Ok Frode. Det verkar vara så att det är mer specifikt för just vissa PR-enheter. Samma problem finns ju med vanliga element men där får man inte upp samma varningsflagg. Den länken Celef hänvisade till visar just det. Adire var mer oroade för den offset spolen fick imagnetgapet och inte av den eventuella slapphet spindeln skulle kunna få efter en viss tid.
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
En Peerless 10" XLS-slav borde hänga ner 2mm. Man förlorar alltså 2mm i slaglängd hos slaven. Nu vet jag inte om de 22mm de beskriver som Xmax är åt ena hållet eller summan. Är det åt ena hållet så blir slaglängden 20mm istället. Man tappar då 0.82dB i maximal ljudtrycksförmåga.
Förutom den direkta nerböjningen så borde upphängningen tröttas på sikt, och även om 2mm nedflyttning bara påverkar maximala ljudtrycket marginellt kommer utslaget uppåt/neråt bli mer osymetriskt. Känns inte optimalt helt enkelt.
När kan det vara bra att ha ett baselement/basrör riktat nedåt? Stort rum? långt till bakvägg?
Egentligen så borde det vara så att om en kantupphängning blir slapp av att membranet hänger idet så borde det bli slappt av att man spelar det också. Fs borde gå ner då. Är det då en lämplig kantupphängning??
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
En Peerless 10" XLS-slav borde hänga ner 2mm. Man förlorar alltså 2mm i slaglängd hos slaven. Nu vet jag inte om de 22mm de beskriver som Xmax är åt ena hållet eller summan. Är det åt ena hållet så blir slaglängden 20mm istället. Man tappar då 0.82dB i maximal ljudtrycksförmåga.
Tror det hele handler om mer enn bare lydtrykk. Ei kasse med en tung (f.eks 400g) slave vil få kassen til å svinge med. Dette vil gi en klart hørbar "slapphet" i lyden. Skal man få dette skikkelig til, må man rett og slett ha 2stk slaver. Slavene må da sitte på vær sin side av kassen.