Author |
Topic  |
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 09:43:18
|
Igårkväll lyssnade jag, och några andra till bl.a. Neat:s högtalare hos Robban på www.klubben.net !

Vi lyssnade på mellanmodellen med EN bas, och en ribbon diskant. Vi blev nog alla överaskade av ljudet från dessa ganska små golvhögtalare, iof hade jag höga förhoppningar då jag gillar banddiskanter, och inte blev jag missnöjd inte. Diskanten blev aldrig överanalytisk, lätta att lyssna till, precis så avslöjande som krävs. Vi lyssnade på ett antal MYCKET bra inspelningar på både CD och vinyl. Mkt fin bas för så små lådor, många skulle nog klara sig med den mellanmodellen då den känndes helgjuten i sin tappning.
Dessa kommer tveklöst bli min rekommendation när jag tippsar mina vänner om nya högtalare, så pass bra är dom.
Dessa tål att tänkas på när man går i uppgraderingstankar, speciellt när en stativmodell kostar endast strax över 12 000:-,

Design, mkt snygga. Lådor verkar vara av den bättre sorten, stumma och välbyggda, med en sjysst finnish.

http://www.neat.co.uk/
Vy lyssnade även på Reference 3A, men det är en annan historia, och ingen dålig sådan precis.
 Någon hade sagt "fula på bild", dock kan jag intyga att det va ett av de snyggaste monitor/stativ -högtalare jag sett. 92db känslighet lämpar sig för RÖR. Mkt snabba i transienter, ett par mkt bra högtalare som förtjänar BRA elektronik.
mer intryck av lyssningssession kommer kanske senare.. |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
Edited by - Niklas Nord on 2002/11/29 09:45:59 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 10:30:49
|
Låter trevligt å intressant... |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 10:38:52
|
Tror han sa att det var ett handgjort element i A3:an eller något =))
Båda lät bra tycker jag iaf. Nu så var det ju så att några av oss tyckte att dom där neat lät lite bättre så det skulle vara kul att lyssna på den större modellen.
Vinylen han hade var också väldigt speciel. Robban kanske kan förklara själv vad det var vi lysnnade på
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 10:41:38
|
3A har antagligen ännu högre omfång i diskanten då, än Neat, kräver mer pul med rumsakustik osv.
bägge imponerade |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 12:17:02
|
Vi får inte glömma Bandor 2" bredbands ellementen!

http://www.bandor.co.uk/ Väldigt fina ellement för det priset! Speciellt mellanregistret lät mycket naturligt och öppet! Skivspelaren och Neat gillade jag också.
|
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 12:45:55
|
Har de verkligen en SÅÅÅÅ äckligt bra kurva?! De lät jävulusiskt bra, så små, men så stor ljudbild.
ja man kan faktiskt säga OTROLIGT! |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 12:56:50
|
så jäkla fräsiga de dära bandor.. |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 13:16:58
|
Jag har bestämt mig lite mera nu =)))
Jag måste lyssna på dom där A3 igen i ett annat rum någongång..
Kanske med andra saker (cd/förstärkning/rum), jag tror nämligen att dom kan låta mycket bättre =))))
När jag tänker efter så tycker jag nog att dom spöade neat faktiskt. Kanske så tyckte vi neat lät så bra för dom kom helt oväntat (då verkligen inte att dom lät dåligt) men vi var inte förberädda på att dom skulle låta så bra =)) Sen så lyssnade vi ju på dom direkt efter dom små med "bandor2" i.
Jag tror nog att det var dom minsta golvare jag sett =)))
Nu inte sagt att något lät dåligt, för det gjorde det verkligen inte.
//jonas |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 13:19:23
|
vilken sjukt underlig 2" högtalare den dära bandor, handbyggd av en kvinna i england.
jag måste nästan köpa dem och testa bygga nått. de låter fasen bättre än det mesta i stativ ovh golvmodeller man kan lyssna på..
2" TVÅ TUM |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 13:57:45
|
quote: Originally posted by Niklas Nord
vilken sjukt underlig 2" högtalare den dära bandor, handbyggd av en kvinna i england.
jag måste nästan köpa dem och testa bygga nått. de låter fasen bättre än det mesta i stativ ovh golvmodeller man kan lyssna på..
2" TVÅ TUM
Det tycker jag verkligen du skall göra =))
//jonas |
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 15:47:24
|
Var det inte Robban som hade en TCS? |
 |
|
jesper
Member

121 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 15:50:12
|
Är Robban affilierad med klubben.net på något sätt?
Hur stort var rummet som ni lyssnade på de där NEAT-högtalarna i? Skulle 16 m^2 räcka? |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 15:53:28
|
quote: Originally posted by David A
Var det inte Robban som hade en TCS?
Jo men han körde rör denna afton. |
 |
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 15:54:08
|
Hej,
Vi lyssnade till följande,
Förstärkare, Antique Soundlabs, Dove med push/pull 300B Försteg, Vitus Audio, batteridrivet RIAA, Vitus Audio, batteridrivet Skivspelare, Nordic Concept, prototyp. Originlive Silver arm med Lyra Clavis CD/DVD, Meridian Dynavector, Superstereo processor Högtalare 1, Reference 3A, MM De Capo Högtalare 2, Bandor, 50mm fullrangeelement 100 – 20kHz Högtalare 3, Neat Elite
Personligen vill jag helst undvika att uttala mig kategoriskt om produkterna eftersom de måste testas i andra miljöer och med annan kringutrustning innan man gör alltför konkreta uttalanden. Helst skall man prova nya prylar hemma hos sig själv, vilket ger den bästa upplevelsen eftersom man är van med det totala ljud ens eget rum och prylar skapar.
Min generella subjektiva kommentar till det vi lyssnade till är hur som helst följande,
Förstärkarna,- 300B är aldrig fel. Öppet, analogt live ljud. Försteg och RIAA,- Batteridrift gör att ljudbilden blir ultratyst och upplösningen maximal. Skivspelare,- hur kul som helst att spela analoga skivor igen. Spelaren kommer bli en permanent del av anläggningen framöver. Dynavector,- ett företag med djup kunskap inom akustik och analog ljudåtergivning. Superstereo är en personlig favorit, men man behöver vänja sig vid det eftersom det skiljer sig från ordinarie tvåkanalslyssning. Syftet är att återskapa en del av den ambiens som förloras vid en inspelning och avspelning via två kanaler. Reference 3A,- personlig favorit, som i början kan kännas ovan eftersom den har ett speciellt handbyggt element för mellan/bas och inget delningsfilter. Diskanten delar dock vid 3kHz. Detta gör att det blir mera energi i övre mellan och diskantregistret. Jag gillar det eftersom det ger mer livekänsla. Högtalaren har en god portion bas, men kan med fördel matchas med en snabb sub, beroende på musiksmak. Bandor,- ett av de få hifi företag i världen där en kvinna (Doreen Bance) säger, ” ..I am the technical person...”. Hon började bygga element hos Goodmans länge innan de flesta av forumets medlemmar ens tassade runt i blöjor. Erfarenheten är stor och enheterna som produceras är enligt många de absolut finaste (mini)elementen som går att köpa idag. 50mm elementet går från 100 – 20kHz och kan köras utan filter. Har 10 gånger lägre distorsion än konventionella element. Passar perfekt för de som vill bygga själv. Neat,- mycket musikalisk och lättlyssnad högtalare som gör en glad. Gamla skivor åker fram igen.
/robban
|
Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,  |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 15:55:21
|
Jodå han är en av personerna bakom Klubben.net som jag förstod det... Dom små NEAT vi lysnade på tror jag utan tvivel skulle funka i ett 16m2 rum.
quote: Originally posted by jesper
Är Robban affilierad med klubben.net på något sätt?
Hur stort var rummet som ni lyssnade på de där NEAT-högtalarna i? Skulle 16 m^2 räcka?
|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 15:55:22
|
Kul att läsa om sådana här sammankomster... Snart blir det en liten västkustrapport igen... |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 21:09:44
|
Vi ska hålla samma takt som er GB gubbar. |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 21:23:56
|
Om de capo högtalarna:
http://www.soundstage.com/revequip/reference3a_de_capo_speakers.htm
Läs omdömet först och klicka sedan på mätningarna. Det är så bedrövligt att man blir rädd. Den klarar inte ens +/-10dB! Jag tror det är det sämsta jag sett. Man måste ha fel på hörseln om man kallar det för en neutral högtalare. |
Edited by - marens on 2002/11/29 21:25:58 |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 23:24:24
|
Jag var också med. Det är förbannat trevligt med sådana här träffar. Det är väldigt svårt att göra någon precis bedömning så där rakt upp och ner men helheten kan man faktiskt bedömma ganska lätt. För min smak var rummet för livligt vilket omöjliggör något som jag gillar oavsett anläggning. Jag är "rumsfreak" trots att det fattas en hel del absortion hemma hos mig. Jag är väl också en av dom få som tycker att det låter dåligt hemma hos sig själv . Men så livliga rum som det var här är alldeles för mycket för att det ska bli bra ljud enligt min smak. Det som hände när vi bytte till NEAT-högtalarna var att mycket som tidigare varit påträngande försvann. Det blev lättare att njuta då för mig. En annan fördel som kom fram med NEAT var basen. 3A i den uppställningen hade alldeles för lite energi från ca 80 Hz uppskattningsvis och nedåt. När jag nu senare tittar på mätkurvorna så ser det ut som om jag faktiskt tippat ganska bra. Det var något av dom direkta skillnaderna jag med säkerhet kan uttala mig om och resten lämnar jag för det behövs ett riktigt test för att jag ska uttala mig mer finstilt så här på ett forum. Det blir så lätt missförstånd och skillnader på spekulation, upplevelse och verklig prestanda från apparater misstas lätt för att vara varandra.
Robban ska ha ett stort tack. Han bjöd på mackor och en del sjyssta plattor och framför allt är det kul att möta en hifi-personlighet av sådana mått. Robban är ett hifi-freak enligt mig. Olika högtalare, hemmajorda absorbenter av kartong, egentillverkad skivspelare som var extremt snygg, soffskakarimport, små aluminium-element med mera. Det fanns massor att kika på och diskutera. Ibland löpte diskusioner lite osmidigt samtidigt med lyssningen men det var det värt för vi fick det vi ville ha ändå av lyssning Storband som lirar bra är inte helt fel och Knoppens tokplattor är inte alltid dom bästa men dom är alltid ett stort glädjeämne. Tack även till övriga som var där. Det var ett bra gäng och jag ser fram emot att få hålla en lyssningskväll här hemma vad det lider.
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 01:28:20
|
Jag ser fram emot fler träffar! Och att höra nästa grupps omdömmen av samma anlägning  Jag skulle ha velat höra Superstereo processorn avstängd för att höra skilnaden. Undrar om den bidrog till det jag tolkade som lite av rummets "larger then life" påverkan. |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 03:42:49
|
Måste faktiskt säga att jag fick lära mig ett och annat av allihopa =)))
Känndes lite som om man var lite efter i kunskap. Kanske inte konstigt när man tittar på vad det var för folk där faktiskt =)))
Kanske kan man stjäla lite mer kunskap nästagång, vilket jag inte tror ni har något problem med =)))))
//jonas |
 |
|
Mattias S
Member

461 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 04:50:34
|
Lite onödig info: Doreen Bance som tillverkar Bandor är tydligen Robert Jordans ( som tillverkar Jordanelementen ) före detta fru. Om nån undrar varför elementen är snarlika....
Mvh // Mattias S |
Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 12:44:23
|
Här kommer några nätta högtalare från Arkenmässan.

|
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 15:51:44
|
quote: Originally posted by Mattias S
Lite onödig info: Doreen Bance som tillverkar Bandor är tydligen Robert Jordans ( som tillverkar Jordanelementen ) före detta fru. Om nån undrar varför elementen är snarlika....
Mvh // Mattias S
Stämmer bra företaget splittades när dom skilde sig och hon startade Bandor. Dom har gått lite olika vägar i utveklingen efter splitten. Jordan har tex börjat med en slags fjäderuphängd motor design. |
 |
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 16:55:34
|
Hej,
Kul som sagt om vi får igång några lyssningsseanser hos likasinnade framöver. Det är inte så viktigt om det i allas öron låter perfekt, vilket det heller aldrig kan göra. Vi är alla utrustade med olika personliga preferenser och förutsättningar vilket gör att upplevelsen aldrig riktigt kan bli den samma för olika personer.
Men det är ju här det roliga med hifi kommer in. Det är en ny upplevelse för varje gång, vilket man skall komma ihåg att glädja sig åt. Häri ligger också källan till mycket ny kunskap för oss alla inom detta område.
Detta inlägg skriver jag egentligen därför att jag i trevligt sällskap, i går kväll, lyssnade till jazz live på en Stockholmsklubb. Förutom den obligatoriska huvudvärken en kväll på stan påminner en om, framstår som alltid upplevelsen av livemusik som någonting befriande och nödvändigt som referens om man har hifi som hobby eller levebröd.
Vi skulle alla må väl av några fler doser livemusik emellanåt för att balansera upp den inskränkta tro vi snabbt skaffar oss hur musik egentligen låter. Tänk bara på hur ett eller flera blåsinstrument upplevs under en livespelning. Det är en enorm energi som utlöses och sannolikheten för att vi dämpar ner en eventuell återgivning lite för mycket i en typisk hemma-hifianläggning är överhängande.
Vad är rätt och vad är fel? Svårt att säga, men eftersom alla är kungar i sitt eget hem, får alla bestämma själv hur det skall låta och hur lyssningsupplevelsen blir bäst.
Lyssningssessionerna blir för mig viktiga t ex för att uppleva och lära mig av skillnaderna mellan olika anläggningar och lyssningsmiljöer. Det blir mycket viktigare att sätta dessa i relation till varandra och till hur man upplever musik live, än att tex. dissekera komponenter, stirra sig blind på mätkurvor, hamna i känsloladdade diskussioner om kablar etc.
Med andra ord, - till och från behöver vi ändra vårt perspektiv och se ting från ett annat håll, och kanske i en lite större kontext.
/robban
|
Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,  |
 |
|
bernu
Member

424 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 12:59:14
|
Nu blir jag fundersam... Hur kan Bandor elementet fungera bra från 100Hz-20kHz... jag skall läsa mer om det men om det stämmer och det låter så bra som alla verkar tycka så måste ju detta revolutionera högtalar världen.
Jag skall läsa mer men tar tacksamt emot mer info om dom små bandorna.
Var finns dessa att lyssna på?
/Björn |
/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306) |
 |
|
Topic  |
|