HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Förvara flaskor....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/04/03 :  11:15:36  Show Profile Send mace a Private Message
På ett bra sätt är vad jag vill göra!

Nu använder vi ett "vanligt" träskåp med glas i dörren.

Jag är väl ute efter något bättre. Med bättre menar jag ett förvaringssätt som INTE släpper in ljus på flaskorna. Som låter en välja flaska fritt, utan att berhöva flytta undan en hel drös får att komma åt just den flaskan.
Flaskorna är stående.
Att många flaskor får plats är en fördel
Behöver det vara "snyggt"? Njaää, men praktiskt som ni kanske märker

Idéer???

M


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/04/03 :  11:40:32  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Bygg ett skåp med utdragbara hyllor bestående av en främre list med urtag för flaskhalsen och en bakgr list som agerar stöd till flaskans kropp. Bakre listen ska, beroende på flaskornas innehåll, vara förhöjd tillräckligt för att lägga vätskan på korken.

Beroende på hur många flaskor du har så kan man göra överdelen till en bardisk med lite glas och tjafs

Typ detta är vad jag hade planerat för en framtida vinkällar:



(infällt i putsad vägg och med tegel-kakel runt kanten)

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2007/04/04 :  12:40:09  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
EuphoniC
Bakre listen ska, beroende på flaskornas innehåll, vara förhöjd tillräckligt för att lägga vätskan på korken.
Funkar inte längre förvaring annars
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/04/04 :  13:03:57  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Korken torkar, släpper in syre och vinet blev inte så gott längre ...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2007/04/04 :  13:06:30  Show Profile Send Passerati a Private Message
Tumregel / Hur lång tid klarar flaskorna att stå upprätt dvs utan att vinet har kontakt med korken På ett ung iaf.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/04/04 :  13:40:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Passerati, Betydligen längre än de står oöppnade

För att vara lite seriös, så är det en intressant fråga.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/04/04 :  13:52:49  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag vet inte, har inte gjort någon vetenskaplig utredning i ämnet, flaskorna tenderar att hinna bli förbrukade innan de ens lagrats mer än några dagar men på systemet lär det finns flaskor som stått rätt många månader. Flaskorna förvaras ju liksom stående (antar jag) från leverantör och till lager osv.

Har dock råkat ut, hos mina föräldrar och svärföräldrar som inte dricker vin, att de har köpt hem och sedan efter nåt år har de kommit på att dra fram en flaska och oxiderat vin smakar verkligen apa, att dricka t-sprit skulle nog inte smaka mycket sämre

Egentligen behöver ju inte bakbalken vara ett dugg högre än främre, det handlar ju bara att korken ska vara fuktad av flaskans innehåll.

Edit: Sen blir det ju allt mer vanligt med andra material som kork eller rent av skruvkork just för att komma ifrån kork och den effekt det kan ha på vinet (inte bara i avseende att den faktiskt kan torka ut).

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/04/04 13:54:53
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/04/04 :  13:56:14  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag vet inte om lutningen framåt också ska göra att sediment och avsatser ska samla sig på korken också, som vid champagnetillverkning... men då måste flaskan lutas åtminstonen 45 grader och roteras då och då....

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2007/04/04 :  14:59:37  Show Profile Send bliss a Private Message
Det behövs ingen lutning om det är vin som ska lagras, liggandes ned är korken i vinet ändå. Huvudsaken att vinet inte förvaras stående. Varför inte förvara flaskerna i sina kartonger, då kan de både ligga ned och förvaras mörkt (vilket är bland det viktigaste). Men nu kanske det inte var vin i flaskorna som skulle förvaras?

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2007/04/04 :  23:30:49  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
bliss
Men nu kanske det inte var vin i flaskorna som skulle förvaras?
Vin / champagne och allt annat med kork var min tanke iaf.

Själv har jag flaskor i olika valörer som legat ett bra tag nu, utan vare sig ljus eller värme och en del i lyan som blivit utsatt för rumsvärme och normal belysning.

Så det vore ju intressant att få lära sig mer.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/04/05 :  07:33:32  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Ska det lagras länge så bör flaskorna ligga i en sval, vettigt fuktig miljö och som sagt var mörkt och så till att de inte utsätts för frekventa vibrationer. Min egen tanke med denna hylla var att inreda en bit av ett kallförråd under källaren som håller en stabil temperatur, inga fönster och lämlig fuktighetsnivå mm.

Är man mer seriös i ex. en lägenhet behöver lagra i bodelen så finns det ju ganska billiga vinkylar av olika storlekar

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/04/05 :  09:25:36  Show Profile Send EAR a Private Message
Något i denna stilen kanske duger
Källarutrymme i nordvästläge.10cm frigolit och 10 cm gullfiber i bjälklaget Friskluftsventiler som är reglerbara i två väggar.
Kallast vintertid ca 9 grader varmast i en varm sommar ca 17 grader.
Viktigt att lägga märke till är att växlingarna varmt kallt inte får gå snabbt.Ett sätt att hålla fuktigheten är att ställa in en kruka med sand och alltid låta den vara våt

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2007/04/05 17:26:39
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2007/04/05 :  09:35:57  Show Profile Send bliss a Private Message
Har man "bara" en lägenhet till förfogande så rekommenderar jag att man förvarar vinet liggandes, mörkt och på en plats där temperaturförändringarna över dygnet är små. Eftersom det är en högre temperatur där jämfört med de ideala förhållandena i en vinkällare så får man räkna med kortare lagringstider eftersom vinet utvecklas fortare. Köp många flaskor, minst en halv kartong, av ett vin du gillar och följ utvecklingen en gång i halvåret/året. Alla viner blir inte bättre av lagring och alla gillar inte heller lagrat vin. Och det viktigaste: vinet är till för att drickas!

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/04/05 :  14:54:06  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Men nu kanske det inte var vin i flaskorna som skulle förvaras?


40% och uppåt

quote:
Har man "bara" en lägenhet till förfogande


Japp

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/04/05 :  15:18:10  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
40% och uppåt

Då kan du förvara dem hur du vill
Och jag som trodde att du skulle bli lite inspirerad

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2007/04/05 15:19:13
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2007/04/05 :  16:54:26  Show Profile Send bliss a Private Message
Det kanske inte behövs något förtydligande, men med "bara" lägenhet menar jag att man inte har tillgång till en källare, inget nedvärderande om lägenhetsboende alltså, jag bor själv i lägenhet. Därför har jag en mindre vinsamling och inte alltför dyra viner.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/04/05 :  17:43:35  Show Profile Send mace a Private Message
"None taken"
Man är ju inte heller så pigg på att börja spika/mura i hyreslägenhet.

Viner finns Men har som Ni skriver gömt dom längst in, längst ner i en garderob i mitten av lägenheten.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000