HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustikrådgivning önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2007/08/13 :  10:40:40  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Hej akustikvänner.

Som ni säkert sett så håller jag på att bygga iordning en butikslokal som skall öppna lite senare i höst. Byggandet är i princip klart och nu har jag börjat arbeta med att få lokalen välljudande, något som inte är det lättaste. Jag vill försöka lösa akustiken på ett estetiskt tilltalande sätt med en begränsad budget, dvs koka soppa på en spik.

Väggen bakom anläggningen i stora lyssningsrummet har jag byggt som en dämpvägg. Den är byggd med liggande reglar, 50 mm luftspalt och 50 mm markskiva och utanpå detta brädor med ett par mm mellanrum.



Jag har tillgång till mätutrustning som jag hoppas skall vara till viss hjälp. Det är en bärbar dator med standardljudkort, en Behringer mikrofonförstärkare och en Behringer mätmikrofon. Programvaran jag använder är Audionet:s mätprogram CARA (gratis) version 1.0.

Jag började att mäta med möbler i rummet och anläggningen på rätt plats. Det fanns dock inga mattor eller andra textiler i rummet vid dessa första mätningar. Såhär såg det då ut.







Igår köpte jag sedan en tjock ryamatta, 160*240cm som jag placerade mellan soffan och högtalarna. Jag gjorde sedan en ny mätning med följande resultat.



Efter detta så plockade jag fram 8 st dämpplattor från Akustikmiljö i Falkenberg. Dessa plattor är 40 mm tjocka och 600*1200 mm stora. Efter att ha flyttat runt dom i lokalen och gjort mätningar med ett positivt resultat beslutade jag mig för att montera dämpplattorna i taket. 4 st sitter nu mellan högtalarna och soffan och 2 st sitter i taket rakt ovanför lyssningspositionen. Dom resterande 2 som jag har står mot väggen bakom soffas, ca 2 meter bakom. Såhär ser det mätresultatet ut.



Tyvärr har jag just nu inga bilder på impulssvaret, men frekvensgången ser ju trevligare ut nu.

Det låter dock inget vidare och jag hoppas få lite tips om vad det kan bero på. Det låter dynamikfattigt och snällt och det saknas #8221;klipp#8221; i ljudet. Jag får nästan känslan av att något är överdämpat och äter #8221;positiv#8221; energi samtidigt som jag i vissa frekvenser fortfarande har för lång efterklang. Jag har ju erfarenhet från mitt musikrumsbygge hemma där jag också sökte balansen mellan dämpning och diffusering innan det lät bra. Titta gärna på det bygget här:

http://hem.bredband.net/b227650/Hifi/musikrum.htm

Min spontana tanke med erfarenheten från bygget hemma är att dämpväggen bakom högtalarna tar bort dynamiken. Jag funderar om jag skall tillämpa samma recept som hemma, dvs spika igen springorna i dämpväggen med trekantslist bakom och mellan högtalarna. Jag är dock inte någon expert eller teoretiker på akustikområdet så innan jag ger mig på dessa åtgärder hoppas jag kunna få lite tips och förslag från Er på forumet som kan detta bättre än mig och som har erfarenheter att dela med sig av. Är det någon som får några idéer?



www.akkelisaudio.com

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/08/13 :  10:52:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Lite för mycket dämpning och för lite diffusering ?
Jag har bara 2 plattor i taket o sätter jag upp fler då blir det inte bra alls. Testa att sätta dom på väggarna men inte på samma höjd.
Om di inte har andra möbler inne så påverkar det med.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/08/13 :  11:19:58  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Snacka med Classe på Eora. Han bor ju dessutom i Götet. Mycket trevlig och sympatisk herre.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

toref
Starting Member

38 Posts

Posted - 2007/08/13 :  11:44:30  Show Profile  Visit toref's Homepage Send toref a Private Message
Det er mulig at du har dempet for mye ja. Spesielt hvis du opplevde at du hadde bra med dynamikk i utgangspunktet. Jeg har forstått på flere folk på hifisentralen.no at man bør satse på å kun dempe førsterefleksjon, og diffusere resten. Selv skal jeg starte forsiktig, med to stk 120*60*5 cm akustikk plater fra Rockwool i førsterefleksjonspunktene i taket og to stk Corner Bass Traps (120*60*10cm) i hjørene bak høyttalerne.

Håper dette var til hjelp. :)

Mvh

Embrace the music!

Mitt anlegg: Audio Aero Capitole MkII, Kimber Hero, Krell Evo-302, Synergistic Research Alpha, ProAc D80
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2007/08/13 :  13:06:21  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Mja

Några tankar.
1 Det låter annorlunda när man har dämpat som vissa tolkar som dynamikfattigt. Efter ett tag brukar man uppfatta det precis tvärt om.

2 Vad jag ser/förstår har du ingen dämpning av högre frekvenser så ett större draperi skulle göra underverk. I mitt rum har det gjort att allt föll på plats. Prova och se om det funkar hos dig.

3 Eftersom många studsar försvinner så uppfattar örat ljudet som lägre (men det beror på att det är renare) och man vill höja volymen ett steg eller ett par.Vissa tolkar det som brister i dynamiken.

4 Brister i kedjan märks betydligt tydligare i ett dämpat rum så prova även andra systemkomponenter.

5 I ett dämpat rum kan behöva ett lite större slusteg för att uppfattas vara på samma volym som innan.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2007/08/13 :  14:05:13  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Jag kanske måste lägga ut bilder/mätningar på impulssvaret samt vattenfall med dämpplattor och matta för att bättre kunna visa hur det #8221;låter#8221;.

Jag upplevde inte att jag hade bättre dynamik innan jag satte upp takplattorna utan det var lika lilla då, fast allt var mycket grötigare. Det både låter och mäter klart bättre sedan jag fick dit mattan och takplattorna.
Takytan är ca 30 kvadratmeter och takplattorna täcker nu 4.3 kvadratmeter så jag tror inte taket är överdämpat. Och som sagt, dynamiken fanns inte heller tidigare.

Det som också kan påverka mycket är ett skyltfönster i enkelglas (svajigt) som är 200*300 cm. Framför detta skyltfönster står en flyttbar vägg på hjul, byggt i gips/masonit och fylld med isolering. Väggen är 300*110 cm.

Taket i lokalen är lutande, 250 cm i ena änden och 280 cm i andra. Lutningen är från höger (högst) till vänster(lägst).

Edit: Lägger till en ritning över stora lyssningsrummet där även måtten syns.


www.akkelisaudio.com

Edited by - Akkelis Audio on 2007/08/13 15:04:13
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/08/13 :  15:25:41  Show Profile Send Jamo a Private Message
Om jag tolkar färgerna på vattenfallet rätt så har du en efterklang på 0,5 - 0,6 sekunder i rummet, ännu längre vi höga frekvenser, vilket innebär för lite dämpning. Jag instämmer i ett föregående tips om att prova med ett stort tungt draperi någonstans i rummet.

Lägg gärna ut ett nytt "vattenfall" med den aktuella dämpningen.


Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/08/13 :  17:01:34  Show Profile Send esl a Private Message
Var har du placerat mätmikrofonen?
Antar att du satt den vid lyssningsposition...
I så fall.. kan du flytta ut högtalarna något från väggen samt backa soffan en aning?
I alla fall backa soffan.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2007/08/13 :  21:06:06  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Har gjort lite försök att komplettera mätningarna idag men det är något konstigt med kombinationen ljudkort/mikrofon. Fick inga resultat att använda mig av utan bara "skumma2 resultat, elelr "helskumma" säger väl mer om hur det var. Skall se över grejerna under veckan och försöka åstadkomma pålitligare mätresultat.


www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

toref
Starting Member

38 Posts

Posted - 2007/08/13 :  23:07:29  Show Profile  Visit toref's Homepage Send toref a Private Message
Det var interessant det du sa Micke Y. Jeg har ikke tenkt over at man kan oppfatte et ryddigere rom (akustisk sett) på denne måten. Bra poeng fra Jamo også. Hvor lang etterklangstid er egentlig "anbefalt" eller ideelt i et lytterom for musikk?

Mvh

Embrace the music!

Mitt anlegg: Audio Aero Capitole MkII, Kimber Hero, Krell Evo-302, Synergistic Research Alpha, ProAc D80
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2007/08/14 :  09:00:52  Show Profile Send Micke Y a Private Message
toref

Det finns en skola som säger att kring 0,2 är bra (som jag har i mitt rum) medan det finns andra som tycker att det för "dött" och vill ha lite längre (mer diffusion än absorbtion).

Stefan
Du har en återkommande peak runt 50Hz som jag skulle ta bort med hjälp av ett par V4/V6 absorbenter från Svanå.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/08/14 :  09:57:32  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Hvor lang etterklangstid er egentlig "anbefalt" eller ideelt i et lytterom for musikk?

Man bör nog jobba sig ner under 0,4 sekunder, gärna ner mot 0,3 sekunder. Så kort efterklangstid som 0,2 sekunder kanske förhöjer musikupplevelsen ytterligare, men på bekostnad av trivseln i rummet("kolkällar-akustik").

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/08/15 :  23:52:11  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Har gjort lite försök att komplettera mätningarna idag men det är något konstigt med kombinationen ljudkort/mikrofon.



Jag såg att du använder en mikrofonsförstärkare från Behringer, vilken model är det?

Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2007/08/16 :  11:48:13  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Mikrofonförstärkaren från Behringer har jag inte betecknignen på, men det sitter ett rör i den (såklart). Mikrofonen heter 8000 nånting.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/08/16 :  12:58:06  Show Profile Send f95toli a Private Message
OK, då är det inte det problem jag råkade ut för. Jag använde ett tag en mikrofonförstärkare med enbyggd "feedback destroyer" som -visade det sig- inte gick att stänga av helt vilket innebar att den inte fungerade till mätningar.
Numera använder jag ett litet mixerbord istället vilket fungerar bättre.
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2007/08/21 :  21:36:12  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Jag tror det är något fel på mitt ljudkort. Har efter tips från ESL (tack) laddat hem Svantes mätprogram men får bara rappakalja även därifrån. Hade idag besök av Kasra som hade en Phonic PAA-2 handhållen frekvensmätare. En rätt grovhuggen sak men den visar en svacka på nästan 10 dB mellan 1200-1600 hZ. Det är såklart där all dynamik försvinner.

Sladd var på besök i söndags med samma apparat och där konstaterade vi en höjning på några db i 30 och 60 hZ. Det ser jag dock som ett mindre problem i sammanhanget.

Efterklangstiden uppåt upplevs som lång.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2007/08/23 :  20:10:23  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Har för skojs skull gjort en mätning av mitt i mina öron välljudande musik/demorum hemma. Mätningen är gjord med en Phonic PAA-2 och jag har försökt ha en "likadan" totalnivå i db som mätningen i butiken. Sedan har resultatet lagts in i ett excel ark och så har jag skapat ett diagram. Här kan man se skillnaden i frekvensåtergivning vid lyssningspositionen i dom båda lokalerna.



Jag inser att även detta är ett väldigt grovt instrument att mäta med och tillförlitligheten kan diskuteras. En viss vägledning kan det kanske ge och några akustikåtgärder är planerade.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/08/24 :  08:55:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Samma högtalare? Isf - vilka?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2007/08/24 :  09:40:34  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
ööööhhh, nej

Opera M12 hornen i butiken, Vienna Acoustics Beethoven Concerto Grand i musikrummet.

Tänkte inte på det....

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/08/24 :  11:17:56  Show Profile Send marens a Private Message
Det förklarar skillnaderna högre upp i frekvens >1000Hz. Man ser även tydligt att högtalarna i butiken saknar bas under 60Hz.

Edited by - marens on 2007/08/24 11:19:37
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/08/24 :  17:54:04  Show Profile Send esl a Private Message
Kolla med Svante ang inställningarna av datorn och ljudkortet.
Det han inte kan det är inte värt att kunna.

Eller som jag brukar säga om mig själv:
"Det jag vet är inte värt att veta" :-)

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/08/25 :  11:52:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Det förklarar skillnaderna högre upp i frekvens >1000Hz. Man ser även tydligt att högtalarna i butiken saknar bas under 60Hz.

Vilket också borgar för relativt hög känslighet, skulle jag säga.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2007/08/27 :  09:06:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tycker man kan skölja att du har en del noder att ta hand om 50/ 100 Hz t. ex. Du lär behöva ett par V4/V6 från Svanå för att fixa det alternativt fylla upp rumshöjden med snedställda markskivor i ett eller ett par hörn.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/08/27 :  20:17:38  Show Profile Send esl a Private Message
När man gör spaltabsorbent som du gjort ex vis stefan så märker man efter ett tag att springorna blivit bredare och därmed så har man flyttat upp frekvensen för när absorbtionen tilltar.
Därför råder jag att lägga brädorna kant i kant när dom skruvas upp. Och eventuellt ha nån mm spalt på de brädorna som är närmast hörnen.
Ju tjockare samt bredare brädor desto lägre frekvensområde börjar absorbtionen också.


/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2007/08/30 :  13:21:47  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Har nu gjort lite förändringar i rummet. Jag har spikat igen 14 av ca 30 springor i dämpväggen, dom igenspikade springorna är dom bakom högtalarna. Jag har också hängt upp tjocka gardiner vid skyltfönstret, dörren och bakom bardisken. Slutligen så har hyllorna fyllts på med elektronik som bör diffusera en del.
Det har blivit lite bättre, fokus är bättre och det är mindre oroligt. Det saknas dock fortfarande dynamik och bas. Basen som spelas, oavsett högtalare och förstärkare har inget klipp och det låter nästan som den distar.

Undra om det är skyltfönstret som är den stora "boven". Det är ju 360*210 cm stort, enkelglas, så det är ju som ett stort membran??? Om så är fallet, finns det NÅGOT man kan göra åt det?

www.akkelisaudio.com

Edited by - Akkelis Audio on 2007/08/30 13:22:15
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/08/30 :  14:06:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Skönt det är på bättringsvägen.

Jag har en accelerometer till Clio med vilken man mäter mekanisk vibration. Den hade kunnat användas för att mäta om fönstret vibrerar eller inte.

Vilka högtalare har du testat med?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000