Jag har nyligen köpt mig ett par Eton 11" beg, och nu ska det byggas lådor. Jag har sökt en del på forumet och sett att andra byggt 75l och stämt av till 19Hz. Funkar denna underavstämning bra? inga problem med stora konutslag ? Jag har ett program för uträkning, men det har blivit lite "gammalt" så det strular på modernare operativ utan riktig DOS...
Någon vänlig själ som kan ge mig förslag på lådstorlek? Är mest inne på basreflex, men öppen för alternativ. Gärna mindre än 75liter om det går, men egen erfarenhet säger att det oftast är "bättre" med en större låda än en mindre med samma avstämning. Basarna ska spela upp till ca 150-250Hz och där möter Eton 5" upp.
Det blir många lådor bara om man ska testa alternativen...och jag vill inte bygga en testlåda. Jag har en 48liters låda som jag provar i nu.
Ville bara ha lite start hjälp för att slippa göra allt från grunden. Basen är en Eton 11-581/50 HEX.
Medveten om att den ska passa ihop med mitt rum, och det är faktiskt detta jag är mest fundersam på, ingen som kan simulera detta i något program ? Ska spela i en rum på 13m2.