HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 vad är det som luktar, jo det är...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

urban
Member

317 Posts

Posted - 2007/09/05 :  20:23:42  Show Profile Send urban a Private Message
gammal elektronik. Och då menar jag att det verkligen luktar illa !
Ni som provat elektronik från kanske framförallt 80-talet vet hur det kan lukta från dom där gamla kretskorten.
Jag blev påmind om det då jag igår intet ont anande kopplade in en Yamaharadio, tänkte att det skulle vara kul att lyssna på radio (i hifiriggen för första gången) och idag när jag klev in i lyssningsrummet så höll jag på att trilla baklänges av stanken!!
Det var tyvär bara att koppla ur radion och hiva ut den !
Är det möjligen någon som kan tipsa om hur man kan avlägsna eller i alla fall begränsa odören !?

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2007/09/05 :  20:44:35  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Öppna den och avlägsna ev gammalt damm o dyl som kan ha samlats där under årens lopp.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/09/06 :  13:10:42  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Kan kanske vara en gammal kondning som läcker lite och blir rejält varm, det kan stinka apa det också.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2007/09/06 :  17:23:45  Show Profile Send urban a Private Message
Jag är lite tveksam till att det är damm eller någon konding eller annan komponent som har spruckit och därför luktar, jag tror att det är pertinaxkretskorten i sig som är huvudorsaken. Dom fick en ytbehandling på den tiden det begav sig kommer inte säkert ihåg vad det hette men termen "flamskyddsmedel" poppar upp. jag har lagt märke till att det är särskilt Technicsapparater som stinker men denna Yamaha var inte dålig vill jag lova ! Tidigare hade jag en massa stereoapparater i källaren och i det rummet luktade det så frukansvärt att jag var beredd på en storsanering pga mögel eller något liknande trodde jag, kopplade inte ihop lukten med apparaterna.Så jag bar i väg grejorna till garaget för att påbörja saneringen men strax var stanken borta och det var ju en jäkla lättnad. I garaget kan dom stå och lukta utan att störa!
Men det skulle vara trevligt att få bort den värsta stanken så att man kunde nostaligisera utan att behöva en klädnypa på näbben!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2007/09/06 :  19:37:14  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
När du säger det har jag ett svagt minne av att ytan på kretskorten såg väldigt glansig ut på dessa äldre prylar, kanske den behandling du pratar om, vet ej om samtliga såg ut så, kanske elektronikrengöring kan råda någon bot?? Eller låta gå dygnet runt och hoppas på att lukten upphör till slut.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2007/09/06 19:38:37
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2007/09/07 :  17:24:22  Show Profile Send urban a Private Message
tack jag ska prova det, alltså att låta den stå på ute i garaget så får jag se om lukten ger med sig.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/09/07 :  22:14:26  Show Profile Send Peter S a Private Message
Fick min rörradio från 30-talet renoverat hos en lokal gubbe för ett tag sedan. Den spelade ljuvligt ett tag, och jag lyssnade från ett annat rum. Sen tystnade den, och när jag gick tillbaka kom det tjock mörk rök väldande ut från den.

Luktede det också!! Fick vädre en timmes tid..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000