HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kan någon beräkna optimal låda för XXLS?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2007/10/18 :  17:48:35  Show Profile Send Rishna a Private Message
Hej lärde och vise!

Jag ska så småningom bygga lådor till mina båda Peerless XXLS-element men det blir inte ännu på ett tag. Först ska jag vara helt på det klara med hur jag ska bygga. Jag har dels rekommendationer från Tymphany själva, dels enklare uträkningar med WinISD, men jag vill höra vad ni har att säga, ni som verkligen kan det här med högtalarbyggnation.

Kort sagt: Hur ser en optimal basreflexlåda ut för nedan angivet element? Om vi utgår från att jag ska bygga två basmoduler med ett element i vardera lådan. Om ni har tid att räkna är ni till stor hjälp!

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=29

Mvh: Fredrik

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/10/18 :  20:40:10  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Optimal för vad? Djupast möjliga bas, discobas etc?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2007/10/18 :  20:51:50  Show Profile Send Rishna a Private Message
Hej Magils!

För att svara på din fråga:

Jag vill att de ska spela så mycket "HiFi" som möjligt, dvs. torr, snabb och luftig bas i den mån det är möjligt med det elementet. Jag har kört elementet i ett par program och fått fram en väldigt jämn och fin kurva med lagom avrullning. Avst. frekv. -3 dB vid 25 Hz (-9 dB vid 20 Hz), lådvolym 90 liter, basport 100 mm. diam. 320 mm. lång.

Så långt verkar det vara bra, men jag vet inte mer än så. Hur mycket dämpning mm. ska finnas i lådan och finns det alternativa lösningar. Naturligtvis vill jag ha en så liten låda som möjligt utan att det blir galet på något vis. Om jag följer Tymphanys rekommendationer blir lådan (58 liter) avst. på c:a - 3 dB vid 32 Hz (-12 dB vid 20 Hz) och då går mina fronthögtalare lika djupt (om än med mindre styrka naturligtvis eftersom det är fråga om 6,5" basar).

Nåja, jag kanske gör för stor sak av det hela, men det är nyfikenheten i mig som undrar. Dessutom är det en faslig massa arbete med att bygga två lådor som helst ska gå att möblera i ett vardagsrum.

/Fredrik

Edited by - Rishna on 2007/10/18 20:52:36
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000