Author |
Topic  |
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2007/07/28 : 18:54:44
|
OK Ryssen, no prob. Ja alla har vi våra erfarenheter och spöken. Vad som är farligt är generaliseringar. Som t ex quote: att testa sig fram,utan att fastna....
Hur provar man något vanebildande försiktigt? (Som en kund som provade sin AC/DC-adapter "försiktigt". Hur gör man det med el? Antingen är det 220V eller så är det inget... )
eller quote: Ätstörning skiljer dock ut sig när det gäller sjukdomsinsikt. Den tar kontroll över HELA ditt liv
Säg den tunga drogmissbrukare som inte ägnar 100% av sitt liv att säkerställa behovet... |
 |
|
Ryssen
100.000-klubben

9052 Posts |
Posted - 2007/07/28 : 18:57:30
|
quote: att testa sig fram,utan att fastna....
Nej,syftade absoult inte på att testa sådant,menar att testa var man trivs bässt t.e.x. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2007/07/28 : 19:00:41
|
Vi skall inte ha alltför het sidodebatt kanske eftersom vi verkar överens om det mesta.
Men: "Ätstörning skiljer dock ut sig när det gäller sjukdomsinsikt. Den tar kontroll över HELA ditt liv"
var kanske luddigt forumulerat. Den tar kontroll över hela din insikt.
Det är stor skillnad på en missbrukare som vet att han är missbrukare och som till varje pris skall mätta begäret. Visst ockuperas hela hans liv med han har INSIKT om grundproblemet, VET OM att han är missbrukare.
mvh |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2007/07/28 : 19:10:06
|
OK, då är vi alla på det klara 
Håller även med om Ryssen, att egen erfarenhet (helt egen, eller på nära håll) krävs för att förstå till fullo. Det är annars lätt att sitta och slå sig för bröstet, för alla har vi en akilleshäl. |
 |
|
Ryssen
100.000-klubben

9052 Posts |
Posted - 2007/07/28 : 19:13:59
|
quote: Men: "Ätstörning skiljer dock ut sig när det gäller sjukdomsinsikt. Den tar kontroll över HELA ditt liv"
var kanske luddigt forumulerat. Den tar kontroll över hela din insikt.
Det är stor skillnad på en missbrukare som vet att han är missbrukare och som till varje pris skall mätta begäret. Visst ockuperas hela hans liv med han har INSIKT om grundproblemet, VET OM att han är missbrukare.
Detta början nästan bli jobbigt..Så en missbrukare som vet att han är misssbrukare,använder inte t.e.x hushålls kassan till alkohol,fast han/hon vet att ungarna behöver mat då?Han kanske anar att han inte borde långt inne.Är man missbrukare så behöver man ju giftet även om man vet om det..dygnet runt! Beroende på hur graft drogberoendet är. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2007/07/28 19:15:22 |
 |
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2007/07/28 : 19:16:54
|
Ryssen: Vi kanske tolkar Sladds inlägg olika? Det är just att missbrukaren har insikten till skillnad mot Sladds anorektiska bekant. Sen att det ändå kräver 100% av missbrukaren är vi väl alla eniga om? |
Edited by - huzze on 2007/07/28 19:17:37 |
 |
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2007/07/28 : 19:33:44
|
OT: Även andra sjukdomar, som utbrändhet etc kan bero på bristande insikt i sitt eget beteende. Där är KBT en effektiv hjälp kan jag villigt "erkänna" för jag var mycket skeptisk till terapi överhuvudtaget innan. |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2007/07/28 : 21:16:54
|
Vi gör ett sista försök.
Om man sitter lika fast. Har lika jobbigt att ta sig ur.
En vet - har insikt - att han är sjuk/beroende men fortsätter ändå. Omgivningen kan nå den drabbade men det innebär inte per automatik att han/hon kommer att kämpa åt rätt håll.
Den andre ser inga problem - har ingen insikt - och fortsätter såklart. Omgivningen har fel, är den som i själva verket försöker förstöra för den drabbade.
Jag vill bara poängtera att det är SKILLNAD och vem ovan är det läge att överhuvudtaget börja SNACKA med ?... vem av dem kan man överhuvdtaget NÅ?
För att föra tråden framåt; är någon medlem i Jazz i Göteborg?
mvh . |
 |
|
Ryssen
100.000-klubben

9052 Posts |
Posted - 2007/07/28 : 21:29:52
|
quote: Jag vill bara poängtera att det är SKILLNAD och vem ovan är det läge att överhuvudtaget börja SNACKA med ?... vem av dem kan man överhuvdtaget NÅ?
Jag ser i alla fall ingen skillnad,jag har nått båda två!Det är olika stadier bara.Finns personer som jag känner som förnekat totalt,skyllt på andra.Men efter kanske ett år,eller två,så har den personen kommit och sagt,du hadde nog rätt i alla fall,det är inte bra detta,men det kanske gått så långt så inre organ börjat ta stryk,då först förstår man. Men tjatar man om just det kännsliga hela tide,blir ju personen förbannad.. Kanske beror på hur man säger det! Brukar heta "att så ett frö"! |
|
Edited by - Ryssen on 2007/07/28 21:30:43 |
 |
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2007/07/28 : 21:31:06
|
quote: Jag vill bara poängtera att det är SKILLNAD och vem ovan är det läge att överhuvudtaget börja SNACKA med ?... vem av dem kan man överhuvdtaget NÅ?
Mycket svår fråga. Det sägs ju att det inte går att förändra sitt beteende förräns man själv är medveten om det. quote: För att föra tråden framåt...
Drar mig ur så länge... |
 |
|
Ryssen
100.000-klubben

9052 Posts |
Posted - 2007/07/28 : 21:54:22
|
quote: Drar mig ur så länge...
Me too.. |
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2007/07/28 : 23:09:25
|
quote: Jag ser i alla fall ingen skillnad,jag har nått båda två!Det är olika stadier bara.Finns personer som jag känner som förnekat totalt,skyllt på andra.Men efter kanske ett år,eller två,så har den personen kommit och sagt,du hadde nog rätt i alla fall,det är inte bra detta,men det kanske gått så långt så inre organ börjat ta stryk,då först förstår man.
Vid långt framskriden anorexi så VET inte personen att han/hon äter för lite och är undernärd; vid beroenden så vet ju i alla fall personen om att han/hon dricker eller använder knark; problemet är att de tror att de har det under kontroll. Anorexi är annorlunda. Det är en psykisk sjukdom som i grava fall leder till rena vanföreställningar (på ungefär samma sätt om ex. schizofreni). Som jag påpekade ovan så kan du sätta en spegel framför en anorektisk person och han/hon kommer bokstavligen talat att se en tjock person; det är fel att kalla det en hallucination men effekten är densamma, bilden som når deras medvetande har inget att göra med den verkliga bilden då det är "signalbehandlingen" det är fel på. Han/hon förstår inte alls varför omgivningen hävdar att han/hon redan är väldigt smal och äter för lite. Det allt överskuggande målet i livet är att gå ned i vikt men pga att det de ser är en "illusion" så kan de självklart aldrig nå dit och tyvärr så slutar det allt för ofta med att de dör av svält. I de fall de ligger på sjukhus så måste man ofta spänna fast dem (eller söva ned dem) för att kunna sondmata och förhindra att de rycker ur droppet.
Att "förespråka" anorexi är därför ungefär som att tala om för någon med paranoid schizofreni att de vanförställningar de har är korrekta, (CIA HAR verkligen planterat in en sändare i deras tänder osv.) konsekvenserna kan bli extremt allvarliga.
|
 |
|
Ryssen
100.000-klubben

9052 Posts |
Posted - 2007/07/29 : 01:18:09
|
Puhh,ja det är jättebra att du berättar om olika följd sjukdommar,så alla förstår,jag vet om alla dom du nämner inkl.tänderna.Och hur jag kan veta det går ju att räkna ut.Och alla följdsjukdommar som du nämner kan och förekommer i samband med missbruk. Och oavsett om man "vet om" det man gör eller inte,så leder det ju ovilkorligen åt samma håll!Kan ju tyckas mer "Koko" att man gör det fast man vet det,eller?Vilket som är "lindrigast"kan ju inte mätas.. Skulle personligen föredra att inte veta med facit i hand..
quote: Att "förespråka" anorexi är därför ungefär som att tala om för någon med paranoid schizofreni att de vanförställningar de har är korrekta, (CIA HAR verkligen planterat in en sändare i deras tänder osv.) konsekvenserna kan bli extremt allvarliga.
Nej,det är verkligen inte sunt!Lika lite som det är att den "medberoende"springer och handlar åt den som bokstavligt talat ligger på sin dödsbädd,med sina vanföreställningar.Konsekvenserna kan bli extremt allvarliga.
Over and out. |
|
Edited by - Ryssen on 2007/07/29 01:36:02 |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2007/07/29 : 01:45:03
|
Ryssen: Det handlar naturligtvis inte om vad som är "värst" både beroenden och psykiska sjukdomar har tragiska konsekvenser.
Men med tanke på trådens ämne (artisternas ansvar) så tyckte jag det kunde vara på sin plats att påvepeka att psykiska sjukdomar såsom anorexi trots allt skiljer sig en hel del från kemiska missbruk både vad gäller beteende och hur de som drabbats kan tänkas reagera på ex. en låttext. |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2007/07/29 : 10:56:30
|
Jag står inför ett problem som säkert är igennkännbart för de som någonsin försökt få gehör för en sådan här sak.
Joachim Nordwall, klubbchef på Nefertiti har semester och ingen av hans kolleger tar i ärendet då han är borta (att döma av responsen...)
Den "klubb" som sköter Onsdagskvällarna - Elvira - svarar inte på mail mer.
Emma, bandmedlem i Kitty and the Catwalk, som gav en slags respons i sitt mail som handlade om "strutsar" och där i princip samma text finns att läsa poå hennes bloggsida (se länk i mitt första inlägg) ger ingen mer respons.
Så långt är allt som förväntat Ducka, hoppas det blåser över, ansvar, moral och sådan skit är alltför jobbiga frågor.
Men, jag har fått några PM från er medlemmar här inne som tipsat mig om att tidningarna säkert är intresserade. jag har mailat Aftonbladet, Expressen, Metro, GT, Göteborgsposten, TV 4 GBG, Västnytt...
Inte EN ENDA respons har kommit. Det tycker jag är en smula anmärkningsvärt. Roligare när en kändis kört rattfull kanske.
Ni som vet, hur gör man för att få en tidning t ex att åtminstone skänka ärendet en tanke?
mvh . |
 |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2007/07/29 : 12:25:39
|
Media tycker nog det är jobbigt att göra "en grej" av det hela, tror man måste servera det på silverfat åt dem i rubrikform. Alltid komma ihåg det att "prata i rubrikform" med redaktioner.
När problemet presenteras för media bör det inte endast innehålla "detta är viktigt" eller "detta är ett problem" - utan även varför det skulle vara ett problem och för vem (så de vet vem de kan visa på bild eller sticka fram mikrofonen till som exempel på "utsatt" person)
Edit: Nyhetsjournalistik drivs ju tyvärr inte alltid av ett kall att återge "sanning" och viktiga aktuella samhällshändelser utan snarare "hur locka tittare/lyssnare/lösnummerköpare", hur sälja mer osv, journalister vill göra spektakulära grejer för att få bättre jobb/position osv osv... tyvärr får jag intrycket att det verkar en aning unket att jobba i den branschen... |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2007/07/29 12:32:00 |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2007/07/29 : 14:43:22
|
Jag hittade denna hemsida, pro ana.com ...
http://www.pro-ana-nation.com/v1/index.php?option=content&task=view&id=38
Problemet är ganska delikat. Å ena sidan har man pro ana-siter för att de som är sjuka skall ha någon att prata med. Man säger sig inte missionera för att fler skall bli sjuka. Man är FÖR tillfrisknande. Man skyller media, Hollywood, modellvärlden etc för problemen.
Samtidigt - om man nu är drabbad av anorexi - byter man tankar med varandra om att några kilo (ännu) mindre inte skadar. Man bekräftar sin självbild som "normal" med andra lika sjuka, man gör pro ana-hyllningar på you tube där allt tjockt ges bilden av äckligt. Jag läste i en loggbok om tjejer som varit inlagda på sjukhus ("hospitalized") men nu var tillbaka och "redo igen, hej alla!"...
Självklart drabbar och lockar detta andra, främst unga tjejer. Visst är modevärlden och Hollywoodvärlden bedrövlig. Men en pro-rörelse blir ju inte BÄTTRE för det?
Att starta häxjakter och försöka stänga ned hemsidor verkar helt idiotiskt samt utsiktslöst.
guy gadbois:
jag tror du har rätt. Håller på att göra en artikel med vidhängande länksamling ...
mvh .
|
 |
|
Hi Fi Consult
Member

2112 Posts |
Posted - 2007/07/30 : 16:22:00
|
Nu har det gått iväg ett sansat, informativt, kritiskt dokument med bakgrundsfakta och länksamling till ett antal journalister och redaktioner samt några av föreningen Jazz i Göteborgs ledande.
Förmodligen är det ingen nyhet. Folk på redaktioner kanske tänker likadant som många av ungdomarna, det finns alltid något värre.... no big deal...
I morgon öppnar vi efter semestern (och nicket är redan tillbaka i working-mode ), då hinner man inte med sådant här längre.
mvh . |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
 |
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2007/08/01 : 11:17:39
|
Det står om detta på gt.se idag
|
Edited by - arcam on 2007/08/02 10:34:18 |
 |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2007/08/01 : 12:32:17
|
Om Sladd är medverkande till att detta tas upp i GT så går dagens blomma till honom |
Min anläggningstråd |
 |
|
Hi Fi Consult
Member

2112 Posts |
Posted - 2007/08/01 : 19:10:59
|
http://www.gt.se/nyheter/1.781105/de-sjunger-hyllningar-till-anorexi
40 mail till Expressen, GT, Aftonbladet, ätstörningscenter, DN, SVD, punk.se, Västnytt, TV GBG, Metro GBG, tidningen LIRA, stadsmissionen(!), ungdomsmottagningarna, Göteborgs stad, statens kulturråd (Nef fick 725 000:- förra året) och ett gäng andra.
Heja GT!
SKÄMS Nefetiti!
mvh
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2007/08/01 : 19:14:56
|
Hatten av igen, Sladd!
Men faan så bekvämt dom för det för sig:quote: #8211; Vi visste inte att låten #8221;Pro ana party slamma#8221; hade väckt sådan debatt, men vi kommer inte att censurera spelningen. Bandet har dementerat att de har de här åsikterna, säger en klubbrepresentant som vill vara anonym.

Å så fick dom kultur-pengar bortåt miljonen...
Kulturpengar är pengar som går till folk som inte kan producera något som nån vill betala pengar för. 
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2007/08/01 : 19:36:11
|
Härligt med personer som bryr sig. Tack Ingemar! |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2007/08/01 : 21:02:26
|
Håller med  |
 |
|
Topic  |
|