Author |
Topic  |
|
Hedjohan
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 12:44:29
|
Hur viktigt är det att de två slutstegen är identiska vid biampning? |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 12:58:56
|
Inte särskilt viktigt, det brukar gå att blanda fabrikat. Det har jag gjort själv. Men man kan ju kolla så att förstärkningen på slutstegen inte skiljer sig alltför mycket. Men dom slutsteg som passerat hemma hos mig har samtliga legat på 29 dB (förstärkningen av signalen har inget med effekten att göra och jag har fått en känsla av att 29 dB har blivit en standard, men jag vet inte). Ingångsimpedansen kan skilja, men jag har inte upplevt det som något problem i praktiken. Om man ska koppla det kraftigare slutsteget till bas eller diskant råder det delade meningar om, jag själv har tagit för givet att det kraftigare skall kopplas till bas/mellanregister. Har aldrig testa att koppla tvärtom. |
 |
|
JM
Member

533 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 14:17:55
|
Det kan ju bli himla lyckat att "blanda" olika fabrikat/modeller, då kan man ju "tuna" i ljudet ännu mer närmare det man själv gillar.. Det jag menar är att man kanske har ett slutsteg som har lite jobbigt ljud i diskanten men som kanske är perfekt att driva bas och mellanregister med... Eller viseversa.
Mvh/Janne |
Att mäta är att veta ! |
 |
|
Hedjohan
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2002/11/29 : 15:18:42
|
Tackar för svaren. Det verkar finnas en stor känsla kunskap i forumet att upptäcka.
|
 |
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 05:50:57
|
quote: Originally posted by Björn-Ola
Inte särskilt viktigt, det brukar gå att blanda fabrikat. Det har jag gjort själv. Men man kan ju kolla så att förstärkningen på slutstegen inte skiljer sig alltför mycket. Men dom slutsteg som passerat hemma hos mig har samtliga legat på 29 dB (förstärkningen av signalen har inget med effekten att göra och jag har fått en känsla av att 29 dB har blivit en standard, men jag vet inte). Ingångsimpedansen kan skilja, men jag har inte upplevt det som något problem i praktiken. Om man ska koppla det kraftigare slutsteget till bas eller diskant råder det delade meningar om, jag själv har tagit för givet att det kraftigare skall kopplas till bas/mellanregister. Har aldrig testa att koppla tvärtom.
ett tips är att koppla det BÄSTA slutsteget till toppen..men är det en tvåvägare blir det ju svårare...... |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 06:04:57
|
Båda slutstegen måste ha samma fasrespons annars så ändras hur delningsfiltret summerar, vilket också påverkar hur jämt högtalaren sprider ljudet vertikalt. Om ena förstärkaren inverterar signalen kan man få en svacka på över 20dB vid delningsfrekvensen om man har otur. De måste också ha exakt samma gain. |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 08:13:50
|
Enda anledningen varför det bättre(starkare?) steget ska till diskanten är, att om man råkar spela för högt då är det diskanten som åker först och det är svårare att höra när den är överbelastad. 
Tex om jag biampar min tvåvägare med en Linn classik (40W) och ett AV5105 (100W), så är det stor risk att jag bränner diskanten eftersom bas/mellanregistret kommer att kunna gå svinhögt medan diskanten har jag inte så bra koll på, speciellt när det är fest. Men kan man bara bestämma en högstanivå på försteget så bör det inte vara problem.
Att koppla det bästa steget (5105) till diskanten skulle vara rent vansinne, ökningen i välljud hos diskanten kommer knappt märkas jämfört med ökningen hos bas/mellanregister. Detta är bara ett tydligt exempel på, varför man utan att titta på högtalarens konstruktion inte kan säga vart det bästa steget ska. Och jag antar att det är en hel del av oss här som sitter med 2-vägs konstruktioner. Det optimala vore givetvis att ha 2st AV5105 så hade jag sluppit gnälla, men jag är ju inte gjord av pengar, tveksamt om jag ens kommer har råd att köpa ett sånt steg.  |
Edited by - yalpa on 2002/11/30 08:25:35 |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 08:22:25
|
gör ett nytt inlägg direkt om nånting klurigt...
Ibland så brukar skillnaden mellan slutsteg av samma tillverkare och serie vara, att de är starkare och just därför låter bättre. Som tex. Linn LK85 (7500) LK140 (12750) eller Rotel 1080(12lök) och 1090(25lök?). Samtidigt ger storbröderna i exemplet ung. dubbelt så mycket kräm också.
Frågan är då: ger det några fördelar att ha 2st av det mindre steget eftersom det är biamping och signalen blir elektriskt åtskilt osv. bla-bla-bla... (istället för en stor såklart). |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 21:32:02
|
Ingen som kan svara på mitt inlägg ovan
kom igen nu...! 2 små eller 1 stor, under beskrivna förhållanden såklart!  |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 21:37:19
|
quote: Originally posted by yalpa
Ingen som kan svara på mitt inlägg ovan
kom igen nu...! 2 små eller 1 stor, under beskrivna förhållanden såklart! 
Jag har aldrig provat på det viset. Hänger väl ihop om det större bara är en uphotad version av det mindre eller en egen konstruktion.
Jag hade nog valt det större om det var en "bättre" modell. Men givetvis så ska man lyssna på båda. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 02:20:07
|
Det enda jag kan tänka mig olämpligt vid biamping är förstärkare med olika låt oss säga 5 kohm och 1 kohm inimpedans om försteget är lite klent (rör). Att diskanten ryker beror väl på att den tvingas spela lågt i frekvens (delningsproblem). Vanliga domer brukar ju heller inte ha så hög effekttålighet men en bra förstärkare skall inte behöva skicka dom till de sälla jaktmarkerna i första taget. |
Hifiarkeologen |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 09:52:13
|
quote: Ibland så brukar skillnaden mellan slutsteg av samma tillverkare och serie vara, att de är starkare och just därför låter bättre. Som tex. Linn LK85 (7500) LK140 (12750) eller Rotel 1080(12lök) och 1090(25lök?). Samtidigt ger storbröderna i exemplet ung. dubbelt så mycket kräm också.
Frågan är då: ger det några fördelar att ha 2st av det mindre steget eftersom det är biamping och signalen blir elektriskt åtskilt osv. bla-bla-bla... (istället för en stor såklart).
Det har ju hävdats att om man har två olika slutsteg av sammma fabrikat och samma konstruktion men där effekten skiljer sig så låter det klenare slutsteget renare p.g.a. färre komponenter m.m. Då kan man ju tänka sig att det skulle bli bättre med att biampa med 2 st av dom klenare slutstegen. Men man ska nog akta sig för att uttala sig generellt för det är så många faktorer som spelar in.
|
 |
|
CDP
Member

212 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 10:52:23
|
Jag får nog bifalla Björn-Ola att jag hört något liknande, Jag kan tänka mig att man resonerar så hos vissa tillverkare att man kanske bygger på ett befintligt slutsteg till dubbla effekten och får mer komponenter i signalvägen.
Det finns ju de som anser att vägen "få watt och högkänsliga högtalare" är den enda rätta på grund av större renhet med färre komponenter i förstärkningen.
Samma Gain torde vara viktigt, eller?
|
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 20:39:36
|
Olika gain på slutstegen leder ju till att basen exempelvis dränker diskanten om man skruvar upp. Låt oss säga att man har ett transistorsteg i basen och ett rörsteg i diskanten. Kan bli problem om de har olika egenskaper. Slutsteg av samma typ ex Linn LK xxx går bra att kombinera för dom har (ungefär) samma inimpedans och gain på 28 dB tror jag. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
Topic  |
|