HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD spelaren kvitarar svagt - vad är felet ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/08/28 :  08:46:48  Show Profile Send poppen a Private Message
Jag har en Analog maestro första generationen. Jag misstänker att den läcker ut likström i ena kanalen KVITRAR svagt i bakgrunden. Mendet sprakar som en brasa och när jag ändrar volymporten snabbt. felet finns både i hörlursstärkaren samt förstärkaren.

VAd kan det var för fel. Endast en liten kondensator eller är det en strömtransformator. Den har en transformator per kanal.
Kostar säkert en stor slant att fixa.

Edited by - poppen on 2007/09/06 08:24:36

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/08/30 :  13:51:41  Show Profile Send Lovan a Private Message
Det brukar "alltid" sitta en kondensator på utgången på cd-spelare. Om du vet vilken kanal det är så är det lätt att hitta kondensatorn. Har du en multimeter kan du mäta om du får ut likström.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/08/30 :  14:05:22  Show Profile Send poppen a Private Message
det är vänster kanal som sprakar när jag drar på volymporten. Både i hörlursförstärkaren liksom förstegets volym port.
Därav tror jag det är likström som läks ut.
Att byta en elekrolyt är ju inte så svårt. men det finns så många i den.

Det är en Audio Analog Maestro

Edited by - poppen on 2007/08/30 14:07:30
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/08/30 :  14:30:52  Show Profile Send Lovan a Private Message
Om det sitter en kondensator på utgången så sitter den med stor sannolikhet precis innan RCA-kontakten. Det är inte säkert det är en elektrolytkondensator just där iomed att det är en rätt känslig punkt. Kan du öppna och ta bilder?
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/08/30 :  14:34:48  Show Profile Send poppen a Private Message
Har ingen digital kamera, Men stort tack ändå. Ska titta en gång till och se om jag hittar en. I så falll måste jag byta både vänster och höger för att få samma ljud bild. Kodningar kan ha olika ljudbilder inbillar jag mig. Jag kann ju ha fel.

Edited by - poppen on 2007/08/31 11:28:32
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/09/07 :  13:40:55  Show Profile Send poppen a Private Message
LÄmnas in på verkstaden i dag. Allt ligger ju på samma kretskort. kanske uppgraderan med att byta ut kondesatorerna till torra typ Sanyo Os_Con. En starkare nätdel till transporten kan inte det heller skada eller varför inte även halvledarna dioderna. Nätbrunn till en bättre guldplätterad typ Laroad.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2007/09/07 :  14:59:13  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Nätbrunn till en bättre guldplätterad typ Laroad.


Lägg pengarna på en nätbrunn från furutech med rodiumpläterade kontakter, den tror jag är klart bättre!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000