HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dali Grand Diva - era åsikter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2002/12/02 :  12:48:02  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Jag har ett par på ingång och tänkte höra lite av era åsikter. jag klättrar mig sakta upp i olika nivåer då jag är relativt ny på lite "högre kvalite" än jag varit innan. jag kommer driva dem med en Sat amplifix och tillsammans med en cdfix med balanserade kablar..

så ser det ut nu. jag vill inte höra om att det finns massa andra bra högtalare för det priset, för jag ska köpa dem begagnade till ett väldigt bra pris

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2002/12/02 :  12:53:30  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
och just det, jag hade innan ett par Dali evidence 470 som jag sålde då för jag tyckte de var lite mullriga och inte heller var helt och hållet detaljerade för min smak. nu kör jag tillfälligt med ett par Dali Royal manuette II. hehe det blir visst mycket Dali för mig märker jag. :)
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/02 :  12:55:46  Show Profile Send ekman a Private Message
jag har hört både grand diva och evidence 470 en hel del och gillar du ljudet i den senare av dom så är det väl bara att fortsätta grand diva är samma sak fast bättre på allt i princip =) konkurrens finns alltid dock men svårt att säga när vi inte vet hur mkt du får ge för dom
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2002/12/02 :  12:58:31  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
10000:- kommer jag betala för ett par som är 1 år gamla och i nyskick... jag tror nämligen inte att det är mycket för 10000:- som utklassar något som kostar 24000:- i nypris. hoppas jag iallafall :) om man inte bygger själv då och det kan jag inte tyvärr..

Edited by - j0akim on 2002/12/02 13:02:42
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/02 :  13:03:27  Show Profile Send ekman a Private Message
det låter ju inte så illa =) bara att köpa om du gillar daliljudet det hjälper ju dessutom att dom högtalarna e grymt snygga speciellt i den där mörkröda färgen vad den nu heter
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2002/12/02 :  13:10:41  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
mahogny ja :) det är den färgen de är i.. jag har inte hört speciellt mycket i mina dagar. det kanske är därför jag gillar dom, jag vet inte :) men jag vet att jag kommer iallafall vara nöjd ett bra tag med kombinationen amplifix+cdfix+Dali Grand Diva + van den hul kablage... :)
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/12/02 :  13:21:26  Show Profile Send jajon a Private Message
Dali Grand Diva för 10000:- är ett riktigt klipp. De är inte det fulländande verktyget vad det
gäller extrem detaljåtergivning, men om det är musiklyssning du ska ha de till kommer du knappast
bli besviken (med tanke på vrakpriset). De spelar det mesta, och det på ett bra sätt.

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/02 :  13:28:41  Show Profile Send ekman a Private Message
grattis
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2002/12/02 :  13:31:10  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jo jag tror jag kommer bli nöjd... jag är relativt nöjd med mina royal manuette II.. självklart är det mycket som fattas i dom i basväg och återgivning men de duger så länge så jag vet att det kommer bli ett bra hopp som kommer nöjja mig förhoppningsvis några år :) sen att amplifixen och cdfixen är på ingång gör ju inte heller det hela värre :) just nu kör jag med *host *host* en sony 5.1 stärkare med luxman slutsteg till frontarna. så nej jag kommer inte bli besviken :)

jajon> jag kommer ha dem till musik ja. och även lite hemmabio när jag kollar på film... kommer ha royal högtalarna som bakhögtalare så det blir nog bra det här :)

Edited by - j0akim on 2002/12/02 13:32:20
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/12/02 :  13:39:15  Show Profile Send jajon a Private Message
quote:
Originally posted by j0akim
jajon> jag kommer ha dem till musik ja. och även lite hemmabio när jag kollar på film... kommer ha royal högtalarna som bakhögtalare så det blir nog bra det här :)

Det som fungerar bra för musik blir sällan problematiskt för hemmabio.
Att de spelar relativt djupt (subjektivt mycket djupt!) och har en
fyllig klang är ju bra, likaså den stora ljudbilden.

Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2002/12/02 :  13:40:58  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
precis :) detta kommer bli BRA! :)

så nu måste jag bara frakta högtalarna från småland till stockholm på något sätt :)
Go to Top of Page

brn2rnTR
Member

85 Posts

Posted - 2002/12/02 :  19:25:02  Show Profile Send brn2rnTR a Private Message
j0akim:

Har just köpt en kombi! (OBS, var tyst om det...)
Det kanske går att frakta dem i den?

Gondul 3 - S100 - BlueNote 2.5i via lite Kimber, porta: iPod - Shure E5c
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/02 :  19:40:19  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag har haft både Dali Grand, och Dali Grand coupé,
den Diva är underserien och säkert inte pjåkig.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2002/12/02 :  20:22:33  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Niklas nord> jag har hört att grand skulle vara sämre än Diva pga lådorna och elementens storlek. tycker du det stämmer?
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/02 :  21:51:13  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

vet inte, har inte hört diva.
jag gjorde mig som sagt at med grand..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000