HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra stativare/slanka golvare med hög WAF?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mattiasw
Member

52 Posts

Posted - 2002/10/29 :  19:19:17  Show Profile Send mattiasw a Private Message
Är på gång att köpa nya högtalare i vinter. Den prisklass jag letar i är ca 10.000kr plus-minus någon tusenlapp. Eftersom de ska passa in i övrigt möblemang så har jag (sambon) en del krav utöver det vanliga att de ska ha ett bra ljud!

Stativare på max 50 cm eller slanka golvare på max 100cm
I träslaget björk (eller möjligen lönn)
Inte bredare än 25 cm, gärna smalare.

De alternativ jag hittat är B&W CM2 (och alternativt CM4, som dock är i dyraste laget)

Amphion Argon 2.

Infinity Kappa 200.

Vad finns det mer som jag missat? Någon som har egna erfarenheter eller bra tips att ge så vore jag tacksam.

De ska i nuläget kopplas till en HK 690 förstärkare och en Technics cd, båda dessa ska dock bytas under kommande år, så hänsyn till dem behövs ej tas.

Mattias

mattiasw
Member

52 Posts

Posted - 2002/10/29 :  20:17:16  Show Profile Send mattiasw a Private Message
Att svara på sitt eget inlägg måste väl ändå ses som rätt B. Men vad gör man inte när andra kniper igen

Hittade ett alternativ till ALR/Jordan Note 3 finns i lönn! Har dock aldrig sett dem irl, men de verkar ju vara snygga.

Även Quadral Aurum 2 finns i lönn, men de är inte så värst snygga ändå. I alla fall inte med fronten avtagen!

M
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2002/10/29 :  20:24:06  Show Profile Send krelle a Private Message
Hallo mattiasw, kolla här http://www.totemacoustic.com/NewFiles/arro.html#Anchor-44867 tror att de finns i björk är lite osäker. Dom låter bra iallafall för + 10tkr
Go to Top of Page

mattiasw
Member

52 Posts

Posted - 2002/10/29 :  20:26:12  Show Profile Send mattiasw a Private Message
De fanns ju i lönn och i ljus ask, vilket inte heller är helt fel.Var hittar man dessa skapelser i sverige då, och helst då i skåneregionen?

M
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2002/10/29 :  20:26:22  Show Profile Send andar a Private Message
Hej Mattias,
Har lyssnat en hel del på Amphion Argon, hade nämligen ett par i förra lägenheten. Har dock endast lyssnat på den tillsammans med Rörförstärkare, "Edison och Audion". Men de låter mycket trevligt och rekomenderas starkt. Tyckte att de var rätt detaljrika och passade alldeles utmärkt ihop med det varma rör-ljudet.
Eftersom jag inte är så hemma med de övriga högtalarna så vill jag inte ge någon rekomendation, men jag var riktigt nöjd med Argonen.
Lycka till

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2002/10/29 :  20:27:10  Show Profile Send krelle a Private Message
clear ash fanns den i såg jag lite längre ner på sidan.....mvh Krelle
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2002/10/29 :  20:29:53  Show Profile Send krelle a Private Message
tyvärr är nog närmaste handlare i Sthlm, Hifi-Art. Kanske lite långt? Hoppas du hittar vad du söker....Krelle
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/10/29 :  21:10:15  Show Profile Send Jonas a Private Message
Hej!

Kolla in http://www.ljudmakarn.se och kolla på Audiovector M1 eller M1 Super (8400:- resp 10600:-), finns i lönn och låter väldigt bra tycker jag.

MVH

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/10/29 :  21:17:33  Show Profile Send Robis a Private Message
quote:
Originally posted by andar

Hej Mattias,
Har lyssnat en hel del på Amphion Argon, hade nämligen ett par i förra lägenheten. Har dock endast lyssnat på den tillsammans med Rörförstärkare, "Edison och Audion". Men de låter mycket trevligt och rekomenderas starkt. Tyckte att de var rätt detaljrika och passade alldeles utmärkt ihop med det varma rör-ljudet.
Eftersom jag inte är så hemma med de övriga högtalarna så vill jag inte ge någon rekomendation, men jag var riktigt nöjd med Argonen.
Lycka till

..och jag instämmer till fullo - samma upplägg för mig som ovan.
Jag kör Amphion Argon tillsammans med Audion-förstärkeri och är riktigt riktig nöjd. Har inte hört Totem dock.
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/10/29 :  21:24:02  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Tycker definitivt du skall lyssna till Audio Physic Yara, eller Spark III om du kan tänja lite på budgeten. Verkligt välljudande högtalare, med fin finish och hög WAF.....

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/29 :  21:31:58  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Får man vara fräck och föreslå en HF LS-1

Den som inte vet vad det är kolla in:
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=4375

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2002/10/29 :  21:55:58  Show Profile Send JMlab a Private Message
Hej Mattiasw.
Amphion kan du lyssna på hos Ljudprodukter i Mallmö
tel 040-910390
mvh
JMlab
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/10/30 :  08:21:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Slanka högtalare var det:

http://www.qlnacoustics.com/_g3/g3.html

Fick bra kritik i High Fidelity.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2002/10/30 :  18:53:41  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Hejsan
Lyssna gärna till Sonus Faber de har ett trevligt program med stativare
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/10/30 :  22:55:18  Show Profile Send Nagra a Private Message
MartinLogan är snygga som *******

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2002/10/31 :  00:29:43  Show Profile Send niklas a Private Message
Snyggaste högtalaren under 15000 är ju (imho) Cantons Karat serie.
Har själv modellen M50. Att de sedan låter grymt bra oxå gör ju inte saken sämre!

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Light Head
Starting Member

21 Posts

Posted - 2002/10/31 :  20:25:23  Show Profile Send Light Head a Private Message
Mitt tips är NHT, men de finns bara i svart pianolack. Snygga och min otroligt kännsliga fru kunde acceptera dem utan problem. Sedan bytte jag mot ett par Linn Kaber. Mycket bättre och görsnygga men även mycket dyrare. Däremot så tycker jag att Linn's Ninka är helt rätt, bra pris och snygga. Spelar mycket bra! Jag gillar Linn för det har inte varit så många andra som levererat musik med splglädje...

/Light Head
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/10/31 :  22:57:11  Show Profile Send n/a a Private Message
Amphion Athene. Lite dyrare dock... 14,15 eller 16 nånstans... Snygg och potent!

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/11/02 :  09:36:29  Show Profile Send jatttelite a Private Message

Jag är ju lite knäpp som inte läst exakt vad du vill ha men dessa låter utmärkt om du inte lysnar på "jättehård" musik

Go to Top of Page

mattiasw
Member

52 Posts

Posted - 2002/11/04 :  22:42:37  Show Profile Send mattiasw a Private Message
Tackar för alla tips! Har i veckan som gått varit och lyssnat på lite olika modeller, bla Amphion Argon, Athene samt Helium men även ALR Jordan Classic 2. Hos Hifi Skåne så försökte de även prata sig varma för Audiovector C2, vilka jag dock inte alls föll för. Lyssnade även på JM Lab Cobalt 816 vilka lät bra, men lär med det utseendet inte komma innanför dörren hemma.
Nu denna veckan så har jag förhoppningen att komma iväg och lyssna på Infinity Kappa 200 (och kanske 400, även om den är för dyr och stor) samt B&W CM2 och CM4.

Sen får vi om jag kanske tar mig över sundet och ser vad man kan hitta där. Som Malmöbo så är det ju inte längre dit än till Lund (nästan iaf).

Generellt så hade handlarna lite svårt att förstå vad jag menade med en "slank golvare". Även andra krav tog de förhållandevis liten notis till. Även vissa här verkar ha missat att läsa vad jag skrev i min första fråga. Martin Logan är varken slanka eller i rätt prisklass. Sonus Faber låter vackert och ser mycket bra ut, men finns inte i björk (eller lönn). Detsamma gäller Jamo som bara finns i körsbär och ljus ek (hade passat perfekt i mitt sovrum!!)

Mattias

Go to Top of Page

mattiasw
Member

52 Posts

Posted - 2002/11/20 :  08:02:33  Show Profile Send mattiasw a Private Message
Har nu äntligen fått tid att komma iväg och lyssna på lite fler högtalare. Var på Hificenter i Malmö och frågade efter samma sakdär som på de övriga ställena. Blev dock lite besviken! De rekommenderade först någon ful och tråkig Canton modell (golvare) för ca 8000:- som varken var snygg eller slank (och lät Canton). På min min kunde säljaren se att jag ej var nöjd och visade då in mig i ett annat rum där han demade Dynaudio 1.3 vilka lät mycket trevligt, men spräckte budgeten rätt ordentligt. Slutligen så visade han Infinity Kappa 400 vilka jag tyckte lät sådär, men ffa så var de otroligt fula på nära hål, och slanka är väl det sista man kan påstå att de var. Stativaren i samma serie hade han inte inne, men efter ha tittat närmare på storebror så är jag inte intresserad av dem. Den grå plasten på ovansida och framsida kanske är modern nu, men hur skoj är den om ett par år?

Nåväl, nu har jag bara Hifiklubben kvar och deras B&w modeller i rättprisklass. CM 2 och CM4 till att börja med ( de andra finns väl inte i "rätt" fanér.
Go to Top of Page

Mats F
Starting Member

17 Posts

Posted - 2002/11/20 :  08:29:15  Show Profile Send Mats F a Private Message
Varför inte ett par Ino Audio piP? Då kan du få välja vilken finish du vill, t ex björk, och dessutom få en lack som hindrar att fanéret mörknar av solljuset. En bredd på knappt 17 cm klarar ju dina krav med marginal, och ljudkvaliteten är det inget fel på. Men visst, det är långt till Täby för oss i Skåne.

Annars är väl Totem trevliga burkar och kanske skulle ett par begagnade Thiel 0.5/1.5 vara något. Har visserligen aldrig sett några begagnade i björk, men man kan alltid lätta upp det eleganta utseendet genom att byta till ett ljusare fronttyg.

Mats

PS Det bör kanske tilläggas att piP är väldigt lättdrivna. Thiel, och antagligen också Totem, kräver lite mer av slutsteget för att du ska kunna utnyttja dess potentialen. piP låter bra från början och blir sedan bättre när du uppgraderar elektroniken .

Edited by - Mats F on 2002/11/20 08:44:08
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2002/11/20 :  08:50:39  Show Profile Send Revisorn a Private Message
En annan idé: på DIY sidorna eller under annonser finns duktigt folk som bygger dig en Proac-klon för mindre peng än din budget. Då kan du själv bestämma träslag och kanske ändra lådans form något om du önskar.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/11/20 :  08:56:20  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Mats F, piP är väl lite väl små* för att leva med till 100%?
Som extrahögtalare kan de dock vara trevliga.

* Med tanke på ljudtryckskapacitet.

/Johan
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/11/20 :  08:57:06  Show Profile Send s.m.f a Private Message
jag tycker dali grand coupe är en ruskigt snygg stativhögtalare begagnad borde den gå att få för runt 10kkr

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/11/20 :  09:03:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message

Radiolagret i Göteborg sålde dom här QLN-högtalarna för halva priset
för ett tag sedan. Ring och kolla om dom finns kvar.
Slanka är ju bara förnamnet.
Fick bra kritik i High Fidelity.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000