Har ni någon rekommendation av en riktigt bra symfoni version av Peer Gynt? Vill att det både ska vara en utmärkt inspelning och ett bra framförande...
Den finns i olika arr. Med symfoniversion, menar du då orkestersviterna som sammanställdes ur teatermusiken? Järvis version med Göteborgs Symfoniorkester på DG innehåller all originalmusik som Grieg skrev till pjäsen. Men det hörs att Grieg senare bättrade på orkestreringen i andra versioner. Originalmusiken innehåller också sång av solister och kör, något som rensades bort i dom två orkestersviter han senare sammanställde. Är du riktigt intresserad, så köp både teatermusiken och orkestersviterna. Orkestersviterna låter bättre, men man saknar en del musik tycker jag, bl.a. förspelet.
Jag tycker orkestersviterna är bättre instrumenterade än originalmusiken. Men det är en smaksak. Sången är ju utelämnad. Men jag har tyvärr ingen koll på vilken version du ska köpa. Jag tycker man vänjer sig vid den första man hört även om det inte nödvändigtvis är den bästa.