HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ber Ohm lite hjälp...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2002/11/29 :  12:15:22  Show Profile Send Apex a Private Message
Hej!
Kompis på gång att uppgradera anläggningen för en anständig summa, först och främst behöver högtalarna bytas ut. Ett par Dali 6006 är det som lockar, och dessa är på 4 Ohm.
Dock står det på förstärkaren, som har några år på nacken, "Caution, 8 Ohm" och att den därmed inte gillar 4 Ohms högtalare.
Det är väl så att det går att spela lågt (utan att stärkaren klipper) tills pengar för en ny stärkare finns - men frågan är, kan man löda en resistor på vardera högtalarkabel för att på så vis höja motståndet till 8 Ohm? Hur gör man då? Finns det någon annan väg att vandra?

Alla är vi barn i början... tacksam för svar!

Feminism is the radical notion that women are people.

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/11/29 :  12:28:32  Show Profile Send n/a a Private Message
Det spelar ingen roll om du spelar lågt, impedansen är ju densamma oavsätt volym.
Vad många det är som hjälper sina kompisar nu
Go to Top of Page

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2002/11/29 :  12:33:18  Show Profile Send Apex a Private Message
Jo, visst är det så, men strömmen är ju beroende av hur högt man spelar, och förstärkaren borde klara driva ett par 4 Ohms högtalare hälften så långt som ett par 8 Ohms?

Go to Top of Page

Kydyl
Starting Member

30 Posts

Posted - 2002/11/29 :  17:06:38  Show Profile Send Kydyl a Private Message
Precis, har man låg volym på så ska ju inte strömmen bli så stor att den sabbar stärkaren, men det borde ju faktiskt gå att löda på 2 st motstånd (ett på vardera kabel) på 4 ohm som du säger. Se bara till att du löder dem på signalledaren och inte på tillbakaledaren (skärmen). Jag skulle också löda dit dem på den sidan av sladden som sitter på högtalaren. Detta ska ju rädda stärkaren, fast jag har ingen aning om ljudet blir "sämre" på nått sätt eftersom högtalaren får en dubbelt så hög inimpedans... någon annan som vet? eller rent av har erfarenhet på området. Vad jag kan tänka mig är att ljudet blir lägre så att man måste dra på mer på stärkaren och då är vi väl tillbaka på ursprungsproblemet(??) att det kommer att bli låg volym framöver...

Confused by earlier errors.
Bailing out...
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2002/11/29 :  17:14:15  Show Profile Send molsson a Private Message
Vill bara lägga in en liten brasklapp om så kallade hegerforsare, t.ex att be "ohm" hjälp. Hegerforsare. Har precis för mig att detta är olagligt på nått sätt. :)

/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/11/29 :  17:57:51  Show Profile Send falukorv a Private Message

Löda på motstånd ??? är du galen ?
Vad tror du händer när ett t.ex. 10 watts motstånd matas med lite effekt. Dessutom förändrar du parametrarna för högtalaren sett från förstärkaren. Q-värde etc.
Go to Top of Page

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2002/11/29 :  18:42:05  Show Profile Send Apex a Private Message
quote:
Originally posted by falukorv

Löda på motstånd ??? är du galen ?

Nä... måhända lite okunnig...

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/29 :  18:50:00  Show Profile Send marens a Private Message
Effekten i motståndet är inget större problem eftersom det anges för dc-spänning och kontinuerligt. Ett 10W motstånd tål säkert 100W musikeffekt.

Däremot så kommer du tappa i genomsnitt 6dB känslighet så man tjänar inget på det i praktiken. Förutom det får man en helt förvriden frekvenskurva beroende på hur impedanskurvan på högtalaren ser ut och precis som falukorv sa så ändras parametrarna i basen också så att man får katastrofalt slö och "boomig" bas.

Det är inte så farligt att köra 4ohms Dali högtalare på förstärkare som är rekommenderade för 8 ohms högtalare. Det går ganska utmärkt om man inte kör på gränsen till klipp.

Edited by - marens on 2002/11/29 18:55:34
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/11/30 :  13:32:41  Show Profile Send falukorv a Private Message
Mja det jag tänkte mest på i det avseendet är att du får ju en skaplig värmeutveckling som kan ställa till det.
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2002/11/30 :  14:12:10  Show Profile Send bjarne a Private Message
Hejhej

Jag kör sedan många år 4ohms högtalare (Canton) på en förstärkare som är specad till 8 ohm (klass A, -86:a eller nå't). Jag har t o m begått den 8:e döddsynden genom att köra 2 högtalarpar samtidigt, för att få ljud i flera rum. Då har iofs det andra paret legat på 6 eller 8 ohm, men snällt mot stärkaren är det inte.
Detta har hittills gått mycket bra, men min stärkare är ganska kraftig så jag har i princip aldrig dragit upp volymratten ens till hälften. Vardagslyssnandet sker nånstans neråt 10%-strecket.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/30 :  15:30:43  Show Profile Send yalpa a Private Message
gud vad jag älskar när folk snackar om prylar i inkognito, "en förstärkare" - typ; skriv vilken modell direkt!!!

jag förmodar att det är en HK, eller hur?

jag drev ett par stora Jamo högtalare med en JVC micro-stereo, det gick hur bra som helst, den gav kanske 10W vid 4ohm, typ...inga skador där, varken på högtalare eller stärkare.

Alla stärkare kan driva i princip alla högtalare, bara man ger fan i att dra tills den klipper, och så kolla värmen...
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2002/12/01 :  19:46:54  Show Profile Send bjarne a Private Message
quote:
gud vad jag älskar när folk snackar om prylar i inkognito, "en förstärkare" - typ; skriv vilken modell direkt!!!

Jag tyckte inte det spelade nån roll, eftersom frågan inte gällde det. Men visst för intresserade som vill klassa in mig på rankinglistan: Yamaha A-720

mvh
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/01 :  20:37:19  Show Profile Send yalpa a Private Message
Har inget med rankinglista att göra, men det kan ibland hjälpa att få svar på frågan.

I min ungdom så hade polaren en yamaha AX491(?)integrerad. Hursomhelst drev han 2 par stora golvhögtalare med den och en passiv cerwin-vega 15" subba. Det klarade den alldeles utmärkt, trotts att vi manglade "Prodigy - Smack my bitch up" på högsta volym så att hela deras villa skakade. Det är vad jag har att säga om Yamahas stryktålighet. HK som anses vara ett riktigt muskelmärke, stängde av sig såfort man kopplade till 2 par högtalare med olika impedans. Frågan är dock hur gammal din kompis Yamaha är, jag vågar inte svära på att den tål lika mycket stryk.
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2002/12/01 :  20:57:07  Show Profile Send bjarne a Private Message

Aha, Yalpa pratar inte på mig, Yalpa pratar på Apex.

/mvh
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/12/01 :  21:08:19  Show Profile Send yalpa a Private Message
ja...hehe, missförstånd där, jag kollade inte ens vem jag fick svar av...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000