Author |
Topic  |
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 17:02:14
|
Martin, inga problem! Klart vi skall diskutera & ifrågasätta! Annars kommer vi aldrig komma fram till "rätt svar!" (jag lovar att ja inte alltid har rätt ;-) )
Att det blir "analogt" beskrivet kan ju bero på att upplevelsen är analog ;-)
\\K-man |
 |
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 17:12:50
|
quote: Originally posted by K-man
Skillnaden är iofs mindre än vad man hör på en skiva som legat i bilen eller frysen.
Börjar med att säga att jag inte hör några som helst skillnader på skivor jag har bränt själv från orginal (mitt orginal förstås (dvs kopior endast för eget bruk )). Ddäremot så kan jag på vissa skivor som jag lånat, som andra bränt från orginal, höra stora skillnader från orginalet. I vissa fall hörs det så tydligt att jag utan att jämföra med orginalet direkt hör att det är ngt. som är fel (har flera exempel på det). Men det anser jag och är övertygad om att det endast kan bero på brännar-/inläsningsprogrammet.
Däremot så har jag märkt det du säger om kalla skivor(!!), förut trodde jag att öronen spelade ett spratt el. ngt. Men nu när jag tänker på det så, där kan man snacka om skillnader i ljudet! Brukar inte gilla att beskriva ljudförändringar som recensenter och/el. dyl. men där låter verkligen ljudet "platt"/"livlöst". Testa vettja! Det ska iaf jag göra igen .
Är det ngn. som vet vad detta kan bero på? Dvs vad som händer med skivan när den blir kall och hur det kan påverka avläsningen av denna. |
 |
|
Qvist
Member

263 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 17:34:21
|
Mina erfarenheter, nu ids jag inte vänta mer.
Nått är snett som jag inte förstår.
En bränd skiva har alltid låtit anorlunda på något sätt, i takt med att anläggningen växt så har skillnaden blivit mer tydliga.
Denna skillnad är alldrig något jag har laggt någon större vikt på att reda ut vad som eventuellt skulle skilja sej emmelan en orginal och en bränd. Det har blivigt mycket uppgraderingar av stereo det senaste 1,5 året och man har liksom inte hunnit med att se hur mycket sämmre en bränd låter med det nya grejorna.
Jag fick av en äldre bekant som slutat med hifi en komplett sammling av hight fidelyt cd skivor från Nr 1 till nr 30. Jag brände en best off av sammlingen, och fann att det inte var roligt att lyssna till den brända skivan. Jag jämförde snabbt med orginal låtarna och vist lät dom bättre eller dom var roligare att lyssna till,skivan vart undanstoppad utan förklaring till vad som skiljde skiverna åt
Kunnde jag skilja detta i ett blind test ? Svaret blir nog Nej eller vet ej det skulle jag inte ha velat göra eller finner ingen anledning till det men hur man än vrider och vänder på det så är det något som inte stämmer med en bränd skiva.
Vissa brända skivor kan jag förmå mej att lyssna till medans största delen bara ligger, ju bättre stereon blivigt desto mer har man dragigt sej för brännda skivor av någon annledning.
Nu till det intressanta.
Har av en bekant lånat en Toto skiva som han började sakna, skit ochså jag tyckte den ju var så bra och jag har inte hittat den i Kalix ännu. Den måste beställas vilket gör att det får vänta en stund.
Jag bränner den, jag vill inte vara utan den, det är en skiva som ska till min sammling i alla fall. Då skivan var bränt färdigt satte jag den i stereon för att lyssna så den fungerade, då hände det nä vad är det nu.Nu är nått välldigt galet.
Vad var galet inte kan det vara den brända skivan tänkte jag, så stor skillnad är det inte eller är det det. Forskningen startade och att skilja Totos skiva i bränt och inte bränt exemplar är otroligt lätt.
Det är så stor skillnad så att jag trodde något var fel med Cd spelaren bränningen el skivan. Jag testade då att bränna en annan skiva och där fanns skillnaden men inte alls lika tydligt.
Det känndes skönt att det inte var Cd spelare eller skivorna jag bränner på felet ligger. Det blir olika resultat beroende på vad för grund skiva jag bränner, Toto`s skiva ger stor mycket stor skillnad,medans janne schaffer`s inte alls ger lika stor skillnad.
Varför ? Jag provade även att bränna om en låt från skivan med olika sätt på samma Cd, resultatet är desamma, den låter fördjävligt i alla fall.
Orginal Cd`n är inte repig eller så och det är inte dom andra heller. I ärlighetens namn så har jag hört Mp3 låta bättre.
Skillnaden mellan Totos orginala och brända skiva kan jag blindtesta lätt. Min mamma hör det, mina polare hör det, även han som är döv på ena örat hör det. Hur låter den då den brända altså.
Ljust,Platt,spretigt,osammanhållet förhöjer detaljer mycket och sänker basen. Man kan nästan tro att en högtalare är ur fas då man lyssnar till den.
Varför får inte alla samma fenomen ? Har AA svarat på det eller ?
Alla brända skivor jag har eller som jag nu har haft möjligheten till att testa med har samma ljudkaraktär fast mer eller mindre, på vissa är det knappt märkbart.
Varför forska i det här då, jo för att man har ju vissa skivor som låter fördjävligt ungefär som beskrivningen ovan. Kan det vara så att det är i själva pressningen det går fel ? Man kanske kan få ett bättre ljud om man bränner om en skiva eller ? förutsagt att du har en mycket bra brännare eller program eller att orginal Cd`n har dom förutsättningarna ?
Mvh |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 17:59:11
|
En anledning till att man upplever ljudskillnader på brända och original är att de fysiskt låter olika när de snurrar i CD-spelaren. Brända skivor väser lite mer på ett rått och kallt sprött sätt medans vanliga tryckta snurrar mjukt och tyst. Har märkt detta på alla CD-spelare jag provat. Vet inte vad det beror på men hur som helst så gick jag utanför rummet och lyssnade med hörlurar för att CD-spelarens oljud inte ska påverka lyssningsresultatet när jag gjorde mitt blindtest. |
 |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 22:17:51
|
Det största problemet med brända skivor är att det luktar så illa.
 |
 |
|
Kydyl
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 22:35:27
|
Att kalla skivor låter annorlunda borde väl i all rimlighets namn bero på att det bildas kondens på den och det försvårar ju avläsningen |
Confused by earlier errors. Bailing out... |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2002/11/30 : 23:26:40
|
quote: Att kalla skivor låter annorlunda borde väl i all rimlighets namn bero på att det bildas kondens på den och det försvårar ju avläsningen
Jag tror det beror på att man på ett eller annat sätt måste bli kall om öronen för att få tillgång till en kall CD-skiva. |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 00:24:57
|
Har en Plextorbrännare som skall klara 12x, om det är några skillnader på ljudkvaliten mellan original och kopior så är dom inte så stora att jag bryr mig. Det jag kopierar åt mig själv kör jag x1 och det som inte är fullt så noga kör jag x4. Jag uppfattar inte några egentliga skillnader mellan dom olika varianterna men en 12x'ers kopia jag brände bara för att testa går inte att spela i bilen. Hemmaspelaren hade lite svårt för att hitta låtar på den skivan också, den är numera bortkastad. Ta det för vad det är, ett väldigt billigt och bra sätt att kopiera musikskivor. Livslängden är kortare men vadå, bränn en till. |
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 00:30:35
|
Hmmm, diskussionen fortgår utan att någon redogör för huruvida eventuella upplevda skillnader finns även vid blindtest. Jag, som lyssnar via en oerhört väl återgivande anläggning i akustikreglerad lyssningsmiljö (vilket underlättar jämförelser), undrar alltså fortfarande om skillnader mellan original och kopia kan bero på förväntningarnas makt. De beskrivningar som innehåller liknelser med analoga media tyder på detta. Jag vill här dra en parallell till Hifi & Musiks häpnadsväckande test av digitalkablar för något år sedan. Rejäla bränningsfel har även hos mig yttrat sig som knäppar och/eller oförmåga att spela plattorna. Det har då uteslutande handlat om antingen väldigt repiga originalplattor eller no brand-kopior som blir sämre med tiden. Goda och hållbara kopior (främst Kodak och Verbatim) gjorda från fina original låter identiskt med originalen. Med vänlig hälsning |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 00:34:51
|
Hej, hej, hallå igen, Vem har satt den fina underrubriken under min signatur till vänster? Det hedrar vederbörande! Dead end - live end är ju en av mina käpphästar! Man tackar och buggar, sade han som dansade. Glada hälsningar, |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 01:26:57
|
Intressant debatt. Jag har inte testat detta men borde kanske göra det. Har gjort ett seriöst test mellan MP3 och originalet som gick som jag trodde. Kanske borde testa detta också. |
 |
|
AA
Member

131 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 02:05:35
|
quote: Originally posted by Ezo
Varför får inte alla samma fenomen ? Har AA svarat på det eller ?
Hade detta varit en exakt vetenskap hade jag varit arbetslös....
Frågan löd: Hur låter en bränd skiva anorlunda? Jag tar mej friheten och ändrar frågan till (hoppas inte frågeställaren tar illa upp): Varför låter en bränd skiva annorlunda än en originalpressad?
För att inte skapa förvirring i församlingen så blir det ett kort svar. Några av dom delar som kan tänkas göra att det låter annorlunda är: 1. CD-R:en. Kvaliteten skiftar enormt. Tyvärr kan ingen konsument veta vilken skiva som är bra eller dålig utan att prova sig fram. Det finns inget som säger att en märkesskiva är bättre än en icke märkesskiva förutom att tillverkaren som tillverkat märkesskivan sätter sitt namn på skivan och därigenom borde denne tillverkare kontrollerat kvaliteten mot Philips specar om hur en CD-R skall mäta och därför bör denna skivan vara bättre. Detta stämmer inte alltid då det tex kan stå en okunnig operatör och sköta processen på märkesföretaget och en kunnig på icke märkesföretaget och därför blir skivorna bättre där. En djungel alltså och tipset är att prova sig fram. 2. Brännaren. Även här finns enorma skillnader. Vi kör enbart Plextors brännare och detta för att dom nästan blivit en standard i branschen. Det som bl.a skiljer är effekten i lasern vid bränning samt förmågan att bränna exakt rätt längd på T:na (utan Jitter alltså). 3. CD-R:en i kombination med läsaren dvs CD-spelaren. Då en originalpressad skiva har högra reflektivitet än en CD-R och enormt mycket högre än en CD-RW så blir signalen mycket "starkare" på en pressad skiva. Med starkare så menar jag mindre risk för feltolkning. Detta är speciellt känsligt om man har en äldre spelare där risken för läsfel ökar avsevärt.
Man kan fortsätta i all evighet om tänkbara anledningar.
Ett exempel man kan ta som någon undrade över var att varför låter ett viss original bättre än kopian medans ett annan original låter samma som sin kopia. Svaret på detta är med största sannolikhet (förutsatt att bägge kopiorna brändes i samma brännare på skivor från samma tillverkningsbatch och som förvarats på liknande sätt) att originalet i det andra fallet helt enkelt var av sämre kvalitet. Det kan till och med vara så att en kopia låter bättre än originalet beroende på att den fysiska kvaliteten på originalet är så pass dålig.
Jag har gjort lyssningstester med vänner och vi har kommit fram till att vissa av dom brända lät bättre i min anläggning än vad dom gjorde i deras och med vissa skivor var det tvärtom.
Som tur var finns det ingen logik i denna värld och detta gäller Hifi oxå.
/AA
|
Genväg till välljud? - Köp en Ducati! |
 |
|
Qvist
Member

263 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 02:41:19
|
pekka.j quote: Hmmm, diskussionen fortgår utan att någon redogör för huruvida eventuella upplevda skillnader finns även vid blindtest.
Kan på rak arm säga att det går att urskilja den vid en blindtest, jag har även provat en snabb blindtest även fast jag kännde mej löjlig för det är så enkelt reultatet vart dessamma.
Som sagt det lustiga är ju att jag bränt skivan två ggr, en helt orginal medans på den andra la jag in samma låt flera ggr på olika sätt.
Vad som är ännu lustigare är att det blir olika förändring beroende på vad för orginal skiva jag använnder, och då är allt annat gjort lika dant som på Tex Totos skiva
Om jag köper en annan cdr skiva och får ett bättre resultat förklarar det ju inte åndå fenomenet varför det blir sämmre och bättre på vissa eller ?
quote: 2. Brännaren. Även här finns enorma skillnader. Vi kör enbart Plextors brännare och detta för att dom nästan blivit en standard i branschen. Det som bl.a skiljer är effekten i lasern vid bränning samt förmågan att bränna exakt rätt längd på T:na (utan Jitter alltså).
Det kan jag tänka mej som en del av förklaringen men jag tror inte det är allt, eller går det att hitta någon annan förklaring ?.
Jag kan ochså gott tänka mej att man kan tycka en bränd skiva låter bättre om dom rätta förutsättningarna inträffar, vad vet jag.
Nu har skivan åkt i väg till en polare för bränning där med två olika fabrikat på cdr skivorna, jag väntar med spänning att se om det skilljer sej mot för mina.
Om det skiljer sej markant har jag en mycket dålig brännare som vägrar låta mej få ljudkvalite på vissa skivor enbart medans andra förstör den mindre i från osv..
|
 |
|
Miles
Nordic Sound Design & Base Technology

95 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 11:10:49
|
JEg brenner brenner cd`er på fölgende måte :
1. cd`en blir overfört til harddisken på PC `en Under denne prosess rettes alle feil´, som er på cd `en.
2. deretter brennes cd´en. orginale cd`er er ofte feil sentrert; den brente cd`en for riktig sentrering:
jeg bruker en DVD Base plattform til min eksterne plextor brenner
resultat med denne brennemetoden vs orginal cd:
diskanten blir renere;stemmer er klarere ; bassen er bedre definert; og total intrykket er at det virker mere lugn og mörkere lyd på de brente cd ene |
Base Technology Nordic Sound Design |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 13:43:29
|
10101010101010001111100011101000111011001100
antigen blir det fel eller så blir det rätt.
Jitter kan det naturligtvis bli men det är inte det ni beskriver. Jag har mycket svårt att tänka mig att det blir tonala skillnader då allt handlar om 1&0 or (utan omvandling), men nyfiken att prova blir man. Vilken TOTO skiva var det som gav så klara skillnader några andra skivor 
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
Edited by - mag on 2002/12/01 13:53:18 |
 |
|
Qvist
Member

263 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 14:27:01
|
quote: lugn og mörkere lyd på de brente cd ene
Precis tvärt om här, livligare ljusare mer skärande.
Mag quote: antigen blir det fel eller så blir det rätt. Jag har mycket svårt att tänka mig att det blir tonala skillnader
Man tycker ju det. Tonala skillnader blir det mycket stora ochså. En kompis som inte är en "Van" lyssnare prickar den i blindtest ochså.
En ruskig skillnad är det i alla fall.
Nu är ju skivan på bränning hos en annan men jag tror det var Toto 5 med romerska siffror, konvolutet är helrött på skivan i alla fall, vet du inte vilken det är så skriv så ska jag kolla det bättre sedan då jag har den hemma.
|
 |
|
AA
Member

131 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 14:59:49
|
quote: Originally posted by mag
10101010101010001111100011101000111011001100
antigen blir det fel eller så blir det rätt.
Du, det du skrev gör att cirkus 4-500 skivfabriker ute i världen precis ville anställa dej som QC-ansvarig! Ursäkta mitt uttryck men humor vill jag kalla det!
quote: Originally posted by mag Jitter kan det naturligtvis bli men det är inte det ni beskriver. Jag har mycket svårt att tänka mig att det blir tonala skillnader då allt handlar om 1&0 or (utan omvandling), men nyfiken att prova blir man. Vilken TOTO skiva var det som gav så klara skillnader några andra skivor 
Vet du vad Jitter är? Kan du förklara för mej i så fall vad Jitter är?
Ber om ursäkt i förväg om du tycker att mitt inlägg är för "aggresivt" mot dej men då 40-60 timmar i veckan av mitt liv kretsar kring 1:or och 0:or och Jitter så tycker jag att det är lite humor att du tror att det inte kan bli tonala skillnader innan D/A-omvandling. Det kan jag säga att det kan det i allra högsta grad. Det finns en anledning till varför Philips och Sonys billigaste optik/drivverk går att köpa för några guldpengar medans Pulstecs kostar runt 100 000:-.
/AA
|
Genväg till välljud? - Köp en Ducati! |
 |
|
Qvist
Member

263 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 15:06:06
|
Kan du AA svara om detta är ett bra drivverk, det är ett sådant som sitter i min Cd spelare tror jag i alla fall ?
Du verkar ju ha en ganska bra koll på sådant.

|
Edited by - Qvist on 2002/12/01 15:10:10 |
 |
|
pricer
Member

176 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 15:46:43
|
Vad är det som är så speciellt med audio när andra data lagrad på cd blir exakt?
Jag förstår även inte hur man kan höra tonala skillnader när ettor och nollorna inte vet vilket ljud de skall återskapa. Skulle det bli något fel kommer det att hamna slumpmässigt över innehållet.
|
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 17:04:15
|
"Vet du vad Jitter är? Kan du förklara för mej i så fall vad Jitter är? "
inte riktigt har fått det förklarat nån gång och kom på efter jag skrev inlägget att det nog inte kan bli jitter i kopieringen heller :)
Du får gärna förklara då hur allt ligger till, speciellt hur det kan bli tonala skillnade vid en kopiering, det är precis det Ezo undrar (och jag med för all del).
"Ber om ursäkt i förväg om du tycker att mitt inlägg är för "aggresivt" mot dej men då 40-60 timmar i veckan av mitt liv kretsar kring 1:or och 0:or"
Ingen fara.
Har en kopis som är/var TOTO fantast ska kolla om han har skivan och testa, kommer även att testa hos någon med mer välupplöst anläggning än mig tex knoppen, ulf eller John (studio blå) här på forumet.
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
Qvist
Member

263 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 17:14:43
|
Den här skivan är det.
Har även waw filen kvar på datorn så jag kan skicka till någon via icq tillexempel. Förutsatt att någon har skivan då förståss.
 |
 |
|
Qvist
Member

263 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 18:47:17
|
Nu har vi,jag brännt skivan på en annan dator med annan brännare.
Tyvär är det är samma fantastiska skillnad.
Jag,vi testade den även i ca 20 sek på en annan bra stereo under utveckling och visst hördes skillnad där ochså trots att jag var mega stressad.
Nu skall jag till en annan kompis och prova bränna den där, hoppas han har någon bra skiva att bränna på.
Nu bränner jag den direkt från cd till cd, för att se om det fixar sej då.
tyvär vet jag dock att man får ett knaster,knäppar på skivan i stället då i alla fall på dom jag brännt ?
Är det ingen annan som har märkt så tydliga förändringar som jag eller ? |
 |
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 19:22:23
|
Min erfarenhet är också att bränd skiva låter bättre. Renare diskant, mindre "grumligt".
Jag tror att det ofta handlar om inläsningen från orginalet. Gör man det med ett program som verkligen gör en exakt kopia av orginalet så får man ett bättre resultat när man bränner det med en bra brännare. De flesta rip-program som används idag tror jag inte är särskilt noga med att göra en exakt kopia. Ett program som jag vet gör det är Exact Audio Copy.
|
Mvh. Per Målare |
 |
|
DHT
Member

492 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 19:30:54
|
Jag brukar höra tydliga skillnader mellan kopia och original. Jag och en polare testade detta blint för ett par år sedan, och kopiorna var lätta att identifiera även då. Har exprimenterat en del med olika märken av skivor och brännare (endast billiga datorbrännare dock) + olika cd-spelare vid uppspelningen, men samma karaktärsskillnad har bestått. Jag tycker kopian brukar låta ljusare och vassare (ibland upplever jag den klarare och mer detaljerad, men alltid tröttsammare i längden). Lättast brukar skillnaderna vara att höra om man lyssnar på "s-ljud". Kopians s brukar låta mer onaturligt, tröttsamt och väsande.
|
The term "social darwinism" can be easily transferred into "vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
|
 |
|
Bosco
Member

444 Posts |
Posted - 2002/12/01 : 19:39:30
|
quote: Originally posted by Ezo
tyvär vet jag dock att man får ett knaster,knäppar på skivan i stället då i alla fall på dom jag brännt ?
Så ska det helt enkelt inte vara. Hur läser du in originalet? Vilken hårdvara?
Nätet är fullt med mp3-or som folk rippat i full hastighet med enklare cd-romläsare som knastrar och hackar. Så behöver det inte bli om man tar sig tid och läser på lite. |
Hifi är ingen smak |
 |
|
Topic  |
|