HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 KT88 vs. 6550 i en Dynaco MK III
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2007/05/30 :  18:32:28  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Hej! Jag har ett par Dynaco som ska begåvas med nya utgångsrör. Eventuellt ingångsrör oxå. För tillfälle sitter det 4 stycken 6550 rör i dessa och det låter skapligt. Nu funderar jag om det går att sätta in 4 nya KT88 rakt av eftersom dessa är ekvivalenter. Vilka rör är egentligen att föredra i Dynaco MK III, 6550 eller KT88? 6AN8 eller 6AN8A i ingången!? Vad är skillnaden? Vilka ska helst kombineras, 6550 med 6AN8 eller med 6AN8A. KT88 med 6AN8 eller med 6AN8A? Många frågor Tips, efrarenheter uppskattas mycket! Rören måste beställas snart så HJÄLP!

Ta dig samman och gör något onyttigt!

Edited by - adi6606 on 2007/05/31 07:42:21

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/05/31 :  08:17:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Aftonbladet eller Expressen.
En del hävdar att 6550 är bättre anpassat för HiFi-utrustning, andra säger tvärtom. Dynaco är ingen höjdargrejj (mycket effekt för pengarna) så för mig skulle det spela kvitta. Jag skulle leta efter ett par lagom billiga (ryska) 6550.
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2007/05/31 :  17:54:52  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Oj! Och jag som tyckte att dessa klenoder lät väldigt bra
Iof jag har inga High-End prylar så...

Ta dig samman och gör något onyttigt!

Edited by - adi6606 on 2007/05/31 17:55:32
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/31 :  18:12:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Fullt så illa är det väl ändå inte... Det finns både bättre och sämre steg än Dynaco Mk3.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/05/31 :  18:54:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det är alldeles rätt. Dynaco ses väl som en riktig workhorse, men det är inte High-End. En skaplig rörförstärkare kan man väl säga.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/05/31 :  20:03:24  Show Profile Send Peter S a Private Message
HighEnd....
Enligt mina öron spelar en MkIII bättre än många "Highend" grejor.
Fast den har ju inga blå lampor och mäter väl inget vidare heller.

Adi6606: Låt inte andra bestämma vad du tycker låter bra!

Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2007/05/31 :  20:42:17  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Tack för snälla ord. Jag köpte en Antique Sound Lab KI22-Fox,den dyraste pjäsen i min samling och den nyaste, med High-End aspirationer men ironiskt nog visade sig vara trasig. Alla andra vintage prylar, däriblans Fisher X-100-A och olika varianter av Dynaco fungerar hjälpligt eller till och med felfritt men High-End förstärkaren är kass Nu har Robert på Audio Concept tagit in den för reparation så jag hoppas kunna introduceras till High-End inom några månader. Funderar även på att överge min förkärlek till stora, lättdrivna högtalare typ Altec Lansing eller Tannoy till förmån av modernare konstruktioner. Men det är inte så lätt. Även relativt stora moderna golvhögtalare ger inte den massiviteten och fylligheten i ljudbilden som ett par säg D.A.S X-15 eller Altec Lansing 15/18 gör. Ljudet är helt enkelt stort även på låga nivåer med dessa högtalare. Nu låter jag som riktigt vintage freak, vilket jag förmodligen är

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/05/31 :  21:56:47  Show Profile Send Peter S a Private Message
Adi6606: Tannoy, Altec Lansing, Lättdrivna...
Jag tror att vi kunne bli goda vänner .
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/05/31 :  22:18:14  Show Profile Send lennartj a Private Message
Nja, det beror på vad man jämför sina Dynaco Mk.III med.
För 20 år sedan tyckte jag inte att mina höll måttet tillsammans med skotsk skivspelare, Tandberg förförstärkare och Carlsson OA52. Mellanregistret var hyfsat, men inte speciellt detaljerat, diskanten matt och basen fyllig men svampig. Jag hade köpt på mig ett tiotal General Electric Gold Lion KT88 och kontaktade Erik Andersson som rätt nyss flyttat tillbaka till Sverige och ännu inte lanserat Edison-prylarna. Då hade han tid att ta min beställning; selektera de bäst matchande rören ur min samling, behålla chassier och transformatorer och för övrigt konstruera de bästa drivsteg han kan med de bästa komponenter han har tillgång till.
Resultatet blev mycket lyckat. Erik skrev själv en artikel med schema och foton i Musik & Lludteknik nr.4 1987. De är hardwired och man bör nog vara van rörbyggare för att välja och placera komponenterna optimalt med hänsyn till strökapacitanser, värmeutveckling mm. Trots autobias verkar det vara något med arbetspunkten som gör att KT88 inte håller ens hälften så länge som 6550 i dessa byggen. Alla mina Gold Lion KT88 var slut efter ca 5 år och ett par kinesiska Golden Dragon dog på en vecka, men de Sovtek 6550 jag spelar på nu har hängt med över 5 år. Inget fel kan hittas på förstärkarna.

Mycket bättre transparens i alla register, inget diskantfall, mycket djupare och tightare bas
trots att de nu går i klass-A och är kubmätta till 23 W i 8 ohm. Perfekt lutande plan! Med utgånstrafo får man ju aldrig någon kub utan i bästa fall lutande plan eftersom strömmen är begränsad.
Under åren har jag bytt rör och lytar, men spelar på dem just nu (Messiaens kvartett till tidens ände).

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/06/01 :  11:28:20  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Ja tiden den går och det är kul att läsa om gamla "synder". Detta är
en av de få ombyggnader jag gjorde, detta för att jag är emot detta.
Gamla ruffiga Dynaco kopplingar möjligen, men nya konstruktioner
ändrar jag aldrig även om det kliar i fingarna ibland när man ser
vilka fel som begås. Jag tycker att man skall låta apparaterna
vara som de är. Allting behöver ju inte vara bäst! Vad beträffande
Golden Lion KT 88 var dessa rör kraftigt överskattade och höll
dåligt i Klass-A drift. Att ett par kinesiska KT 88:or höll i
i en vecka får väl anses som ett rekord i sitt slag. Kineserna
är som bekant duktiga på fyrverkeri och deras effektrör är
inget undantag, det brukar spruta härligt med gnistor inne i
glaskolvarna.


Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2007/06/01 15:58:28
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2571 Posts

Posted - 2007/06/01 :  21:34:21  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Jag har ett par ryska 5U4G som det blir fyrverkeri i vid tillslag på steg som har höga spänningar.
Dom här ryska verkar vara av den sorten. Jag har råkat ut för samma fyrverker i amerikanska 5U4G och dom gjorde det bara en gång å se var det gonatt.
Om du sänker b+ lite så ökar livslängden markant. Effektenminskar åxå. Zäta electronik gjorde en moddning där han satte drosseln direkt efter likriktar röret för att sänka b+.
Om du klarar dig med något lägre effekt så ökar livslängden på rören istället.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/06/01 :  21:51:00  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Givetvis har du rätt i detta, men jag anser att rören skall klara
det dom är specificerade för. Man kan tex köra i klass AB eller B
drift då håller de längre, men det är för mig helt ointressant
då ljudkvaliten blir lidande. Vad beträffar de likriktarör du
nämner gäller det att ej ha för stor kondensator i filteringången.
Ett filter med drosselingång sänker ej ingående växelspänning
till likriktarröret.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2007/06/01 21:52:42
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2571 Posts

Posted - 2007/06/01 :  22:44:01  Show Profile Send Imperial a Private Message
Det är sant!

Likriktarröret får sin dos varje gång apparaten är igång. Jag tänkte mest på slutrören.

Jag tycker ändå att man ska hålla ett par gamla Dynaco MKIII i orginal skick så gott det går. Dom orörda Dynaco förstärkarna börjar bli få

Jag har sett och lyssnat till många Dynaco steg och vissa spelar bättre än andra. Och det går att förbättra eller rättare sagt anpassa stegen till sina egna värderingar.
Om man vill anpassa ljudet så är det inte så bökigt å köpa järn och
knåpa ihop ett eget steg ifrån början

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2007/06/01 :  22:53:54  Show Profile Send lars a Private Message
Jag hade 6550 och Bo Hanssons drivsteg (det finns flera varianter) i mina Mk III, som lät förträffligt.

Kolla med Bo om han kan ge dig någon ritning på sitt drivsteget. Han är även väldigt kunnig på Mk III och vet hur olika rör låter på dom.

Om du har orginalelektrolyterna kvar så byt genast till nya fräscha. Det gör susen.

Leta på nätet. Det finns hur mycket info som helst om just Mk III-orna.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/01 :  23:11:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bo Hanssons drivsteg är väl samma som i Candela, i så fall finns schemat på Raunas site.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2007/06/02 :  00:03:51  Show Profile Send lars a Private Message
Jo det gör det. Klicka på förstärkaren Candela så finns schemat i beskrivningen. Vilken bra service.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/06/02 :  00:49:40  Show Profile Send lennartj a Private Message
För 20 år sedan fanns det rätt många Dynaco Mk.III i varierande skick på marknaden som "ingen" ville ha. Mina var inte helt i originalskick när jag köpte dem för 1500 kr paret 8 år tidigare heller. Detta som en bakgrund till att jag ville ha en radikal ombyggnad.
Jämför med 1950/60-talen när det byggdes HotRods på Ford 1932, det var häftigt. Skulle man hitta en omoddad Ford 1932 idag skulle man renovera den till originalskick.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000