Author |
Topic  |
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 21:04:23
|
Ni minns kanske Voltex filtret som omskrevs i Hifi & Musik för några år sedan. Jag gör det. Jag har ett. Jag köpte ett i tron att det skulle kunna dämpa transienter på nätet. Jag hade en switch på en lampa som genererade otäcka smällar i högtalarna. Det dämpades med filtret. Men vad gör filtret mer....läs och begrunda.
http://hem.passagen.se/thomas_akerlund/Voltex.htm
Observera att mätningarna ej har gjorts under labvillkor eller liknande. Som vanligt måste länken klistras in i adressfältet och trycka return...passagens sidor är ej min favorit.
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 21:10:16
|
Thomas A,
Väldigt intressant! Vilken typ av mätutrustning använder du? Blev lite nyfikenn på att försöka mäta lite hemma hos mig ... 
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 21:10:25
|
He he he!
Det var ju åtminstone trevligt att filtret dämpade smällarna men det kan man ju leva med kanske då man kanske inte lyssnar så kritiskt just när man tänder och släcker lampor...
-The world is my oyster... |
 |
|
dec_alpha
Member

173 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 21:12:26
|
Intressant resultat, hoppas att det är något fel på ditt nätfilter, och inte på tekniken i sig. Jag själv är intresserad utav att köpa ett utav de lite billigare varianterna, så det mätresultat du hade var lite skrämmande. Hoppas att någon kan förklara varför det blev som det blev, eller/och vilket nätfilter som gör ett bättre jobb.
Robert Hjertkvis |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 21:18:36
|
Jag tror man ska ha ett störksyddstrafo med samma isolationsspänning som nätet (4 kV). De tenderar att inte dra till sig skiten, enligt ELFA katalogen i alla fall. Jag tror inte det är något fel på filtret, det funkar att dämpa transienter. Citerar ELFA:
"Dessutom har dessa (enkla störnings-, ed.) filter en isolationsspänning på normalt mellan 600-1400 kV vilket leder till att om den kopplas mot elnätet, som har 4 kV, sänks isolationsspänningen i just det uttaget som den kopplats till och man löper därmed risken att störningar kommer att "dras" till just detta uttag."
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmark
Edited by - Thomas A on 2002/08/12 21:23:3 |
 |
|
escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 21:20:11
|
Kul att läsa om dina erfarenheter Thomas Jag som lurat lite grann på just detta filter. Dags att tänka om kanske? Någon som sitter nöjd med ett bra och prisvärt filter? Upplys mig! 
vänligen //stoffe
|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 21:25:35
|
Mätutrustningen är vara en A/D omvandlare (iMic) in i en Macintosh ibook dator (frikopplad från nätet). Enkelt och ingen labmiljö obs!
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 22:30:43
|
Tack Thomas! Till och med jag förstog....
Den drar till sig skrot om den används ensam (utan trafo) men dämpar diverse spikar.
Kul produkt: här blir det lite bättre men här blir det mycket värre, pest eller kolera?
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/12 : 22:37:47
|
hmmm...jag undrar om jag kopplar Voltex filtret på ett annat uttag i rummet, kommer "skiten" då att dras till detta uttag, och därmed "avlasta" och rena andra uttag?
Elektriker, vad tror ni?
Fast det förstås (ed.) det kag ju vara filtret som genererar det hela. Ytterligare, kompletterande test kommer....var så säkra.
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmark
Edited by - Thomas A on 2002/08/12 22:39:0 |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
|
Robis
Member

552 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 07:36:52
|
Där ser man! Mycket intressant läsning må jag säga, speciellt eftersom jag också äger ett Voltex. Även i mitt fall så inhandlades filtret mot bakgrund att jag upplevde "smällar" i anläggningen när det tändes och släktes här å var i lägenheten och dels eftersom det skulle fungera som ett överslagsskydd mot åska. Man vill ju vara på den säkra sidan.
Det slår mig nu att jag inte har provat min nuvarande uppställning UTAN filtret - det har suttit där i två år nu och anläggningen har uppgraderats under den tiden. Det är bara slutsteget som går i vanlig väggkontakt så här måste hem och testas! 
|
 |
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 07:48:03
|
Thomas,
Rätt interessant. Jag fick min Voltex personlig levererad av säljaren då jag övernattade på hotellet i Stockholm i augusti 1999. Den gången tyckte jag, att sådan vore tingen, när man har en förstärkare som SAT Amplifix, som skall vara påslagen hela tiden. Lite av en shoppingtur...
Det vore fint med detaljerad redovisning, hurdan du gör dessa mätningar. Du använder ju Mac, men så annars: vad behövs - och hur?
mvh Markku
< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein > |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 10:31:29
|
Markku,
min uppställning är:
iBook iMic USB 24 bitars extern AD och DA omvandlare
http://www.griffintechnology.com/products/imic/index.html
Mätningen skedde på RIAA ingången.
Program: Amadeus II
Jag tänkte undersöka lite mer ikväll. En herre känd från detta forum har givit en möjlig förklaring till fenomenet. Kanske beror det på att filtret är mer högohmigt, vilket kan ge dessa störningar före filtret om man kopplar förstärkaren till det. Det borde i så fall ge störningar inte bara till förstärkaren utan också till annan utrustning kopplad till samma uttag...
Thomas
 |
|
Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 10:47:48
|
Mycket bra! Mer sådana lättlästa tester tack. Undrar vad jag nu skall göra med mitt Voltex-filter? Jag kanske kopplar den till TV´n så får det försöka filtrera bort alla skitprogram.

Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 13:19:30
|
Hej TA!
Mkt bra!
( Har ni tänkt på att: Flum-nissarna, Mät-nissarna och Mittimellan-nissarna.... tillsammans är STARka, dynamiska och intressanta,- kul va.
Mvh A |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/13 : 13:55:13
|
Ytterligare tillägg till ovanstående nämda möjliga förklaring given till mig via en teknisk kunnig:
Förstärkarens nätdel drar ström i "pulser". Alltså blir det små strömtransienter på nätet. Inga problem så länge nätdelen ser en lågohmig last. Men stoppar man in ett filter mellan nät och nätdel, så blir resistansen högre. Kan kanske vara så också att filtret dämpar transienttoppar i ström (min kommentar). När resistanen har ökat med filtret orsakar dessa strömtoppar variationer i spänning. Man får spänningsfall och spänningstoppar, som letar sig in i apparturen och orsakar störningar.
Detta torde gälla all apparatur med nätdelar. Om man nu har, som finns på en del apparater, störningsskydd inbyggt i nätbrunnen, så vore det inte så bra kanske om denna bidrar till resistans. Så bättre vore att inte ha en nätbrunn med filter. Bäst verkar det vara med nätsladden direkt in i väggen, enligt mina mätningar. Och låg resistans mellan apparaternas nätdelar och väggkontakten. Alltså ju grövre kabel och bättre kontakt i anslutningsdonen, desto bättre.
Vad tror ni?
 |
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 07:08:38
|
Har vi ingen norsk som köpt senaste eyfi ( eller vad tidningen nu heter ) ? Där är en test av voltexfiltret i senaste nummret, & en sammanfattning av deras resultat hade varit intressant. Mvh
|
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 08:02:53
|
Som sagt, mycket intressant a mätningar ... Är det någon som har gjort nåra liknande mätningar på PS-Audio Ultimate Outlet?
|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 08:36:11
|
Mer info om Voltex filtret:
http://www.devek.se/
Under teknisk info.
Kan ju vara någon varistor som har löpt amok i det också.
Har postat resultatet på de flesta audio sajts med ingen bra förklaring än.
Impedansen mot nätet kanske förändras, men resistansen torde vara minimal så den teorin verkar vara mindre trolig.
Thomas
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 08:44:13
|
Någon annan som kan göra testet?
Koppla in förstärkaren enbart på nätet ± Voltex filter och tanka ut signal från Pre out och RIAA ingång (för att simulera min mätning) till en A/D omvandlare och analysera spectrum på dator?
Markku har du möjlighet?
Thomas
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 12:39:32
|
Ny teori:
Det är störningar som letar sig in via tonarmskabeln, och dessa "drunknar" i bruset.
Med filtret sänks det generella bruset och störningarna framträder mer tydligt. Det kan vara möjligt eftersom nivåerna är relativa och inte absoluta. Jag har inte kalibrerat nivåerna mot en referenssignal.
Thomas
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 12:43:50
|
Mycket intressant!
|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 12:47:17
|
Jag ska testa tonarmskabel-teorin ikväll. Om det visar sig vara det kan det faktiskt vara så att bruset sänks (betydligt) istället för höjs.
Thomas
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 12:54:29
|
Hej TA!
På dina bilder blev ju topparna avsevärt högre medan "marknivån" blev något lägre, en klar försämring ivfsh men ni kanske pratar om något annat nu?
Mvh A.
Edited by - Audiomaniker on 2002/08/14 13:01:4 |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 12:57:04
|
hmm, är iMic så lågbrusig så man inte får med en massa brus från den? bara en liten fundering, iof så får du ju skillnad så allt kan ju inte drunkna i bruset från imic
|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/14 : 13:03:15
|
Eftersom jag valt RIAA steget på full volym så tror jag inte att bruset från A/Dn inte ger något problem. Det brusar "ganska mycket" ur högtalarna med RIAA steget och med volymratten i botten. Alltså mäter jag allt brus som kommer från pickup, tonarmskabel, och elektronik i RIAAn.
Så jag måste undersöka om topparna härstammar från pickup och tonarmskabel. Skillnades kan ju vara att jag sänker bruset i elektroniken med filtret, vilket ger bättre signal/brus förhållande och jag ser "signalen" i tonarmskabel/pickup bättre.
Men det är bara en teori än så länge.
Thomas
 |
|
Topic  |
|