !

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2007/04/03 01:56:52
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/04/05 :  12:31:22  Show Profile Send nahoj a Private Message
Detta är ju hur kul som helst!
Testade att "frosta" en ros istället mest på kul
Men jag tycker den blev riktigt läcker o det tog typ 1 minut
så jag lägger upp orginalbilden samt den manipulerade så får ni se vad ni tycker.
Hoppas det inte gör något att jag postar bilderna här Dan
Men får på så sätt även lyft denna dunder tråd
p.s jag är nybörjare på detta så bilden är säkert lång ifrån perfekt



Och så här blev det efter lite pill




Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2007/04/05 :  12:38:49  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Får jag stryk nu nahoj? Ny rossort?



Kanske skulle ha satt in Fredrik Virtanens huvud mitt i ljuset...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/04/05 :  12:41:11  Show Profile Send nahoj a Private Message
Nä inte nu, men om vi ses kanske

Vi vill ha fler trix Dan

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/04/05 :  14:30:21  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Kul

Klart det kommer fler, men inget schema....helt plötsligt bara så finns ett trix till.....

Artphotography
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/04/05 :  14:49:57  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Ja då hade man också provat sig fram... En rätt så rak väg någonstans i vårt fina grannland. Den sträcker sig lika långt åt andra hållet med..



Jag kan nog garantera att det ser vintrigare ut n så på vintern där borta.

Edited by - byakugan on 2007/04/05 14:50:58
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/05 :  15:35:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kul att ni över boys

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000