Author |
Topic  |
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 11:41:06
|
Hej DHT!
Har lyssnat en del med SR-404. Traditionell STAX-kvalitet! Kan aldrig bli fel!
Timbre
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 12:20:55
|
*vill ha*
om man bara hade de pengarna så..
vad jobbar ni med egentligen...??
Heco Argon 50, AR sub(bra som fan), Adda mig på ICQ UIN: 4179305 |
 |
|
DHT
Member

492 Posts |
Posted - 2002/07/16 : 12:53:33
|
Hej Timbre!
Jag har själv aldrig hört STAX (de säljs ju inte i Sverige) men det var så jag tänkte: att det kan aldrig bli fel. Bara lite frustrerande att sitta på sådana godbitar utan att kunna lyssna innan förstärkaren blir klar... Har hört Sennheiser Orpheus ett par gånger och det är det mest makalösa jag hört, så levande så det är kusligt! Stax Omega skall ju enligt de flesta ligga i Orpheus klass och en del anser den ju tom vara bättre. Kul att du lyssnat på 404:an!, vad tycker du, är det stor skillnad på den och Omegan? (med samma förstärkare) Har du hört Orpheus?, hur är den i förhållande till Stax i så fall?
"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver |
 |
|
gromit
Member

731 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 16:12:42
|
quote:
Vet du möjligen vad Stax elektrostatlurar kräver för polarisationsspänning, och vad de har för spänningskänslighet. Räcker det med linjesignalens spänning för att driva dem, eller krävs det Gain? Jag ställer frågan inte så mycket till dig, som till andra galningar här på forumet ;) Det vore kul att höra dem med batteridriven förstärkare, nämligen...
Den minsta elektrostatdrivern från Stax (SRM-202) tar 12 V in så där borde det inte vara några problem med batteridrift. Den drivern lämnar Pro-spänning, dvs 580 V, så det gäller att ha lurar för Pro-spänning i så fall.
Jämförelsen av batteridriven "Basic"-driver mot någon annan av deras finare drivers skulle förstås vara intressant.
SRM-202 verkar endast kunna köpas komplett med lurarna SR-202 och paketet kostar £449 hos Signals HIFI for grown ups.
Skillnaderna mellan de olika lurarna (202/303/404) har jag inte alls koll på. 007 Omega ser ju däremot helt annorlunda ut med runda metallhöljen mm.
"I'm nothing but a hound dog |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/08/15 : 18:55:13
|
SR-404 är väldigt lik SR Lambda Signature. Har för mig att skillnaderna består i ett ännu tunnare membran och en något högre bias voltage. Ljudet upplevde jag som väldigt likartat men har aldrig kunnat göra någon direkt jämförelse. Däremot har jag ofta jämfört Lambda Signature-lurarna med SR-007 Omega över samma driver. Ljudidealet går igen. Skillnaden är att Omegalurarna går djupare och ger en större upplevelse av rymd och avstånd. Subjektivt tycker jag att SR-404/Lambda Signature är bekvämare... . Lättare är dom definitivt men annars är det väl mest en vanesak. Har lyssnat några gånger på Sennheiser Orpheus och dom är naturligtvis väldigt bra. Men bättre än SR-007 Omega? Njaae...inte efter vad jag hört hittills. Med egna, subjektiva, plånboksfärgade öron alltså... 
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
|
 |
|
Topic  |
|
|
|