HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Fönsterhiss SEAT/Golf
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/02 :  13:49:20  Show Profile Send time a Private Message
Det regnar, rutan är nere efter havererad hissmekanik och min Toledo -02 står lågt i kurs
Någon som mekat ur ett sånt paket nån gång ?

Det är häpnadsväckande dålig kvalitet på allt i VAG:s elektroniksystem, konstigt att det fungerat så länge som 4 år

Lämnat forumet

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/09/02 :  15:04:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Borde finnas en hel del på skroten, till ganska bra pris,
Har dock aldrig haft problem med hissen på min seat, men med låset ist

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/09/02 :  15:19:26  Show Profile Send cittroman a Private Message
Detta har aldrig hänt på en RIKTIG bil!

Har du kollat vad som hänt?
Kanske det går att fixa på plats.

Alltid lite besvärligt att plocka ur hela mekanismen och rutan, kräver lite tid och tålamod.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/02 :  15:24:41  Show Profile Send time a Private Message
Problemet är att komma åt hissen överhuvud taget, den går inte att få ut. Vansinnig och billig konstruktion, tunna wirar, plastdrev och rassliga kontakter !
En lågprisbil med lågpriskvalitet, mer krångel än på alla 8 mercor tillsammans... första och sista VAG bilen.
MEN rutan måste upp och hissen ut och repareras, får försöka beställa en tid i receptionen på VW och hoppas på hjälp innan Jul.
Låter jag negativ ? Någon som vill ha en fullrustad Toledo -02 TDI billigt ? Själv har jag inte råd utan måste skaffa en riktig bil.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/02 :  15:30:15  Show Profile Send time a Private Message
Cittroman, tålamodet räckte inte det är en märklig konstruktion där rutan och hissarna inte sitter i dörren utan i den inre dörrsidan ! den går att få ut 20 mm sen tar rutan i...
Måste konsultera en verkstad som gjort det förut samt köpa diverse plastskräp som lossnade som konfetti när man började pilla...
Verkligt billigt gjort, till och med Citroen är bättre ! Lovar !


Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/02 :  16:05:41  Show Profile Send time a Private Message
Grinig 9 på en skala till 10

Lämnat forumet
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/09/02 :  17:02:18  Show Profile Send cittroman a Private Message
Tacka vet jag dom hederliga saxlyftarna, det enda som kan gå sönder är motorn men gör det sällan.

Lider med dig.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/02 :  17:09:06  Show Profile Send Lovan a Private Message
Om motorn i sig inte har brunnit så kanske du kan hissa upp rutan genom att lägga på ström på kontakten direkt från batteri eller dylikt. Det brukar gå att göra på "riktiga"(Copyright Cittromannen ) bilar iaf.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/09/02 :  17:21:59  Show Profile Send cittroman a Private Message
Tyvärr verkar det som mekaniken i griniga gubbens bil har gett upp.

mkt vajrar och plast tjafs tydligen.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2007/09/02 :  21:12:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Plast är ett jäkla mög min gamla bil fick fnatt när jag skulle öppna dörren för att stiga ur precis när jag hade lyft i dörröppnare fick elektroniken för sig att låsa dörren och det slutade med att all plast till öppnaren var i småbitar jag fixade det med att öppna dörren med en styv ståltråd istället.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/03 :  11:11:24  Show Profile Send time a Private Message
Ja, nu har Griniga Gubbens DieselSeat gjort sitt, när man monterade loss motorn (med plastmuttrar som ramlade in i dörren) så kunde man se lyftwiren lindad runt "axeln" i plast. "Axeln" ramlade också in i dörren. Har fått tips men måste nog åka till verkstan ändå, rutan är uppe så det går att åka...
Om man behöver delar går de inte att köpa utan man måste köpa HELA dörrsideplåten med alla grejor komplett med högtalare och allt ! frågade inte vad den kostade men jag rapporterar...
Snål som jag är trodde jag det skulle vara billigt att åka i en sådan här farkost men det enda som är bra är förbrukningen som tyvärr äts upp snabbt av servicekostnader och delar.
Någon som har en Mercedes -91 till -95 till salu ?
Rkommenderar att ni som har VAG bilar inte kör ned rutan om ni är längre hemmifrån än att ni står ut med draget...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/03 :  11:17:41  Show Profile Send time a Private Message
Ringde till Verkstan (VAG) och de hade inte tid "den här veckan i alla fall" "kanske nästa men jag måste titta i datorn"

Tur att man är hemma och sjukskriven med paj axel (snart i plast ?)
Fortfarande 9 av 10 på grinskalan, andas i en påse och kanske måste anlita en plåtslagare med snart

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/09/03 :  12:27:30  Show Profile Send Magoo a Private Message
Ett tips är att kolla kablarna som går mellan kaross och dörr. De tenderar till att vicka av där med lite olika symptom som följd. Jag hade en golf där det fick lödas liteför att få liv i centrallåset och elspegeln.

Hur som helst är det både lätt och roligt att laga, eller kanske inte roligt... men ändå. Om det är lång väntetid på verkstan så kan det ju vara värt en koll.

comfortably numb
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/03 :  12:55:01  Show Profile Send time a Private Message
Det sitter i plastkakan som håller säkringarna, vickar man ut den så kommer det liv ibland men det är omöjligt att hitta felet eftersom det är så trångt. Mycket dålig kvalitet på elanslutningarna, tror att det är en kabel som är av i stammen. Radiomatningen gick av i stammen någonstan och jag fick dra en ny, resultatet av glappet var att stöldskyddet gick in på den integrerade radion och den fick skrotas ! inget hjälpte trots VAG kontakt. Väntar med spänning på nästa haveri, måste skaffa en bil i reserv

Lämnat forumet
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/09/03 :  13:25:19  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
quote:
Någon som vill ha en fullrustad Toledo -02 TDI billigt ? Själv har jag inte råd utan måste skaffa en riktig bil.

Låter som en klockren blocketannons Garanterat såld inom några timmar.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/03 :  14:13:35  Show Profile Send time a Private Message
för nog omformulera lite... ska leta efter en gammal Merca igen, de gick att reparera i alla fall och sköna att åka i.
Trivs när det är lite skrotlukt och datorerna lyser med sin frånvaro.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/03 :  15:55:14  Show Profile Send time a Private Message
På nyare Golf/Passat skruvar man bort den YTTRE dörrplåten för att komma åt lås och hissar Undrar just hur man gör om dörren går i baklås ? Genialiskt...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2007/09/04 :  13:53:12  Show Profile Send Passerati a Private Message
Hur har det gått

Du har pm
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/04 :  16:57:14  Show Profile Send time a Private Message
Grinig-graden har sjunkit till 7/10, lite sidohjälp från VW gav lite tips, nu väntar jag bara på en 12-kantsnycket (!) till låset så får vi se om det går... rutan är uppe så man kan iaf åka och handla mat även om det inte går att låsa

Lämnat forumet
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/09/04 :  20:29:26  Show Profile Send classe a Private Message
du har väl fler bilar o shoppa i eller?

18 ska de va.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/04 :  20:51:16  Show Profile Send time a Private Message
Ja, men jag vill inte att Jaggan ska bli blöt, de rostar som en Opel... ska ringa och kolla priset på mekaniken imorgon, antar att det blir aktuellt med en kreditprövning

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/05 :  19:07:35  Show Profile Send time a Private Message
Ha ! grinigrad 2/10 , det funkar ! ett litet plastsnäppe som håller hela rutan hade delat sig, kostnad 580 SEK
MEN snål som man ska vara åkte lödkolven fram och den smältes raskt ihop, verkar fungera. När mekanismen äntligen kom ut fick jag en chock av hur billigt allt var, konstruktionen hade fått underkänt på hållfashetsläran direkt...
Ett par tusen mil till, sen så åker den ut på Blocket !

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000