Author |
Topic  |
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 10:44:49
|
Kolla, vad jag hittade på danska Hifi-Klubbens sajt: inte designmässigt så stilren som Tivoli Audio, men denna är klar för Digital Audio Broadcasting...

Läs mera http://www.hifiklubben.dk/
och vidare producentens sajt:
http://www.videologic.com/Products/Product.asp?Product=VL-60623
Och pris i Danmark: introduction 1.499,- (normalt 1.999,-) |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
Edited by - markku on 2002/11/29 11:01:16 |
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 11:34:17
|
Den är ganska snygg. Faktumet att den har träkabinett motiverar knappast att man kallar den Tivolikopia. Men är ljudet lika bra som ljudet i Tivoli? |
Edited by - Gebex on 2002/11/29 11:34:56 |
 |
|
markku

934 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 12:25:17
|
Man kan använda extra högtalare för stereoåtergivning, om man inte ville ansluta den till systemet.
 |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
 |
|
markku

934 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 12:32:15
|
Låt oss inte glömma Tivoli totalt. Vad tur det finns en modell för utendörslyssning också, Tivoli Audio PAL (i olika färg):

http://www.tivoliaudio.com/pPALBLK.htm |
|
Edited by - markku on 2002/11/29 12:33:43 |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 13:30:47
|
quote: Originally posted by Gebex
Den är ganska snygg. Faktumet att den har träkabinett motiverar knappast att man kallar den Tivolikopia. Men är ljudet lika bra som ljudet i Tivoli?
Vi har en på jobbet! Jag kan meddela att ljudet är bättre än man förväntar sig. Dvs det är inte bra, det är ju omöjligt, men det är förvånansvärt okej. Det är t o m en basreflexlåda med portmynning på undersidan. Mottagningen är mycket bra. Jag frågade vad flickvännen skulle kunna tänka sig att köpa den för. Hona sade 5000 kr. Det var ju mycket, sade jag, med tanke på att hon pluggar och inte har så mycket pengar. Säg ett billigare pris. Då sade hon 3000 kr, då skulle hon köpa den. I Storbritannien kostar den 99 pund (ca 1500 kr), kan jag meddela. Om man tar en titt inuti Evoken så finner man en egenhändigt framtagen DAB-RF-del med integrerad styrmjukvara och D/A-omvandlare, mycket seriöst. Ett annat kort innehåller förstärkardelen. För 99 pund är det helt klart mycket innehåll man får för pengarna. Det finns även line-out så att man kan koppla den till stereon. Mottagningen har fungerat felfritt på alla ställen jag varit på med den. Den verkar alltså inte sämre än andra DAB-mottagare på något vis. Den har även inbyggd DRC, dvs Dynamic Range Compreession, vilket gör att man själv kan välja dynamisk område, i bullrig miljö kan man komprimera ljudet något, och i stereon köra okromprimerad dynamik. DRC-algoritmen är sensationellt bra för att vara en dynamikkompressor och är framtagen av SR, Torbjörn Wallentinus. DRC ingår i DAB-standarden men alla tillverkare har inte implementerat det.
Det är svårt att påvisa att det är en kopia av Tivoli eftersom Evoke-1 är en digitalradio och Tivoli bara är en FM-radio. I och för sig är det samma målgrupp; en liten extraradio att ha på valfri plats i hemmet.
Just täcker digitalradion storstockholm, dvs även Södertälje och upp till Uppsala, Göteborgsområdet, Malmöområdet, och Luleå.
Hälsningar
Johan Lindroos |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Pelle
Member

417 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 13:59:23
|
Tivoli Audio har också extra högtalare för stereolyssning. De har dessutom släppt en CD-spelare och en liten sub. http://www.tivoliaudio.com/
|
[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare] |
Edited by - Pelle on 2002/11/29 14:03:11 |
 |
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 14:06:58
|
Bara en Tivoli vinyl och Tivoli phono som saknas då! 
|
Herr_Engel:#hififorum@quakenet |
Edited by - n/a on 2002/11/29 14:07:31 |
 |
|
|
Topic  |
|