HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på stativare till Rotel RA-04?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2007/09/06 :  15:42:09  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Någon som har tips på ett par bra stativare som kostar max 6000 kr? Ska drivas med en Rotel RA-04 som ger 2x40 W.

Funderar för första gången i mitt liv på att köpa stativhögtalare istället för golvare, tror att jag efter många om och men nu är redo för detta hiskeliga steg! Frugan skulle också uppskatta det, det är en orsak...

De ska spela i ett vardagsrum, så de får helst inte vara allt för små!

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/09/06 :  15:50:24  Show Profile Send marens a Private Message
Hur mycket är luftrummet runt stativen värt? Är ni ofta och viftar just där?

Nej, men varför ska du ha stativare? De behöver ju inte ta mindre plats.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/09/06 :  16:05:05  Show Profile Send matte76 a Private Message
Monitor Audio RS1 kanske? http://www.monitoraudio.co.uk/product.php?range=2&product=3 Kostar ca 5.000 och är lättdrivna, vilket nog passar din förstärkare.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2007/09/07 :  07:34:03  Show Profile Send alpinist a Private Message
Hade tidigare en RA-02 med ett par Dynaudio Audience 42 som stativhögtalare. Funkade mycket bra ihop, och 42:an är en grymt bra högtalare när det gäller dynamik och "släpp", alltså det låter inte instängt/burkigt utan musiken flödar helt naturligt!

Rotel/Dynaudio anses av rätt många som en lyckad matchning.

Men som vanligt, provlyssna gärna, och bäst är det ju om
du kan låna hem ett par 42:or.

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/09/07 :  07:52:06  Show Profile Send matte76 a Private Message
Problemet är väl då Dynaudios tungdrivhet (86 dB, 4 ohm) och Rotel-förstärkarens 2 x 40 watt. Jag tror ärligt talat att det blir bättre med MA RS1, men det är bara att testa bägge och jämföra.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/09/07 :  08:37:27  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag slänger in mina std 1A-förslag på frågor om prisvärda högtalare i cirka 5000-kronorsklassen:

Är urymmet till bakvägg litet är Totem Dreamcatcher ett förslag. De gillar emellertid lite mer effekt - även om jag fick goda resultat med cirka 2*20W. Listpris från 4900 kronor.

Har du lite mer avstånd till bakväggarna är Totem Mite ett annat förslag. Ännu lite nättare och med en annan ljudkaraktär än Dreamcatcher. Listpris från 5900 kronor.

Ett par andra vanliga alternativ på denna typ av frågor är Quad 12L mkII respektive Quad 11L mkII. Finns att provlyssna och köpa på fler ställen än Totem. Listpriset för 12L är 5900 kronor och 11L 3900. 12L anses allmänt var bättre än 11L men är å andra sidan större och dyrare. Båda är i vilket fall som helst väl prisvärda.

Som vanligt gäller att jag inte kan säga vilken som är bäst för er - det får era öron avgöra.

mvh/ Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2007/09/07 :  09:54:47  Show Profile Send alpinist a Private Message
matte76: Rotel-stärkare brukar ju klara kubmätningar bra, vilket
betyder att de levererar även i 4 ohm. Den RA-02 jag hade
var också 2x40 W, och som sagt, det lät klart bra i mina öron.

Som jag fattat det är RA-04 en uppdaterad RA-02 (samma "familj")
så det borde funka även med 04:an.

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2007/09/07 :  14:02:03  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Quad 12L mkII är snuskigt prisvärda, tror t.o.m. de går att finna för 5.700 kr

Tycker de är värda prisskillnaden gentemot 11:orna. Klart bättre mellanbas och röståtergivning.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2007/09/07 :  17:11:00  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Tack för tipsen allihopa! Jag ska ta dessa under övervägande.

Jo, man ska faktiskt inte underskatta Rotels "effektsvaghet" trots att 2x40W låter rätt lite. De är strömstarka och har bra kubmätningar som sagt! Eftersom min gamla förstärkare hastigt och lustigt bara lade av på fläcken så köpte jag en Rotel RA-04 dagen efter... och därför driver den faktiskt ett par stora JBL E-90 med dubbla 8:or för tillfället eftersom jag inte hunnit köpa nytt i mindre format. Jag måste dessutom säga att den gör det med den äran, så jag är själv lite imponerad att den fixar det! Det är bara när man börjar komma in på extrem dödsmetall (jodå jag gillar sånt... typ Behemoth, Nile, Obituary, Akercocke) som man märker att basen börjar tappa lite kontur och stadga. Men det funkar trots allt.

Men som sagt, den skulle nog må bra av lite mindre bestar! Kan ju alltid köpa en sub till...

Dynaudio har jag funderat på... även modeller från Canton, B&W och Focal JM Lab är rätt heta egna funderingar. Har även funderat mycket på Monitor Audio BR5 golvare, men då blir ju damen i huset mindre glad eftersom hon nästan börjat hoppas på stativare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000