HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ProAc kloner - Att staga eller inte staga?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/12/01 :  09:27:48  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Detta är ju en fråga som dyker upp då coh då, är klonerna internstagade (nej) och blir de bättre om man gör så? Hittade detta från AI.M på ett annat forum. AI.M är de som ursprungligen lade ut ritningen till ProAc klonerna.

"I read in another forum recently that wall damping and bracing achieve 2 different things. Bracing changes (increases) the resonant frequency of cabinet but is a not total substitute for the desirable acoustic energy storage achieved through mass loading (adding weight). Thats why it is generally recommended to use mass loaded (heavy wall damping compared to light weight materials) together with bracing or no bracing at all.

You should also consider if your internal room conditions will need this kind of experimental bracing. If your room is small then it may be good, but if the room is big then you could lose some good bass.

Somebody has already compared the difference between a heavily braced 2.5 clone and a "standard" unbraced one and he concluded the unbraced is better because it retains the bass and flowing voice character of the original Proacs. It is very possible to build completley damped and dead sounding speakers through over use of bracing and damping.

If your over-bracing experiment does not work then you can always build another unbraced clone and give the other one away as a Christmas present"

läs mer på: http://hello.to/hifi

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/01 :  11:31:00  Show Profile Send celef a Private Message
Frågan är om original ProAc'arna är stagade eller inte, det verkar jö råda delade meningar om det med!?

sound pollution
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/12/01 :  11:59:42  Show Profile Send bernu a Private Message
Efter vad jag har hört så finns det två modeller. En med ett stag ovanför basporten och en utan några stag alls.

Jag använder inga stag men däremot så gjorde jag väggarna av 12+16mm MDF med dämplim mellan. Det blir väldigt resonans dött och borde samtidigt undvika att flytta resonanserna uppåt som stagning kan göra. Jag tycker att det har funkat bra för mig men jag har bara hört stefans kloner när dom var ganska nya så jaghar inte så mycket att jämföra med...

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/12/01 :  18:39:00  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
Originally posted by bernu

Det blir väldigt resonans dött och borde samtidigt undvika att flytta resonanserna uppåt som stagning kan göra.
/Björn

Jag stagade min i mitten av klonen, dvs under basporten. Har inte löst frågan varför lågbasen brummar på ett obehagligt sätt (har testat med olika längder på porten, men det är ungefär samma sak med basen, dock tycker jag att en längre port försämrar mellanregistret). Med tanke på vad du här säger så kan detta vara anledningen till brummningen? Isåfall kan jag såga av staget som är format som ett 5cm brett kors. Jag märker att lådan vibrerar mer ovanför staget än under staget. Vad tror ni?

Vill tillägga att övrigt basregister är mkt tight.
Per S
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/12/02 :  09:21:49  Show Profile Send Daniel a Private Message
quote:
Originally posted by celef

Frågan är om original ProAc'arna är stagade eller inte, det verkar jö råda delade meningar om det med!?

Originalen har inga stag.

mvh
daniel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000