HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips om golvare som kan stå nära bakvägg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2007/08/25 :  12:31:34  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej

Vi har nyss flyttat och det nya musikrummet är klart mindre än det tidigare och därför ar det "någon" i familjen som inte gillar att mina Totem Hawk står ca 1 m från bakvägg. Jag har ingen koll på vad som kan stå nära en vägg och vill gärna få tips på golvare som går att provlyssna i Sthlm. Inte allt för stora eller svårdrivna,ska funka i ett rum har måtten 3,8x5,2 m. Hög WAF och gärna att de går att få i nåt lite mörkare träslag, gärna valnöt. Helst gratis men absolut max runt 40-45'.

Vad har ni för tips?

Linkan


Edited by - linkan on 2007/08/25 12:31:54

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/08/25 :  13:21:42  Show Profile Send bluemindboy a Private Message
Hörde på ett par Naim-högtalare som i mina öron spelade jättefint. Vet iof inte hur de låter med annan elektronik än Naim, men de ska vara lättdrivna iaf.
De kan stå kloss mot väggen utan att klaga. Modellen jag lyssnade till hette Ariva, och har kanske inte världens högsta WAF-faktor, men ser ändå rätt snälla ut ändå
http://www.ljudtema.se/naim/naim_speakers.asp

På Ljudtema finns ett demoex till salu i körsbär (lönn på bilden):
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=868&menu=1

Edited by - bluemindboy on 2007/08/25 13:29:34
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/08/25 :  14:51:37  Show Profile Send ninja a Private Message
Ino p60 (p60s)


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2007/08/25 :  16:24:16  Show Profile Send rolandm a Private Message
Carlsson-högtalarna är gjorda för placering mot bakvägg.
Finns att lyssna på hos Hifi Art nära Östermalmstorg. http://www.hifiart.se/?i=4


Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/08/25 :  19:43:59  Show Profile Send Zombie a Private Message
Tannoy hörnhorn?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

p-pan
Member

155 Posts

Posted - 2007/08/25 :  20:57:47  Show Profile Send p-pan a Private Message
Kanske ett par Neat Motive 1.
Dom är portade neråt (går säkert att ställa nära bakvägg) och får ur sig riktigt låg bas, runt 25 Hz.

Mer info här....http://www.neat.co.uk/p_pages/motiveone.php

Säljs av Audio Concept i Stockholm.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2007/08/27 :  09:02:43  Show Profile Send Micke Y a Private Message
För att inte ljudbilden skall bli helt förstörd med en "nära vägg" placering så behöver man dämpa väggen bakom ganska hårt. Typ heltäckande draperi är en bra lösning och om man gör det passar ganska många högtalare med den placeringen t.ex. trologen de du har idag.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/08/27 :  09:23:02  Show Profile Send Vox a Private Message
Såg en annons nyligen, i en tidning eller på nätet, om en golvhögtalare som var konstruerad för att stå nära bakvägg. Kommer tyvärr inte ihåg märke/namn, men ge mig några dagar så kanske det kommer fram.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/08/27 :  09:58:42  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det man kan göra vad gäller konstruktionen är att man tar hänsyn till det extra stöd som lägre frekvenser får.

I övrigt har man som konstruktör inte mkt att göra åt destruktiva reflexer varför Micke Y's råd skall tas på allvar även om också kan diffusera å inte bara absorbera.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/08/27 :  11:18:21  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Von Schweikert Vr-2 fungerar på 35 cm avstånd (från bakkant) till väggen för mig (efter mycket trixande fram och tillbaka), de vill däremot stå relativt brett i förhållande till lyssningsposition.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/08/27 :  11:46:10  Show Profile Send boombox a Private Message
Rega har någon modell som kan stå 5 cm från bakvägg. Har glömt vilken.

Ett par vita Carlsson brukar väl annars ha hög WAF? Nästan osynliga.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/08/27 :  13:38:53  Show Profile Send MartinH a Private Message
Har du prövat att flytta tillbaka Hawkarna ???

Minimiavståndet är 30 cm från bakvägg, och du kan även fylla det hålrum i botten på högtalaren så stramar du upp basen lite, vilket kan vara nyttigt om du får för mycket bas...

Annars kan iom att du gillar Totem ljudet deras nya vägghögtalare Tribe III vara intressant...
Dessa är RIKTIGT bra för att vara vägghögtalare, har tagit mycket lång tid att utveckla och är rejält kapabla...40-25 Khz och 92 db så lättdrivna !!

Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2007/08/27 :  16:26:45  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej MartinH

Jag har testat med Hawkarna ganska nära bakväggen ca 0,4-0,5 m och det lät inte speciellt bra, basen blev för dominant. Har dock inte provat med att täppa till hålet men det finns redan lite fyllnad i hålrummet men det kanske kan fyllas ännu mer.

Jag har fått många bra tips av er alla som ska utforskas.

Linkan

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/08/28 :  11:26:11  Show Profile Send MartinH a Private Message
Totem rekomenderar att man kan fylla hålrummet med en hel del, kolla in på FAQ delen på Totems hemsida www.totemacoustics.com för tips...
Och sätter du upp en dämpskiva bakom högtalaren så kan du få bort en del av basen också..

Men det finns som sagt en hel del andra produkter ute på marknaden...
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/08/31 :  19:50:51  Show Profile Send Vox a Private Message
Hittade det jag skrev om tidigare.

"Naim Arriva
En riktigt kompetent liten golvare som är konstruerad för placering nära bakvägg."

Finns ett par demoex hos Ljudmakarn enligt deras hemsida

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000