HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Fjärrlåset på bilen är mystiskt...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/04/04 :  10:23:21  Show Profile Send Roq a Private Message
Fjärren och låset fungerar perfekt hemma och på alla möjliga andra ställen men just på parkeringen vid vårt dagis vägrar låset alltid in i det längsta att låsas. Man får pröva från alla möjliga vinklar men det är ordentligt segt. Börjar snart få lite Lost-vibbar med funderingar över elektromagnetiska anomalier, jordstrålning etc . då jag inte fattar varför det blir så här.
Det spelar ingen roll vilken plats jag ställer mig på på platsen, det är helt fritt runt bilen och vädret är alltid olika - dvs. det brukar inte ligga på sol från just ett hål (som kanske kan påverka?)

Vad beror det här på?

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/04/04 :  10:38:39  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Något som stör radiovågorna, kanske i kombination med låg batternivå? Låter som sagt var lite mystiskt.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/04/04 :  10:39:47  Show Profile Send B-200 a Private Message
batteristrul låter det som...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/04/04 :  10:42:04  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
I så fall borde det vara samma problem överallt och inte bara där vid dagis. Det finns garanterat något som skickar ut radiovågor i till fjärrkontrollen närliggande frekvenser som gör att det strular

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2007/04/04 :  10:42:14  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Håll fjärren mot huvudet, det ökar räckvidden. Kan ju diskuteras om det är rekommendabelt att använda kroppen som antenn dock.

Annars låter ju inte Euphonics beskrivning otroligt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/04/04 :  10:52:23  Show Profile Send B-200 a Private Message
klart batteristrul stämmer: det händer vid dagis ju och vi vet alla hur mycket enegi barnen kan suga ur sin omgivning och då räcker ej batterierna till längre..;-)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/04/04 :  11:32:28  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Fjärren och låset fungerar perfekt hemma och på alla möjliga andra ställen men just på parkeringen vid vårt dagis vägrar låset alltid in i det längsta att låsas.


Där finns garanterat en störningskälla som ligger på fjärrens frekvens eller i närheten av den.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/04/04 :  11:43:59  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
klart batteristrul stämmer: det händer vid dagis ju och vi vet alla hur mycket enegi barnen kan suga ur sin omgivning och då räcker ej batterierna till längre..;-)




Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/04/05 :  10:11:33  Show Profile Send Roq a Private Message
Hehe, tänkte på just det där med barnen... att det kanske är ett psykologiskt fenomen som gör att man får sämre tålamod när barnen pockar på och därför upplever att låset är segare.
Men men det stämmer inte. Jag har alldeles för många test-tillfällen då det har hänt och många tillfällen även UTAN barn och stress.

ztenlund: Funkar det lika bra med nån annan kroppsdel som antenn?

Vad är det förresten i dagens fjärrlås-sändare: IR- (antar att det inte är det med tanke på vad ni skrev) eller radiovågor?

Undrar vad det är för något där som möjligen ligger och sänder - ska kolla runt lite där och se om jag hittar nåt speciellt - några feta antenner på husen eller mystiska elskåp.

Edited by - Roq on 2007/04/05 10:15:28
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/04/05 :  10:38:59  Show Profile Send ILLY a Private Message
3G-mast kanske?

För jag antar att dom inte har elektriskt stängsel runt dagisets gård? Ett sånt skulle ju säkert kunna fungera som Faradays bur eller störsändare. Om inte dagiset ligger nästgårds till en bondgård skulle jag nog utesluta den teorin rätt fort. Har du kollat med dom andra föräldrarna om fler har upplevt samma sak?

-OT-anekdot-
Lustigt det där med fjärrlås till bilar. När mina föräldrar är här och hälsar på, så brukar alltid larmet på grannens Peugeot gå igång, när farsan ska låsa upp sin Renault. Det har vi skrattat mycket åt.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2007/04/05 :  10:40:37  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Borde ju fungera med en annan kroppsdel men jag har inte för vana att göra så, men vet att det fungerar.

Det är radiovågor, frekvensen bör stå på nyckeln/fjärren. IR kommer jag ihåg att en del franska och italienska bilar hade, åtminstone i Frankrike, på 90-talet. Det var ju riktigt uselt eftersom man var tvungen att rikta fjärren in genom rutorna mot innerbackspegeln där mottagaren satt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/04/05 :  10:46:38  Show Profile Send B-200 a Private Message
"ztenlund: Funkar det lika bra med nån annan kroppsdel som antenn?"

...kanske inte läge att testa vid ett dagis eller någoannanstans för den delen. Det kan uppfattas fel om du försöker hitta antennliknande kroppsobjekt publikt

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2007/04/05 10:49:33
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/04/05 :  10:59:53  Show Profile Send Roq a Private Message


edit:
quote:
För jag antar att dom inte har elektriskt stängsel runt dagisets gård?

ILLY - även om jag länge verkat för att vi ska ha det så så har inte styrelsen gått med på det

Edited by - Roq on 2007/04/05 11:09:25
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2007/04/05 :  11:38:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag körde med trådlösa lurar ett tag.
Det jag märkte var att den slog ut min fjärrkontrollsförlängare, som också gick på radiovågor, och även annat som använder radiovågor.
En dag gick jag och påtade i trädgården med hörlurarna på, då en kompis dök upp för att visa sin fina nyinköpta bil.
Jag fick se honom stå och försöka låsa bilen med fjärrkontrollnyckeln. Det gick inte så bra.
Jag gick fram till honom och talade om att det var ett vanligt fel på den bilen att nyckeln inte fungerade. Oftast blir man utelåst.
Ja, jag är en elak djävel.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/05 :  12:53:53  Show Profile Send Lovan a Private Message
Bilnycklar kan hjälpa att hålla mot fjärren.

Edit: Testa att byta batterierna. Då kan det blir högre utsignal och den inte störs ut lika lätt.

Edited by - Lovan on 2007/04/05 12:55:02
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/04/05 :  15:04:32  Show Profile Send Roq a Private Message
OK, ska väl fixa nya batterier så får vi se vad som händer.

quote:
Bilnycklar kan hjälpa att hålla mot fjärren.

Fjärren ÄR själva bilnyckeln så det går inte att komma så mycket närmare
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/06 :  14:18:43  Show Profile Send Lovan a Private Message
Är det nåt sånt nytt krimskrams får du skylla dig själv
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2007/04/06 :  20:33:23  Show Profile Send Nitram a Private Message
Brukar sätta den mot höften... fast det blir ännu längre räckvidd mot hakan...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000