Author |
Topic  |
|
Deamonbreed
Member

210 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 18:05:56
|
Kan en stärkare skadas av att den klipper då och då? Anledningen till att jag frågar är att främst på fester händer det att volymen går i botten och då brukar den klippa. Har iofs Soft Clipping påslaget då.
Sen undrar jag varför det är så känsligt att driva ex. 4 Ohm:s högtalare med bryggade steg?
Undrar ni över utrustningen så finns den i min profil.
Lev väl, lev ont! |
|
dali
Member

322 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 20:06:09
|
Jag är ingen expert på området, men jag tror nog att det är högtalarna som är i farozonen när förstärkaren klipper. Såvitt jag vet så skadas inte förstärkaren.
Du kan i värsta fall ta död på en högtalare (oftast diskantelementen) om de utsätts för upprepad klippning.
|
--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad --- --- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare --- |
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 20:36:48
|
Förstärkaren ser lasten som lägre i bryggat läge. Kolla effektkuberna på förstärkare i stereo resp. bryggat läge, det brukar oftast dala ganska ordentligt bryggkopplat. |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 22:22:20
|
Det är inte bra när förstärkaren klipper framförallt inte för högtalaren du kan elda talspolar nu skall väl softklippingen förhindra det så det kanske inte är någon större fara. när du bryggkopplar så ser förstärkaren halva impedansen (dubbel belastning)så en 4 ohms högtalare ser förstärkaren högtaleren som en 2 ohms och då krävs dubbla strömmen plus att högtalaren har ju sina impedans svackor som ett exempel en 4 ohmare har en dal vid en frekvens som ger 2 ohm då ser förstärkaren 1ohm.
Hoppas det är till någon hjälp
Mikael |
www.selleri.de
|
 |
|
Kydyl
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 23:01:49
|
Att stärkaren inte skadas beror väl på att tillverkarna varit smarta nog att sätta in strömbegränsning i dem så de inte bränner sina komponenter när man drar på för hårt eller driver dem med för låg last... Högtalare har iaf inte lika ofta strömbegränsningar men är man orolig så kan man ju peta dit en säkring (ej trög) på högtalaringången på 1,5-2 A (tror det blir lagom, finns säkert nån som kan mer om detta) följt av två zenerdioder på en 15-20 V och kanske 5 W som är kopplade efter säkringen ner mot återledaren (de ska vara kopplade så att de spärrar strömmen i bägge riktningarna) detta för att garantera att säkringen löser ut snabbt nog för att inte någon komponent ska ta skada.
Nu kan man säkert ha invändningar mot att fippla med dylika saker eftersom att man får dit komponenter som, om än väldigt lite, påverkar signlen till högtaleren. Men det kanske är bättre än att grejerna pajar :)
OBS värdena på komponenterna skall inte ses som absoluta eftersom det bara är vad jag anser rimligt och det kan mkt väl behöva modifieras lite. |
Confused by earlier errors. Bailing out... |
 |
|
JM
Member

533 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 23:19:30
|
Förstärkaren är det nog ingen fara med ! Däremot så är det nog mindre roligt för högtalarna när en förstärkare klipper ! Det skickas nämligen ut både likström och fyrkantvåg till högtalarna då. Man bränner talspolar ! "Soft Clipping" skall tydligen vara väldigt bra mot detta har jag hört och läst ngnstans...
Spela med vett !
Mvh/Janne |
Att mäta är att veta ! |
 |
|
Qvist
Member

263 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 11:30:10
|
Hurvida det är bra för förstärkaren el ej har jag ingen aning om, vad jag vet är att speciellt diskant elementet tar lätt mycket stryk då man överbelastar förstärkaren.
Vad jag däremot ochså med all sanolikhet kan säga är att spela på den volymen och desutom orent inte har ett smack med Hifi att göra, det må vara att du förstör stereon genom det men det värsta är att du förstör öronen ochså som inte går att repa.
|
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 14:28:12
|
quote: Originally posted by JM
Förstärkaren är det nog ingen fara med ! Däremot så är det nog mindre roligt för högtalarna när en förstärkare klipper ! Det skickas nämligen ut både likström och fyrkantvåg till högtalarna då. Man bränner talspolar ! "Soft Clipping" skall tydligen vara väldigt bra mot detta har jag hört och läst ngnstans...
Spela med vett !
Mvh/Janne
På de flesta förstärkare, så gott som alla, sitter det skyddskretsar som stänger av och skyddar från likström på utgången. Så vida man inte kopplat förbi dessa kretsar så torde problemet inte bli så stort. MvhKristofer |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 14:58:28
|
Htalarna tar storstryk av klippning, förfäelig dist mm..
bryggar du slutsteg så "ser" de en högtalare med nominalimpedansen på 4 ohm som en 2ohm:ig htalare dvs det krävs MASSOR med pulver å ett bra slutsteg för att det ska vara värt att brygga... |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 14:59:44
|
hmm, såg visst att det redan hade förklarats.. sorry.. |
 |
|
Deamonbreed
Member

210 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 16:00:38
|
quote: Originally posted by Robin Fischer
Htalarna tar storstryk av klippning, förfäelig dist mm..
bryggar du slutsteg så "ser" de en högtalare med nominalimpedansen på 4 ohm som en 2ohm:ig htalare dvs det krävs MASSOR med pulver å ett bra slutsteg för att det ska vara värt att brygga...
Jag spelar ju med vett!!! Fast ibland blir det lite högt på fest 
Nåja, anledningen till frågan ang. brygga steg är att jag tänkte börja spara till ett par nya högtalare, vilka vet jag dock inte med säkerhet än. Har kollat och lyssnat lite på Kappa 600 och B/W 604, sen är jag (ja, jag vet att ni inte gillar dem) lite av ett Cerwinfreak , deras AL serie verkar intressant men de är ju på 4 Ohm och eftersom jag redan har en NAD C370 (som jag är mkt nöjd med) så tänkte jag köpa ett C270 steg och brygga de två men det funkar kanske inte AL-serien har bara en uppsättning terminaler. De andra har väl två tror jag. Ska man då biwira dem med två steg. Blir det inte biampa då Ja, som ni märker så är jag novis så hjälp gärna till  |
 |
|
|
Topic  |
|