Har precis byggt in ett par inbyggnadshögtalare i en mellanvägg till vardagsrummet. Vi har alltid musik på men ville slippa lådor vid nån vägg. Det låter nog bra tillslut men jag tror att lådan blev för dämpad.
Fråga
Det är mycket bas i rummet bakom högtalarna. Kan man göra något med botten på lådan för att minimera detta t ex asfaltsmatta mdf mm. Nu är det ju bara en gipsskiva till botten.
Med denna typ av högtalare får du ju i det närmaste en "oändlig baffel". Av denna orsak bör filtret göras annorlunda jämfört med "lådehögtalare".
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Risk är väl att "bakväggen" agerar resonansplatta, och den skulle väl behövas stagas isf. Annars kan det ju vara rumsresonanser som gärna spökar i "öppna" planlösningar.
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
De heter Preference K-802 och de kommer att drivas av TEACs dvdreciver som troligtvis kommer att hamna i garderoben bakom. Jag hoppas även på en LCD tv mellan högtalarna så man kan lika guitarhero på fester. Lobbning pågår (tv+ps3).
Om jag limmar fast en gipskiva till i botten av "lådan" tror ni det kommer dämpa ljud och resonanser. Väggen "botten" vibrerar kraftigt...
Nja, en platta till kommer att dämpa lite granna men oxå flytta ned resonansfrekvensen en del. Mer massa och mer stagning. Gärna ett par påsar med sand någonstans i väggen. Det tar hand om mycket.