| Author |
Topic  |
|
|
Neo
Member

53 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 18:39:31
|
Hej!
Jag har verkligen lyssnat sönder min (och flickvännens) skivsamling. Tänkte att ni kära forummedlemmar skulle kunna rekommendera mig någon riktigt bra skiva? Jag lyssnar på i princip allt! Inga symfonier eller nått sånt, där går gränsen ;)men annars allt. |
neo |
Edited by - Neo on 2002/11/29 16:40:45 |
|
|
pontus
Member

392 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 18:56:57
|
Bob Dylan: även om du säkert har lyssnat en del innan finns det säkert något som du inte hört. de två senaste albumen Time out of mind (1997) och Love and theft (2001) är enligt mig något av det bästa han gjort. tyvärr finner man dessa båda skivor ganska sällan hemma hos folk
f ö skall nog den här tråden flyttas till "Musik" |
 |
|
|
oxtragon
Member

73 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 19:11:31
|
Ett av tidernas bästa album alla kategorier är 'Boards of Canada - Music has the right to children'. Trevlig varm analogsynt elektronika. För att citera recensenten på Z-TV:
Köp och lyssna. Tycker du inte den är bra så lyssna igen. Tycker du fortfarande inte att den är bra så har du fel ;) |
 |
|
|
Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 20:05:18
|
quote: Originally posted by Neo
Hej!
Jag har värkligen lyssnat sönder min (och flickvänn) skiv samling. Tänkte att ni kära forum medlemmar skulle kunna rekomendera mig någon riktigt bra skiva? Jag lyssnar på i princip allt! Inga symfonier eller nått sånt, där går gränsen ;)men annars allt.
Nu är jag på besserwisserhumör: 1 Det heter "musiktips", "verkligen", "flickvännens", "skivsamling", "forummedlemmar", "rekommendera" och "något sådant". Fast "nått sånt" är OK att skriva om man vill ge ett avslappnat intryck. 2 Det finns ett särskilt forum för musikrecensioner. Läs där för tips. Tråden är nu flyttad. / K, alltid vänlig http://www.skrivihop.nu |
Farbror Kjell alias Kajsa |
Edited by - Kajsa on 2002/11/28 21:13:34 |
 |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 11:54:08
|
Boards of Canada tycker jag också om. Deras senaste "Geogaddi"* finner jag vara något mer lättillgänglig än "Music has the right to childen". Men det krävs en viss sinnesstämning för att lyssna på dem. Mycket skruvad,spännande, svävande och känsloframkallande musik. Men den kräver helt klart lite tillvänjning, för man har aldrig hört något liknande.
* Om man vill ha cred från pop/musiknördarna så ska man säga att "Music has the right to children" är bra mycket bättre än "Geogaddi", antagligen för att den är mer "ursprunglig" och att den var något helt nytt när den kom (Det var i alla fall i och med den skivan som popnördarna upptäckte "Boards of Canada"). |
 |
|
|
lindvall

1683 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 11:58:22
|
Lägger in min beskrivning som finns i en arkiverad tråd om Trip-hop:
Tänk dig en skiva med warpigt ljud, som när man lägger på en singel med stort hål i, aningen ocentrerad på skivtallriken. Lägg till lite rytmer i vissa fall, solljus som strålar ner genom lövverket, regn kl 03.00 på natten, ljudmattor av grönt kortklippt gräs (känn doften!), en resa till universums yttersta kant och tillbaks igen, en oisolerad vind i solljus som inte varit vädrad på hela sommaren, en kopp grönt te och en slöhet man får efter att ha varit ute och sprungit 5,2 km i klar höstluft, så har du på ett ungefär Boards of Canadas album "Music has the right to children".
Jag garanterar inte att du gillar det, men det har onekligen sin charm!
|
 |
|
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 12:01:55
|
Finns två trådar här som lite grann belyser den progressiva/symfoniska rocken... värt att ta en titt... Trådarna heter "Dream Theater" och "Spocks Beard".
/Georg |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
|
oxtragon
Member

73 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 12:58:45
|
| Ska kanske inte göra denna tråd till en diskussion om Boards of Canada men tycker tvärt emot Lindvall att 'Music has the right...' är mer lättillgänglig :) Den är enklare, naivare och mer lågmäld än Geogaddi. Geogaddi och även deras tidigare album och singlar (endast få går att få tag på) är mycket starka men jag tycker de träffade precis rätt med 'Music has the right...' skivan. Tycker ungefär samma sak när det gäller Air där deras 'Moon Safari' i mina öron hade något speciellt. Squarepusher är en av få som enligt mig går emot strömmen och bara blir starkare även om 'My red hot var' blir svår att överträffa. Kanske är det jag som är konservativ å andra sidan... :) |
 |
|
|
Neo
Member

53 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 14:55:57
|
Tack för alla tips. Alla tips är uppskrivna... var endel nya namn för mig, får se vad det blir nästa gång jag besöker skivaffären:)
Kajsa---> Jag är ledsen att jag inte når upp till dina förväntningar angående min särskrivning. Ärligt talat så tog jag illaupp. Jag vet att jag inte är den bästa på rättstavning och särskriving men varje nytt Topic jag skapar gör att jag blir jag bättre. Om du nu inte har något skivtips att ge mig så kan du helt enkelt ge fan i att ge någon replie överhuvudtaget!!! //JONAS
quote: Originally posted by Kajsa
Hej!
Jag har värkligen lyssnat sönder min (och flickvänn) skiv samling. Tänkte att ni kära forum medlemmar skulle kunna rekomendera mig någon riktigt bra skiva? Jag lyssnar på i princip allt! Inga symfonier eller nått sånt, där går gränsen ;)men annars allt.
Nu är jag på besserwisserhumör: 1 Det heter "musiktips", "verkligen", "flickvännens", "skivsamling", "forummedlemmar", "rekommendera" och "något sådant". Fast "nått sånt" är OK att skriva om man vill ge ett avslappnat intryck. 2 Det finns ett särskilt forum för musikrecensioner. Läs där för tips. Tråden är nu flyttad. / K, alltid vänlig http://www.skrivihop.nu
|
neo |
 |
|
|
kungpingvin
Member

406 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 15:19:09
|
Vad för slags musik är du ute efter då? Hårdrock, rock, elektroniskt, jazz etc?
Boards of canada är bra. Deras gamla finns att ladda ner från nätet...
Jag kommer alltid att fortsätta tjata om Godspeed! You Black Emperor för de är så jävla bra.
Tricky är en kung av triphop och typ sådan musik. Senaste skivan inte lika bra som de äldre, mer hitbetonad = bitvis misslyckad. Min andra edit vad gäller Tricky Den senaste skivan är en samling som är ett grymt bra insteg till mästaren - A Ruff Guide. Blowback heter skivan som inte är så bra.
Mazzy Star för den melankoliska stunden över rödvinet och fotoalbumet med den försvunna kärleken 
Morphine för svänget med sax, bas och trummor och skön sång.
Kolla namnen på allmusic.com för lite mer info.
/Jonas |
Edited by - kungpingvin on 2002/11/29 15:46:33 |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 15:27:26
|
Här är några av mina favoriter (jag har ju ingen aning om vad du gillar/ogillar, så jag blandar hej vilt):
R.E.M: Life's Rich Pageant Richard & Linda Thompson: I Wanna See the Bright Lights Tonight The Rolling Stones: Sticky Fingers The Byrds: 5D Bruce Springsteen: Born to Run Neil Young: Everybody Knows This is Nowhere
P.S. Bry dig inte om rättstavningsmaffian (som jag väl i och för sig tillhör... ) Jag tror knappast det var illa ment. |
Edited by - Magnuz on 2002/11/29 15:29:22 |
 |
|
|
lindvall

1683 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 15:42:45
|
Alla skivorna efter "Moon Safari" med Air är bara blaha, blaha. Jag har 10 000 Hz legend, och den har verkligen inte gett mig något. "Moon Safari" är ju riktigt bra.
Vad gäller "Geogaddi" så tycker jag att den skivan har lite fler "catchy" låtar, även om den är lite mörkare. "1969" svänger ju oerhört till exempel. |
 |
|
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 16:16:13
|
1. Tangerine dream: Tangram 2. Tangerine dream: Logos live 3. Tangerine dream: China Walls 4. Tangerine dream: Encore och det mesta från dom 5. Genesis: The Lamb lies down on Broadway( men audiophil som du är så har du säkert lyssnat på mästerverket redan 6. Genesis: Nursery Cryme 7. Genesis:Selling england by the pound |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
|
Neo
Member

53 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 16:38:47
|
| Det får nog bli till att köpa många skivor ser jag ;) Har ganska nyligen bytt upp mig på stereofronten vilket har gjort mig sugen på att köpa musik igen. Så jag tänkte köra på nått nytt. Nytt är alltid kul :) |
neo |
 |
|
|
Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 01:40:22
|
Kajsa---> Jag är ledsen att jag inte når upp till dina förväntningar angående min särskrivning. Ärligt talat så tog jag illaupp. Jag vet att jag inte är den bästa på rättstavning och särskriving men varje nytt Topic jag skapar gör att jag blir jag bättre. Om du nu inte har något skivtips att ge mig så kan du helt enkelt ge fan i att ge någon replie överhuvudtaget!!! //JONAS
Idag är jag INTE på besserwiserhumör och passar därför på att be om ursäkt för att jag anmärkte på din osedvanligt höga halt av skrivfel. Mvh /K |
Farbror Kjell alias Kajsa |
 |
|
|
kungpingvin
Member

406 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 02:27:14
|
Hur kunde jag glömma, skäms på mig.
Queens of the stoneage - rock/stoner/hårdrock/melodiöst men framför allt riktigt riktigt bra.
/Jonas |
 |
|
| |
Topic  |
|