HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY Raven R3 klon (eller vad det nu blir)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 28

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2002/12/04 :  13:04:03  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Trevligt att slippa beställa magneter från Kina
Vad är det mer fär bitar som behövs förutom, magneter, band o polstycken
Läste anvisningen om att byta band o så.
Om jag förstod saken rätt så är bitarna som bandet sittar fast i guldpätterade....

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2002/12/04 13:05:50
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/12/04 :  13:24:03  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Magneter, band, polstycken, traffo och frontplatta är dom bitarna som påverkar ljudet.
Fästen för band, top/botten platta mm. kommer vi nog till när dom (som jag ser det) viktiga bitarna är klara.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/12/04 :  13:31:20  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Fick precis svar om hur magneterna skickas:
De packas i kartonger med mellanlägg och skärmas
normalt med plåt. De här magneterna är förhållandevis
stora, vilket innebär att de är mycket starka och därmed även
ganska svårhanterbara. Normalt skickar vi med biltransport
,om det blir större mängder, annars postpaket.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2002/12/04 :  14:12:08  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Låter som ett bra arbetssätt tycker jag
Jag ska försöka fixa en uppsättning test polstycken under julledigheten.
Gick det att skära ut dem i typ 5mm stålplåt o sedan bunta dem till 150mm höjd eller blir det helt kasst magnetiskt då eller???

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/12/04 :  14:14:40  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Det är vid order av 100st såklart.



Helt suveränt, jag skall ha 4st (minst).
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/12/04 :  14:19:21  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Tobbe_L

Låter som ett bra arbetssätt tycker jag
Jag ska försöka fixa en uppsättning test polstycken under julledigheten.
Gick det att skära ut dem i typ 5mm stålplåt o sedan bunta dem till 150mm höjd eller blir det helt kasst magnetiskt då eller???




Låter som en chansning tycker jag.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2002/12/04 :  14:26:38  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
jag vill eventuellt ha 7st kompletta element
Är det någon som vet hur "riktningskännsliga" de kommer att bli?
Funderar på att ha 5 st i mitt Biorum
Men jag kommer att ha två soffrader så de får inte vara för smala i ljudbilden...

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/12/04 :  14:32:09  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Som jag förståt blir ljudbilden bred på bredden men smal på höjden.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/12/04 :  14:58:17  Show Profile Send n/a a Private Message
Elementets spridning blir mycket bra i sidled men näst intill obefintlig i höjdled.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2002/12/04 :  15:56:34  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Hummmmmmm

Låter som att det kan bli svårt att få till dem i ett biorum med mer än en lyssningsposition. Finns det någon siffra på spridningsvinkeln i höjdled?

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/12/04 :  16:19:59  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Tobbe, varför det? Tittarna ska väll sitta ned? Du menar att alla är så olika långa?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/04 :  16:22:57  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Tobbe_L

Hummmmmmm
Finns det någon siffra på spridningsvinkeln i höjdled?




med lite överslagsräkning i huvet blir det ungefär några graders spridning i höjdled vid de högsta frekvenserna.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/12/04 :  16:25:45  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
det är fördelen med att ha ett två meters ribbon istället. Men smakar det så kostar det.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/12/04 :  16:36:36  Show Profile Send n/a a Private Message
Tobbe.
Du har även tänkt dig att bygga en center? Som skall stå på TV'n, eller?
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/12/04 :  16:40:58  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Det är en hemabio källare med duk han har.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/12/04 :  20:19:45  Show Profile Send n/a a Private Message
http://www.e-speakers.com/PDF's/Raven%20ribbon%20replacement%20doc.pdf

Om man läser igenom beskrivningen så ser man att Raven R2 har ett band som består av 25 fulla korrugeringar. Det bandet är ca:13cm långt och det skulle alltså innebära att det är ca:5mm mellan varje topp på bandets framsida. En väldigt grov korrugering som jag ser det.

Edited by - n/a on 2002/12/04 20:21:06
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/04 :  20:59:45  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

låter mycket.. låter lite stelt..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/12/04 :  21:14:19  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Vad blir det för skilnader med grov och fin korrugering?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/04 :  21:23:13  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag har funderat hela dagen på det (avståndet mellan vecken) och kommit fram till att ju mindre avstånd destu bättre! Finns flera anledningar finns till det som jag kan återkomma till men det känns som om det är minst lika viktigt som att optimera magnetfältet.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/04 :  21:28:48  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Jag har funderat hela dagen på det (avståndet mellan vecken) och kommit fram till att ju mindre avstånd destu bättre! Finns flera anledningar finns till det som jag kan återkomma till men det känns som om det är minst lika viktigt som att optimera magnetfältet.



Men om vecken är mindre i djupled så kommer resonansen i bandet (alltså resonansen på tvären om man har lite starkare magnetfält i kanterna) att sjunka i frekvens, om det är bra eller dåligt beror ju iof på vart resonansen ligger.. jag TROR att den ligger rätt högt och att det då skulle vara en fördel att ha ett band som har djupare veck.. men allt är bara gissningar än så länge eftersom jag inte mätt eller räknat på det än.. (har man långt mellan vecken så kan man ju iof få resonans i längsled istället..)

Tala gärna om vad du kom fram till!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2002/12/04 :  21:37:41  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Som sagt så tänkte jag ha två soffrader där den bakre står på en plattform som blir ca 30-35 cm hög. Avståndet mellan lyssningspositionerna blir nog runt 120 cm eller något sådant.
Min idé är att trimma in högtalarna så att de pekar på en punkt mellan främre o bakre soffraden.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/04 :  22:16:56  Show Profile Send Nagref a Private Message
Hmm. Resonanser i djupled....
Ni är konstiga som sitter och funderar det när världen bästa program går på TV.... Jeremy Clarkson tyckte att följande var nästbäst i världen;
och att DB7 var bäst. Jag misstycker inte mycket....

Ok. Vilka fördelar finnes?
Avstånde mellan bandet längst in och ut minskar vilket ger åtminstone tre fördelar...
1. Antalet veck ökar och då ökar styvheten.
2. Man minska eventuella problem att få bandet att gå högt upp i frekvens beroende på att man få mindre avstånd mellan den innersta delen och den yttersta som vid höga frekvenser kan fås att motverka varandera p g a gångvägsskillnaden.
3. Man kan ha bandet närmare fronten och därmed minska de diffraktoriska problemen som eventuellt kan uppstå när membranet finns en bit in i gapet.

Bara för att nämna tre saker. Det finns någon orsak till men den kommer jag inte ihåg efter 2 VW och 1.5l tysk öl...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/04 :  22:35:13  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Ok. Vilka fördelar finnes?
Avstånde mellan bandet längst in och ut minskar vilket ger åtminstone tre fördelar...
1. Antalet veck ökar och då ökar styvheten.
2. Man minska eventuella problem att få bandet att gå högt upp i frekvens beroende på att man få mindre avstånd mellan den innersta delen och den yttersta som vid höga frekvenser kan fås att motverka varandera p g a gångvägsskillnaden.
3. Man kan ha bandet närmare fronten och därmed minska de diffraktoriska problemen som eventuellt kan uppstå när membranet finns en bit in i gapet.

Bara för att nämna tre saker. Det finns någon orsak till men den kommer jag inte ihåg efter 2 VW och 1.5l tysk öl...



Får säga emot nu när du druckit öl och inte kan försvara dig

Nummer ett håller jag nog inte riktigt med om, minskar man storleken på vecken så minskar man ju också "tjockleken"(med veck alltså) på bandet och då minskar också styvheten.

Tvåan tror jag inte blir nåt praktiskt problem egentligen då en halv våglängd av 30khz är 5.6mm (jag hade iaf tänkt mig mindre skillnad i djupled på vecken även vid det grovveckade bandet).

På trean säger jag att jag tror att det är en fördel att ha bandet i mitten beroende på att fältet då är symmetriskt (iaf nästan)


iof så kanske vi har lite olika definitioner på stora resp. små veck.. tittar jag på mina gammaband så kan jag uppskatta djupet på vecken till kanske 0.5mm och det tror jag är väl lite..


"Jeremy Clarkson tyckte att följande var nästbäst i världen; och att DB7 var bäst. Jag misstycker inte mycket...."

Äsch, Windex och karmann ghia typ1 skall det ju vara!

Edited by - norman on 2002/12/04 22:39:27
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/04 :  23:27:49  Show Profile Send Nagref a Private Message
N-man: Jag återkommer då knoppen är mer klar! Fast jag kan redan nu säga att väldsbäst är F1 fast de mest kuligaste, bästa är Lotus Elite och den lilla radistyrda farkosten som sitter på sr-71....

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/04 :  23:33:26  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by norman

iof så kanske vi har lite olika definitioner på stora resp. små veck.. tittar jag på mina gammaband så kan jag uppskatta djupet på vecken till kanske 0.5mm och det tror jag är väl lite..


Det är nog inte för mycket....Om vecken är tillräckligt skarpa. Men jag återkommer imorgon med klarare ideer.. Förhoppningsvis.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page
Page: of 28 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.98 sekunder. Snitz Forums 2000