HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Är Per Bjurman världens bästa musikskribent?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2002/12/05 :  21:50:31  Show Profile Send matså a Private Message
En arbetskamrat till mig, tycker att Per Bjurman från Aftonbladet är världens bästa popskribent. Min arbetskamrat är full av beundran över att Bjurman har upptäckt en sådan världsartist som Hellström. Så här säger han "Mats Peter Gabriel, Pink Floyd, Tangerine dream kan skita ner sig. Hellström är bra på allt. Han sjunger som en gud och spelar som en gud."

Nu till min fråga vad anser ni om Herr Bjurman? Jag tycker han inte är så himla bra.

Min fotosida på flickr

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/12/05 :  22:18:35  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag ryser.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2002/12/05 :  22:52:00  Show Profile Send dali a Private Message
Det som är mest fascinerande med recensenter är att de tror att någon bryr sig om vad de tycker. Som om det fanns rätt och fel vad gäller tycke & smak ...

Jag citerar en (för mig) okänd begåvning: "Det har aldrig rests någon staty över en recensent". Med andra ord; de är inte så viktiga som de tror att de är.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2002/12/05 :  23:00:25  Show Profile Send Terminator a Private Message
Han skriver bra men musik kan han inte.

Edited by - Terminator on 2002/12/06 18:03:30
Go to Top of Page

Deamonbreed
Member

210 Posts

Posted - 2002/12/05 :  23:12:59  Show Profile Send Deamonbreed a Private Message
Det enda jag vet är att Martin Carlsson är den absolut sämsta skribent som finns. Blir lika förbannad varje gång man råkar läsa något som han har skrivit. Sicken sopa
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/12/05 :  23:57:49  Show Profile Send nin a Private Message
Den bästa musik recensenten jag läst var Mikael Bomark som skrev några sidor om musik i film fanzinet Black tidigt 90-tal!
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2002/12/06 :  00:52:48  Show Profile Send redestad a Private Message
Bjurman är en sopa som försöker framstå så otroligt "på" och hela tiden komma med nya oerhörda upptäckter, nya superförmågor mer eller mindre obskyra som han direkt höjer till skyarna och försöker skapa hype omkring. Recensenter i stort är alldeles för trendkänsliga, riktiga flockdjur, och har oftast något sorts konstant "äkthets-trauma", vet hela tiden vad som är, alltid har varit (och kommer bli..)så ofantligt äkta. Ja ja nu har jag lugnat ner mig... skönt ibland att slänga ifrån sig några råsopar i form av högst personliga åsikter!
Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2002/12/06 :  09:45:33  Show Profile Send lenwac a Private Message
"Primal Scream är världens bästa rock-’n’roll-band."

En man som skriver så vet ju vad han pratar om
Det räcker för mig.
Per Bjurman är bäst!

/lenwac

"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd"
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2002/12/06 :  11:24:02  Show Profile Send svejk a Private Message
Lennart Persson mer behöver inte sägas när det gäller Rock journalister i Svedala, han lämnar resten bakom sig i ett dammoln!

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/12/06 :  13:17:00  Show Profile Send Soulman a Private Message
Som svar på den frågan räcker det med ett rungande:
NEJ!!

Bjurman är helt klart en sopa! Jag kommer aldrig att glömma listan de (Aftonbladet) körde i slutet på 1999 med "milleniest viktigaste artister". Sicket skämt! 50% var soulsnubbar/soulsnubbor, och det endast pga att Soul var "Inne" då. Hade listan gjorts i början på 1990-talet (i grunge-eran) hade väl 50% varit rock och hårdrock... Trendkänslig är bara förnamnet.

När jag skickade en fråga om vart artister som tex Miles Davis, Beethoven etc etc hade tagit vägen på en "Millenium lista" fick jag till svar att de inte gjorde musik som det skrevs om i Aftonbladet. Tjenare! Listan kanske skulle heta "Milleniest viktigaste artister som vi skriver om i Aftonbladet och som gör musik som vi trendkänsliga gillar".

Jaja, killen kan ju iofs skriva hyfsat bra. Det får man väl ge honom kredit för...

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

hkan
Member

130 Posts

Posted - 2002/12/06 :  15:41:28  Show Profile Send hkan a Private Message
Till Lennart Persson kan sällas följande trio: Frank Östergren,
Olle Berggren Och Bengt Eriksson.
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2002/12/06 :  15:42:06  Show Profile Send Kreator a Private Message
Någon som påstår att Håkan Hellström är guds gåva till folket kan inte hylllas för sina musikaliska kunskaper....

Jag tar alla recensioner med en nypa salt! Det finns inte en chans att man kan hitta någon med samma musiksmak som en själv, därför får man se recensioner som en inspirationskälla!

Däremot har Bjurman gett mig många garv när han sågar artister! Recensionen av koncerten med Michael Bolton för några år sedan är en klassiker! Han fick dubbelminus!

Den här recensionen av Ace Of Base nya är också otroligt rolig!!

http://www.aftonbladet.se/puls/cd/recension/0,1338,2000040293,00.html

Här visar han definitivt att han kan använda pennan och göra den riktigt vass dessutom!

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2002/12/06 :  18:31:24  Show Profile Send x2000 a Private Message
quote:
Originally posted by svejk

Lennart Persson mer behöver inte sägas när det gäller Rock journalister i Svedala, han lämnar resten bakom sig i ett dammoln!

precis så är det, möjligen borde man lägga till mats olsson
bjurman skulle inte ens få bära ovan nämda herrars pennskrin
vi behöver feber!

mvh
thomas

Mvh
Thomas
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/12/09 :  18:14:19  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Det som är mest fascinerande med recensenter är att de tror att någon bryr sig om vad de tycker."

Nej, det mest fascinerande är att det faktiskt finns de som bryr sig om vad de tycker!

Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2002/12/09 :  19:38:36  Show Profile Send Nothing a Private Message
HighFidelty har ni sett den, hehe! jack Black + recensenter = true

magnuz har rätt, vem fn bryr sig om vad Bjurman och grabbarna säger.
Sen är det ju faktiskt rätt kul när man ser vad en viss Hårdrock recensent på tidningen
(hjärnsläpp kommer inte ihåg, var det hifiMusik?) tycker!
helt rätt allafall!
Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2002/12/10 :  12:29:53  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Recensenter, verkar ju vara ett släkte för sig. Hitils har jag inte hittat någon som är bra. För det första verkar de inte ha någon som helst känsla för musikhistoria, eller rättare sagt respekt för föregångare. Se bara på Bob Dylan, han har i princip blivt nedskriven sedan den nya plattan kom, det verkar nästan som om de skriver ner honom bara för att hans musik är "gamal". Karln är ju för fan legend, man måste ju ha den historiska kontexten i bakhuvudet, han växte upp under en speciell tid, han lyssnade på en viss musik. Detta måste tas i beaktande, men i stället jämförs han med allehanda sopor som knappt kan hålla i en gitarr. Dessutom tycks det nyá vara det som är bra, musikalisk kvalitet är inte mycket värt längre. Att det är duktiga musiker i ett band betyder inget, det kan vara gjort på datorer istället, bara det är nytt. Nä recensenter är inget vidare, de skulle nog skaffa sig lite bildning i musikhistoria först, både i teoretisk text och i lyssningsupplevelser.
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2002/12/10 :  12:36:47  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Vem ### är Hellström??? Är det han som låter som om han håller på att skita ner sig när han sjunger???

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/12/10 :  17:25:51  Show Profile Send lindvall a Private Message
Jag saknar också feber.se, precis som x2000. Det var rätt roligt forum där också, om än lite svåröverskådligt. Många kul typer precis som här. Roligast var Sam Dees, feber.se:s egen Audiomaniker.
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/12/11 :  02:19:45  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Per Bjurman har bra känsla för pop, och det är ju trevligt. Men visst är Lennart Persson Sveriges obestridligt bäste popskribent. Å nu spelar Mörbyligan "Snälla pappa" i mina lurar". Hurra!
Det gör jag visst det...

Pekka Johansson

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2002/12/12 :  07:29:42  Show Profile Send Nothing a Private Message
kan man ha bra känsla för POP?
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/12/14 :  23:05:18  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Givetvis kan man det. Att ha känsla för pop är att uppskatta melodier som fastnar som tuggummi, fyndiga texter, skramliga Rickenbacker-gitarrer, pipande Farfisa-orglar och låtar som helst är mindre än tre minuter långa. Sedan underlättar det om man också uppskattar smala kostymer, smala slipsar, bärbara batteridrivna grammofoner och Alstermo spisarboxar (för LP- och singelförvaring). Kanske är inte Bjurman den ultimata popnörden, men han refererar i alla fall återkommande till den kultur jag talar om. En annan person som har känsla för pop är Per Gessle. Gyllene Tiders två första album har alla de uppräknade kvaliteterna. För något år sedan fick Gessle en utmärkelse - inte för att Roxette är särskilt bra numera, utan just för sin stora kärlek till popen. Kul och välförtjänt.

Pekka Johansson

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2002/12/15 :  16:30:08  Show Profile Send pontus a Private Message
Blues Boy -->

"Se bara på Bob Dylan, han har i princip blivt nedskriven sedan den nya plattan kom"

Är det inte, med all rätt, precis tvärtom?
http://www.rollingstone.com/artists/recordings.asp?oid=184
http://www.aftonbladet.se/puls/cd/recension/0,1338,2000040797,00.html
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000