Skall byta ut ett trasigt slutrör i min förstärkare. Vad är det bästa att göra med det trasiga röret? Lämna till återvinning? Räknas rör till kategorin lysrör och glödlampor när man lämnar det på återvinningscentralen?
Jag skulle nog lämna det som "elektronik skrot" och förutsätta att de som sorterar/demonterar vet hur det skall hanteras. Det kan ju inte vara helt ovant för dem att få in TV/Radio med rör i. Det finns dock rör som innehåller värre saker. Tex.kvicksilver (likriktarrör) eller Thorium som är ett radioaktiv ämne (20-30-talrör). Det är dock mycket speciella rör, som man kanske inte bör kasta (utan lägga till samlingen )
/Pix
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Enklast är nog att åka till en bemannad återvinningscentral och fråga. Alternativt kan man ringa lämplig kommunalinstans och fråga dem. Vet du att det är kvicksilver eller andra konsigheter i dina rör så är det bäst att nämna det också, annars kan det nog bli fel.
"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it." Seymour Cray, 1975
Rör förekommer väl inte så ofta som sopor numera. Det lilla som blir kan nog gå tillsammans med glödlamor utan att det påverkar vår miljö. Det finns större bovar.
Jag jobbar inom miljösvängen, så jag kan kolla med vår farligt avfall ansvariga när jag får tillfälle. Han är även förtjust i gamla rörprylar och speciellt äldre "möbelradios"...
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!