HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur låter en bränd skiva anorlunda ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/11/30 :  01:40:21  Show Profile Send Qvist a Private Message
Varför låter en bränd skiva anorlunda ?

Berätta gärna era erfarenheter kring brända skivor.?

(helst inte bara att det låter dåligt utan beskriv då i så fall vad det är som låter dåligt, hur det ändrar ljudet.)

Exempel tycker ni att alla får samma ljudförsämmring oavsett om det är repor och sådant ?

Någon med kunskap kan kanske svara på det ?

Berätta jag vill veta.

Då jag bränner lägger jag ner den på hårddisken först i 1 gångs hastighet och bränner sedan av den i 1 gångs hastighet.

Edited by - Qvist on 2002/11/30 16:56:59

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/30 :  03:10:32  Show Profile Send marens a Private Message
"Då jag bränner lägger jag ner den på hårddisken först i 1 gångs hastighet och bränner sedan av den i 1 gångs hastighet."

När det gäller att föra över till hårddisken så är det inga problem eftersom detta inte är i realtid eller påverkas av jitter, det kan man göra i max hastighet. Alla bitar förs över till 100% om inte skivan är rejält hackig men då märker man det.

När det gäller att bränna på skiva så är det inte så enkelt att lägst hastiget är bäst. Det är faktiskt bättre att bränna i den hastigheten som brännaren och skivorna är rekommenderade för i de flesta fall. I undantagsfall när skivorna inte håller vad de lovar så kan halva max hastigheten eller näst högsta hastigheten hos skivorna vara bäst. Det handlar om att kemin och mekaniken i bränningsprocessen är optimerad för högre hastigheter. Då kan det bli sämre om man bränner i för låga hastigheter.

Min personliga erfarenhet i blint lyssningtest är att det inte var någon hörbar skillnad på ljudet mellan original och 32x och 24x bränd kopia. Om man hör skillnad kan det kanske bero på att man bränt i realtid, i för låg hastighet eller har haft otur med valet av skivor/CD-brännare, det är min teori.
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/11/30 :  10:12:03  Show Profile Send Qvist a Private Message
Jag har en 2 ggr brännare, jag märker ingen direkt skilnad på om det är bränt i en el 2 ggr`s hastighet.

Någon annan som har teorier.?
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2002/11/30 :  10:23:57  Show Profile Send joakim a Private Message
Den enda rejäla skillnaden jag har märkt är att brända skivor har rejält mycket kortare livslängd en de riktiga.

Mina brända skivor brukar hålla ca 6 månader innan diverse digitalt knaster eller hopp börjar uppträda.
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/11/30 :  10:36:12  Show Profile Send Qvist a Private Message
Min älsta är nog 2,5 år och den hoppar inte.
Dom verkar lite känsligare för slitage helt klart men bara man är rädd om dom så.

Digitalt knaster eller om det nu är det får jag om jag bränner ner skivan rakt av från cd läsare till brännare.

Jag ser gärna svar från Timbre,sladd,jorma,ekman osv dom mest aktiva altså.
Allas svar är lika värdefulla,intressanta i alla fall, jag vill ha svar av många.

Go to Top of Page

AA
Member

131 Posts

Posted - 2002/11/30 :  10:38:27  Show Profile Send AA a Private Message
Läs denna tråden där jag förklarar varför det kan finnas skillnader mellan CD och CD-R.

http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=3669&SearchTerms=jitter

/AA

Genväg till välljud? - Köp en Ducati!
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/11/30 :  10:58:35  Show Profile Send Jadde a Private Message
Bränner mina i 12x och de låter exakt likdant!
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/11/30 :  11:24:05  Show Profile Send Qvist a Private Message
Mycket intressant AA. Det kan förklara en del.

Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2002/11/30 :  12:00:14  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
Hmm,

Det här är klart intressant.
Jag måste erkänna att jag endast äger en bränd skiva och den är från mp3. Men min moder konfronterade mig om detta härrom dagen och frågade mig om det fanns några "volyminställningar" i hennes brännarpogram. Hon upplevde alltså att volymen (dynamiken?) blev sämre/lägre på en bränd skiva mot orginalet.
Den anläggning hon spelare på är en enkel Siba pryl (lösbit iaf, ingen microanläggning), Wharfedale Diamond 8.1 högtalare om jag kommer ihåg rätt.

Say's who!?
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2002/11/30 :  12:19:58  Show Profile Send JM a Private Message
Jag har vid ett par tillfällen tyckt att det har blivit bättre ljud på en bränd CD. Ljudet vart lite mjukare på den brända skivan..

Annars så tycker jag att det ofta är väldigt svårt att höra ngn direkt skillnad faktiskt.

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2002/11/30 :  12:30:03  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag skulle gärna vilja höra skillnad men det gör jag inte!!!

Marcus
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/11/30 :  12:32:42  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Jag har då aldrig märkt någon skillnad mellan original- och brända CD. Ett tips är att jämföra blint så att inte eventuell inbillning spelar dig ett spratt. Därefter kan du spela dina plattor, original eller brända, och bara njuta av musiken.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

SW
Member

542 Posts

Posted - 2002/11/30 :  12:35:31  Show Profile Send SW a Private Message
Har en hel del skivor som är kopierade med Plextor läsare/brännare och Kodaks skivor. Det helt omöjligt att höra någon skillnad mot originalet. Däremot har jag en del skivor av sämtre kvalité och som är kopierade av andra läsar/brännarkombinationer och där det har blivit en försämring. Oftast hörs då också knäppar och dist.
Med Plextorkombinationen har jag heller inte märkt någon skillnad på 12x eller 1x.

S
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/11/30 :  12:45:44  Show Profile Send Qvist a Private Message
Mycket intressant.
Kan fler som hör skillnad beskriva skillnaden.
Och ni som inte hör skillnad skriv görna det ni ochså.

Var inte rädda för att stå för vad ni hör eller inte hör, det kommer bara att skapa en debat som inte leder någon stans.

Jag vill hitta ett samband till varför en del hör och endel inte hör.
Det behöver inte bero på taskig hörsel el en eventuell obalanserad el dålig anläggning.

Jag ska berätta vad jag hör och inte hör sedan, men först vill jag ha lite svar från Timbre,sladd,jorma,ekman osv.

Detta är inget meningslöst inlägg, svarar alla bara ärligt kanske vi kommer någon stans, AA verkade ju ha eventuell rimlig förklaring.

Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/11/30 :  12:50:19  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
jag har fått den upplevelsen att det låter lite "hackigare" (mindre flyt på musiken), fast det kanske bara är jag som inbillar mig ?, samt att en del detaljer försvinner lite här och där...
fast jag har ju inte råd med att köpa skivor så visst bränner jag ändå...

Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/11/30 :  14:13:12  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag märker skillnad mellan brända och orginal skivor och jag tror att dom flesta skulle upptäcka dett i ett enkelt test.

Däremot så vill jag pååeka att skillanden inte är så stor att jag tror mig kunna höra skillnaden om jag inte får jämföra. Jag tycker skillanden kan liknas vid den uppgradering som en bättre kabel kan ge. Ljudet blir lite klarare, tydligare och mer kraft i.

Möjligheten att testa själv har ju alla som äger minst 1 orginal skiva och en cd-brännare. Gå och köp en cd-r skiva för 10:- och bränn en kopia (obs! för eget bruk ) sedan är det bara att be en polare byta medans du blundra och lyssnar...

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/11/30 :  14:15:27  Show Profile Send bernu a Private Message
Glömde säga att min teori om varför det låter sämre bygger på att en tryckt skiva (orginal) får mycket distinktare skillander mellan hå och inte hål (ettor och nollor) vilket gör att cd-n får lättare att läsa av korrekt. Jag tror dessutom att Ytan gör skivan mycket tåligare vilket också det innebär en bätter avläsning...

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2002/11/30 :  14:59:57  Show Profile Send Bosco a Private Message
quote:
Originally posted by marens

När det gäller att föra över till hårddisken så är det inga problem eftersom detta inte är i realtid eller påverkas av jitter, det kan man göra i max hastighet. Alla bitar förs över till 100% om inte skivan är rejält hackig men då märker man det.

Det här är väldigt olika mellan olika läsare. Många får väldigt bra resultat med Plextor. Dessa kan man få att läsa felkorrigeringsdata och på så vis jämföra det som lästs in med de felkorrigeringsdata som finns på CDn. Så vitt jag vet så finns det bara ett program som har den funktionen, http://www.exactaudiocopy.de.

quote:
Originally posted by joakim

Mina brända skivor brukar hålla ca 6 månader innan diverse digitalt knaster eller hopp börjar uppträda.

Då har du antingen dåliga skivor eller en dålig brännare. Så ska det inte vara. Jag har bara haft det problemet en gång, med noname-skivor utan någon som helst yta på ovansidan. Såna ska man passa sig för.

Jag har skivor från 1995 som funkar perfekt.

Hifi är ingen smak
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2002/11/30 :  15:30:42  Show Profile Send K-man a Private Message
Skillnader... javisst är det skillnader, men som ngn annan skrev så är det väl inte så stor så att man direkt kan säga "denna är bränd!" Om man däremot jämför så har alla som jag testat på hört skillnader... bränner dock inte själv så jag vet ju inte vad det är för brännare de brännt på. Skillnaden är iofs mindre än vad man hör på en skiva som legat i bilen eller frysen.

De skillnader som jag ganska fort registrerar är de svaga rumsinformationsignalerna som försvinner eller starkt reduceras. Likaså utklingninstider & startnivåer. Tex typ "framsmygande" mattor.

Även ngt bantad dynamik speciellt vid snabba dynamiksförändringar, samt ett ngt orenare mellanregister.

Ngt mindre kanalseparation vilket gör att det vid första lyssningen gör att den känns "pushigare" eftersom ljudpunnkten blir mer klumpad.

Det är väl det "största" även om det är små skillnader som jag upplever.

\\K-man

Edited by - K-man on 2002/11/30 15:34:55
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2002/11/30 :  15:38:26  Show Profile Send Bosco a Private Message
Jag har inte testat ordentligt själv, men jag har svårt att tro att "analoga" egenskaper såsom dynamik och kanalseparation skulle kunna ändras. Det finns ju inga "kanaler" som kan blandas ihop i en digital signal.

Nåja, jag får provlyssna själv när mina högtalare är inspelade.

Hifi är ingen smak
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2002/11/30 :  15:58:19  Show Profile Send K-man a Private Message
Nej, det kan gott ända att det inte är just det som ändras, utan jag försökte bara sätta ord på mina upplevelser... det kan gott vara andra saker som ändras som påverkar min uppfattning, oc om inte annat så kan jag ju kanske bara lyssnat på "dåliga" brännare. För det är inte så många test av detta jag gjort direkt. men frågeställaren ville ju ha våra upplevelser.

Men visst är det väl liknande parametrar som förändras då du byter digitalsignalkabel.... så allt kanske beror på den sämre signalvägen i brännaren... inte minst i en dator....?

Världen är full av underbara frågor....och ännu fler svar...!

Kalas!

\\K-man
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/30 :  16:07:57  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Skillnader... javisst är det skillnader, men som ngn annan skrev så är det väl inte så stor så att man direkt kan säga "denna är bränd!" Om man däremot jämför så har alla som jag testat på hört skillnader... bränner dock inte själv så jag vet ju inte vad det är för brännare de brännt på. Skillnaden är iofs mindre än vad man hör på en skiva som legat i bilen eller frysen.

De skillnader som jag ganska fort registrerar är de svaga rumsinformationsignalerna som försvinner eller starkt reduceras. Likaså utklingninstider & startnivåer. Tex typ "framsmygande" mattor.

Även ngt bantad dynamik speciellt vid snabba dynamiksförändringar, samt ett ngt orenare mellanregister.

Ngt mindre kanalseparation vilket gör att det vid första lyssningen gör att den känns "pushigare" eftersom ljudpunnkten blir mer klumpad.

En okomprimerad digital signal gör ju ingen skillnad på starka och svaga ljud eller musikaliska transientförlopp. Om det blir jitter så sker det väl helt slumpmässigt. Om man hör så precist definierade "försämringar" så ska man nog inte utesluta att det handlar om inbillning. Testa att dubbelt blindtesta.

quote:
så allt kanske beror på den sämre signalvägen i brännaren

Det finns ingen signalväg i en brännare på det sätt som du menar, alltså i realtid. Signalen buffras hela tiden i minnen ända tills den skrivs. Och en dator är helt jitterokänslig, den bara skyfflar data med 100% säkerhet. Blir det jitter i musik om man skickar den över internet kanske?

Edited by - marens on 2002/11/30 16:15:42
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/11/30 :  16:12:21  Show Profile Send Qvist a Private Message
Synd att inte fler av dom mer kännda på forumet verkar villja svara på denna fråga ?.

Det borde ju inte vara svårt? , vad tycker ni? , ni som har riktiga "superanläggningar" beskriv skillnaden åt mej nu ?
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/30 :  16:27:19  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag har bara upptäckt en skillnad men den är å andra sidan väldigt tydlig och uppträder bara med dåliga skivor eller dålig brännare och det är att det uppstår högljudda knäppar eller ögonblick av tystnad på den brända skivan. Just det, en annan skillnad har jag upptäckt ibland också: skivan blir helt ospelbar :)
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2002/11/30 :  16:31:25  Show Profile Send K-man a Private Message
Med risk för att låta tyken, (vilket abolsut inte är meningen och jag tror mig inte alls veta) så funderar ja likt detta.....

Eftersom det inte är ngn skillnad(förutom rena inspelninfel) så har väl denna tråden aldri uppkommit? Och självklart så har alla tillverkare av CD-skivor en enkel CD-brännare för max 1' spänn eftersom det blir lika bra?

Jag är lika full med frågor som världen... ;-)

\\K-man
(Bränner inte.... så jag kanske skulle hållt mig utanför diskussionen...)

Misstolkar man detta svar så är jag jag snart jättehatad ;-) Hoppas verkligen inte det!

Edited by - K-man on 2002/11/30 16:37:38
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/30 :  16:41:14  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Originally posted by K-man

Med risk för att låta tyken, (vilket abolsut inte är meningen) så funderar ja likt detta.....vilket kanske även får andra att fundera?

Eftersom det inte är ngn skillnad så är väl denna tråden helt onödig? Och självklart så har alla tillverkare av CD-skivor en enkel CD-brännare för max 1' spänn eftersom det blir lika bra?

Jag är lika full med frågor som världen...

\\K-man
(Bränner inte.... så jag kanske skulle hållt mig utanför diskussionen...)

Alltså, jag sa inte att det är omöjligt att höra skillnad bara att de skillnader du redovisar har väldigt "analoga" mönster. Eftersom jag, och de flesta andra inte upplevt den typen av skillnader så ifrågasatte jag detta. Var inte menat som något omyndigförklarande av dina upplevelser men det går ju att mindska osäkra faktorer med hjälp av ett enkelt blindtest.

Det kostar ju ändå att producera saker som fungerar bra och tillförlitligt, allting behöver ju inte handla om kompromisser i ljudkvalitet pga priset. Hårddiskar kostar ungefär lika mycket/GB storlek och livslängd.

Edited by - marens on 2002/11/30 16:44:01
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000