HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Växla förstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/07/17 :  21:21:19  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Här kommer möjligtvis en dum fråga men jag undrar följande:

Mina högtalare har terminaler för biwire. Jag har två förstärkare jag vill växla mellan ibland. Kan jag ha båda förstärkarna inkopplade till högtalarna samtidigt utan att den som inte är igång tar skada?

"Learning by doing"

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/07/17 :  23:40:44  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Inte för att jag är helt säker... men det låter inte särskilt sunt att göra så. Jag har iofs inte testat, så jag kan ju inte uttala mig med facit på hand, men det kan också vara så att det finns en anledning till att jag inte testat.

Personligen så tycker jag att du borde finna en annan lösning. Skulle det bli fel nånstans så kanske du eldar upp två stärkare och ett par högtalare - och sätter där igenom forumsrekord i 'stereodöd'.

/M
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/07/18 :  09:37:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nej, det låter inte alls som en bra idé. Det är svårt att på rak arm säga vad "inmpedansen" på utgången til en avslagen stereo är, men risken är nog stor att den inte är så stor vilket betyder att du kommer lasta ned den andra förstärkaren +ev. bränna något.
Om du dessutom av misstag råkar ha båda förstärkarna på vid något tillfälle och dessa inte är gjorda för att kunna bryggas så kommer all magisk rök snabbt försvinna från både förstärkarna och högtalare.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/18 :  09:38:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Du har ju den andra förstärkarens utgång som last - låter helt fel. Kan du inte ha en omkopplare, så slipper du massa högtalarkabel också??!!

Edited by - soundbrigade on 2007/07/18 09:39:28
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/07/18 :  11:12:53  Show Profile Send ILLY a Private Message
Borde väl funka fint att koppla baklänges genom en sån här:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=727247%20&cart_id=

Fast kanske säkrare att bygga något själv, med en växlande brytare, så man inte kan råka ha båda på samtidigt.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/07/18 :  13:00:44  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag har också varit inne på det där med att den avslagna förstärkaren blir en extra last för den som driver, men inte varit säker. Sladdar är redan dragna och egentligen behöver jag ju bara byta bak på högtalarna så är allt klart, men jag visste inte om jag var ute och cyklade eller inte... men då var jag inte det.

Tack för svaren.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/07/18 :  16:42:10  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
En gång för länge sedan när jag använde förstärkarväxel i min butik, blev det en sådan idiotkoppling, det som hände var att effekten från en förstärkare kom in "bakvägen" och eldade upp ett flertal andra. Det var transistorförstärkare på den tiden.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2007/07/18 :  17:52:23  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag råkade koppla fel i en hög av rörförstärkare en gång, jag fattade inte riktigt vad som var fel först eftersom jag ju hörde musik men det lät väldigt svagt och illa. Det som hänt var att jag kopplat ihop två förstärkare istället för förstärkare till högtalare, musiken kom från den avstängda stärkarens utgångstrafos...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/18 :  18:43:56  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Inte att rekommendera. Använd tvåpolig brytare med nolläge på högtalarkablarna. Ingen risk för tråkigheter

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2007/07/18 :  19:34:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Säkraste metoden..koppla om manuellt..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000