Author |
Topic  |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 19:28:36
|
Jag har ett rum 4,5 * 4,75 meter som jag lånat hem ett par golvare till. Nu har jag fått samma problem som många andra, stående basvågor!? Hjälp mig som glömt min gamla fysik, vilka frekvenser skulle kunna ställa till problem i ett rum med mått som dessa? Takhöjd 3 meter. Nu står högtalarna 80 cm från bakvägg (dito i sidled), men det verkar inte bli bättre med framflyttning. Plugga igen reflexportarna gör ingen skillnad. Problemet är att vissa bastoner/basgångar på vissa skivor 'brummar' och blir mer vibrationer än bas. Är detta stående vågor? Kan placering råda bot? Mina försök hittills har varit förgäves.
Högtalarna är på hemlån och dessvärre har bägge rummen jag skulle kunna ha dem i samma mått. Mina egna stativare har jag inga problem med, men de går bara ner till kanske 49 Hz. Hemlånen går ner till 32 Hz. Så däremellan borde problemet ligga!?
Om man måste ta till större akustiska ingrepp (fällor och dylikt) i rummet, får jag nog hålla mig till stativare. Den enkla utvägen. Rummet måste fungera som vardagsrum också. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
Edited by - Hatoil on 2002/12/01 21:18:38 |
|
Brosk
Member

426 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 20:02:30
|
Jag har haft samma problem i ett liknande, nästan kvadratiskt rum med Quad ESL63 + Gradientbasar och Mirage . Den stående vågen blev ohygglig. Jag räknade då fram frekvensen men blev inte klokare av det. Jag bad om hjälp från ngn firma som producerade basfällor (cylindertypen) och fick till svar att mitt rum var ganska hopplöst men om jag köpte ett dussin basabsorbenter för x antal tusen styck så skulle det kanske gå att fixa. Jag har bytt rum men annars hade jag nog bytt till stativare. Jag tror uppriktigt inte det går att fixa akustiskt med "real-world" metoder, dvs det går men det kostar mer än det smakar. Alternativet är digital rumskorrigering förstås, det blir förmodligen billigare och man får sas mer kvar av rummet. Det finns ju subbar nu med olika grader av baskorrigeringsmöjligheter som kanske räcker. Kanske en sådan tillsammans med en bra monitor är lösningen. |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 21:22:45
|
Dystra besked, men bra förslag. Det var just 'real world'-lösningar jag var ute efter. Inte att bygga om rummet efter högtalarna. 
Kanske inget större problem egentligen, eftersom jag gillar stativare. Får kolla upp sub, eller lägga pengarna på elektronik istället!  |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 22:22:26
|
Stereoplay har en rumsakustikräknare på denna adress: http://www.netedition.de/sixcms/detail.php3?id=12973
Visserligen på tyska men bör gå om man slår upp visa ord, även om man inte kan tyska. Den verkar rätt så väl genomarbetad och man kan välja olika högtalarmodeller, även om detta inte kan vara fullständigt. Man kan också lägga in olika absorbenter, den är sponsrad av en tillverkare av sådana.
Kanske inte någon direkt lösning, men kan vara kul. Fast det är inte så kul att se hur ojämn frekvensgången kan bli i basen.
|
 |
|
Larsen
Member

833 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 22:41:41
|
Om du funderar på sub så har Infinity Kappa Sub en kalaslösning för detta. Det följer med en testskiva och ljudnivåmätare, hitta den mest störande peaken och trimma sedan bort den i filtret i subben. Kolla upp den och prova. Kostar 11000.
|
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 00:39:20
|
Yop Kappa subben ÄR bra. Den tål enheldel stryk med |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 08:46:13
|
Hatoil
Det kan nog vara flera samverkande faktorer som påverkar detta. Visst kan problemet ligga mella 49 & 32 Hz men troligare är det att golvaren flyttar betydligt mer luft så att befintliga problem märks tydligare. Det kan också vara så att detta förstärks genom aukustiskt återkoppling vilket är enkelt att testa, sätt grejorna på mjuka kudda och hör om det blir bättre. Många gånger går sånt här att mildra genom placering av högtalarna. Mitt råd är att testa ut en perfekt position av högtalarna (tar ett par timmar el så) när sambon inte är hemma. Markera med tejp på golvet eller skriv upp var. Ställ nu lugnt tillbaka dem på av sambo godkänd plats i trygg förvissning att när hon går ut ett tag så passar du på och lyfter fram dem, tar en öl och bara njuter.
Basproblemen byggs bort med en basabsorbent som beskrivits flera gånger på forumet, prova en sökning.
Genvägar finns det inte många - tyvärr.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 09:10:53
|
Jag har kommit fram till att det är stora C som sätter igång svängningarna. Eller rättare sagt min sambo (musiker) kom fram till det. Inte någon superlåg frekvens direkt, så det kanske är luftmängden? Alla skivor utan denna ton (som jag spelat hittills) låter väldigt bra. Men låtar med stora C brummar. Synd att det inte var en ovanligare ton. 
Kraftiga spikes ingår i konstruktionen, vet inte hur jag skall kunna placera dem på kuddar på ett bra sätt? Skulle Q-dampers vara värt att prova?
Sambon är bortrest idag och en kompis kommer över. Kanske kan vi flytta runt dem lite och se vad som händer. Värsta är väl att de som vanligt i familjer inte kan stå varsomhelst i alla fall.  |
 |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 09:35:00
|
Du har ett, i princip kvadratiskt rum. Dina problemfrekvenser ligger på Bredd (4.5m) 38, 77 och 115 Hz Ljud (4.75) 36, 72 och 109 Hz
Kvadratiska rum är hopplösa. Kolla på de två första frekvenserna för bredden och ljudet så ser du att de ligger mycket nära varandra (2Hz och 5Hz). Inte nog med att dessa frekvenser har ökad amplitud i sig själva, utan nu adderas de ihop också. Vid 36-38 Hz kommer du ha en fördubblad amplitud jämfört med om rummet inte var kvadratiskt. Förutom basfällor, mm. kan du inte göra något åt det så klart. Det du KAN göra är att undvika att göra saken sämre. Ställ INTE högtalarna på lika avstånd från både sidovägg och framvägg. FRAMFÖRALLT inte nu när du har ett kvadratiskt rum. När de står lika långt fråm båda så involverar du samma frekvens för både bredden och djupet. Se till att inte ställa dem där de förstärker dessa frekvenser där du har problem (ca. 37 och 74 Hz). |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 09:57:12
|
Typiskt att man har 2 rum i fil med samma mått dessutom. Hm... med en slägga blir det bara ett stort avlångt rum! 
Det är förresten samma högtalare du hade hemma KC. Tack för frekvensanalysen! |
 |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 10:05:50
|
Du menar inte.....Cremona?
Jag kan ju berätta att jag inte kunde lämna tillbaks dem till affären |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 10:30:34
|
Jo, tyvärr menar jag dem! Får väl flytta till hus eller nåt... |
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 23:38:13
|
En Tact är aldrig fel! |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 00:04:24
|
Nej, det hade jag behövt en nu! Synd att inte pengarna räcker till bägge. Irriterande litet problem att en ton kan ställa till det så. Har gett upp nu, placeringen gör nada. Låter förträffligt i övrigt, även ganska nära bakvägg (60cm).
'Instrumentlikt' var tjejens kommentar, till skillnad från att låta som högtalare. |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 00:11:57
|
Har du testat att köra denna ton samtidigt som du går runt i rummet? Inte säkert att denna boost finns överallt... du kanske kan flytta bak/alt fram din soffa/fåtölj? Testa detta..... en annan sak att testa är ju att dra ut högtalarna extremt långt... bara för att kolla när boosten försvinner.
Hoppas du får ordning på det!
quote: Originally posted by Hatoil
Nej, det hade jag behövt en nu! Synd att inte pengarna räcker till bägge. Irriterande litet problem att en ton kan ställa till det så. Har gett upp nu, placeringen gör nada. Låter förträffligt i övrigt, även ganska nära bakvägg (60cm).
'Instrumentlikt' var tjejens kommentar, till skillnad från att låta som högtalare.
|
 |
|
|
Topic  |
|