Testa med att "rensa" ut så mycket som möjligt i datorn som typ ljudkort osv. Installera å testa. Hjälper inte det testa med annat grafikkort, sedan ev en annan nätdel. Hjälper inte detta så har du bara kvar moderkortet att felsöka på...
Har du föresten testat "återställa/nollställa" Bios? Alternativt flasha om Bios innan du kaserar moderkortet...
"I am not young enough to know everything" - Oscar Wilde -
"Simplicity is the ultimate sophistication" - Leonardo da Vinci -
quote: Ja,det hadde du ja. Om du har fler än en minnesmodul kan du plocka ut en och prova. Eller byta till annan slot,nätverkskort kan du byta PCI plats på..
Även detta provat, inte plockat ut minnet dock eftersom det bara sitter en DIMM där 256 MB och jag har inget ersättningsminne att prova så det var därför jag körde memtest+.
CC: Inbyggt ljud på moderkortet, jag kör utan NIC nu men den hänger fortfarande. Bara grafik kvar men jag har liksom minnet, inget ersättningskort att prova.
Det börjar bli för svårt att felsöka eftersom jag inte har några ersättningsdelar att prova med så vi får nog lämna in den där den var köpt en gång i tiden och låta dem prova nya delar och se vad som inte stämmer
Jag misstänker som sagt var att det är moderkortet som strular.
Förresten, går det på något smidigt sätt att boota ett OS från USB-minne? Har iof bara 256 meg men det skulle ju utesluta IDE-kanalerna/kontroller på moderkortet. Visst fanns det något XP som gick att köra från USB, har för mig att någon snackade om att någon 3:e part hade lyckats med det, dock ej Microsoft.
Datorn verkar vara gammal, och jag har precis kollat för min brors räkning vad nya datordelar (moderkort,cpu, hårddisk och minne) skulle kosta, för ca 2000-3000kr så får han en ny fråsch dator.
Det är ju också så att virusprogrammen som kommer nu, verkar kräva lite mer av datorn i dag.