HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vad anser vi om kondensatorer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/11 :  18:52:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Senaste tiden har medfört en hel del nya erfarenheter på kondensatorfronten. Pac uppgraderade ju sitt Vitus-riaa och lite annat, Time har experimenterat på sitt håll och själv kom jag över en mängd högintressanta glimmerkondingar. (Tack Zalve!!!)

Det är ruskigt intressant att utforska det här området. (Tycker jag i alla fall.) Man kan forma sitt ljud väldigt mycket, det är helt klart.

Man får sina favoriter efter hand och det kan säkert skilja en del efter tycke och smak men man ser ju klara tendenser hos de man känner. Papper/olja är ständigt på tapeten till exempel.

Senast var det då glimmerkondingar. Måste testas. Små värden, mycket stabila och toleranser på 1% eller bättre. Riaa-nät... Jag har bytt ut kondingarna i mitt riaa nu och jag får nog säga att det här var riktigt, riktigt bra! Välupplöst och knivskarpt men mjukt som silke. Helt utan hårdhet. Jag hade inga större förväntningar på det här, och detta hade jag faktiskt inte väntat mig.

I min anläggning har jag nu räknat från källan:

I riaa-steget: Ryska papper/olja K75 och K40 som kopplingskondingar, glimmer i riaa-korrigeringen, Black Gate och OS-Con som katodavkopplingar.

I CDn: Ryska papper/olja K75 på utgången.

I försteget: Black Gate som katodavkopplingar.

I slutsteget: M-cap Supreme som kopplingskondingar.

I högtalarna: Duelund papper/folie/bivax, Hovland Musicap, ryska papper/olja och teflonkondingar parallellkopplat.

I nätdelar sitter det en fasligt massa olika men till försteget kan nämnas stora polypropylen/olja, de var riktigt bra. Man är ju en riktig supernörd egentligen som tycker sånt här är kul. Men, men... Nu skulle det vara kul att höra om andras erfarenheter i det här området!

Vad har ni för erfarenheter?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7547 Posts

Posted - 2006/08/11 :  19:04:49  Show Profile Send Fuling a Private Message
Papper i olja är en generell favorit hos mig, jag köpte på mig ett parti Leclanché i storlekar mellan 0,125-4uF för något år sedan och dessa har en förmåga att hamna lite här och var i mina byggen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2006/08/11 :  21:36:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Usch ja det där med kondingar kan vara ett dilemma även om jag inte har kladdat med elektronik så länge har man upptäckt att det finns mycket att hämta.

En sak jag är förvånad över som jag nyligen upptäckte var att om jag använde flera kondingar parallellt med varandra i HP delen i delningsfiltert dvs olika värden för att uppnå korrekt sådant gjorde att diskanten låter bättre och inte så hård. Det känns som om man får prova vidare.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/11 :  21:49:42  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Har på senaste tiden bara använt ryska PIO (K40, K75) kondingar o tycker att de är riktigt bra.
O så är de ju dessutom billiga

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2006/08/11 21:50:31
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/08/11 :  21:55:13  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Kondningar e skitkul!

Bytade ju ut ett par standard Elna i mitt Cyrus-försteg,
till Rifa PEH169,6800uF.
Det skvalpar om dem,så jag misstänker att det är papper/olja,men rätta mig gärna om jag har fel,för jag vill veta annars.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2006/08/11 :  23:27:28  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
PEH169 är en elektrolytkondensator. RIFA har gjort både bra och mediokra kondingar, men denna typ är en som har mycket bra rykte.
Jag antar att det är en nätdelskondensator - kanske kan du få en positiv förändring med andra typer, till exempel papper i olja. Men då tror jag att det är mycket viktigare vad du har i signalvägen. Har du kopplingskondensatorer mellan de olika förstärkarstegen så kan du få stora förbättringar genom att byta till OS-CON (om värdena ligger rätt, OS-CON finns bara i begränsade serier), papper i olja (om du har plats... PIO tar stor plats), teflon (återigen om du har plats), eller en bra polypropylenkonding typ Musicap, Audyn plus, Mcap Supreme, Jensen eller AudioNote koppar-i-olja, Jupiter aluminium/bivax... det finns mycket. Frågan är om man inte skulle försöka själv också? Vad sägs om Zix alufolie/slitna jeans-i-carnaubavax?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2006/08/12 :  00:21:13  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jag upplevde en klar förbättring när jag slängde in Mcap supreme i mina delningsfilter, istället för IT MKP. Om det berodde på ålder på IT (ca 10 år) eller om Mündorf kondingarna faktiskt är transparentare låter jag vara osagt.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/08/12 :  00:27:32  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:
Zix alufolie/slitna jeans-i-carnaubavax


Come again...?
Låter nästan intressant ju!

Glömde nämna att dem blev avkopplade med varsin Mcap.

Varför heter det OS-CON då...?Jag har sett det på flera olika ställen,men har inte hittat nån förklaring på det.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2006/08/12 :  00:39:07  Show Profile Send EAR a Private Message
Jag har ju en viss förkärlek till Mundorf

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2006/08/12 11:04:00
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/08/12 :  09:08:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Bästa kondingen är ju bekant ingen konding, därefter kommer väl trafos, därefter papper i olja i mitt tycke.

quote:
Jag antar att det är en nätdelskondensator - kanske kan du få en positiv förändring med andra typer, till exempel papper i olja. Men då tror jag att det är mycket viktigare vad du har i signalvägen

Nätdelskondingarna är lika mycket i signalvägen som tex ingångskonding. All signal passerar genom dem. Viktiga!!! Nätdelen är oftast den största boven i en förstärkare och tyvärr den mest förbisedda. Heja BAT med sin enorma papperiolja bankar i sina slutsteg!!!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/12 :  10:59:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Bästa kondingen är ju bekant ingen konding, därefter kommer väl trafos
Så sant som det var sagt! Synd att det blir så dyrt med transformatorer.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7547 Posts

Posted - 2006/08/12 :  12:55:33  Show Profile Send Fuling a Private Message
Direktkoppling är helt överlägset kondensatorkoppling, den saken är klar!
Trafokoppling har jag inte provat så mycket (inte alls rättare sagt) men den erfarenheten ska göras framöver.
Som sagt synd att trafos är dyra, men man får ändå vara glad över att vi har en bra trafotillverkare i landet som fixar det man behöver utan att ta ut fantasipriser.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2006/08/12 12:57:03
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2006/08/12 :  16:22:08  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Nätdelskondingarna är lika mycket i signalvägen som tex ingångskonding.
Naturligtvis har du rätt, circloman. (Tänkte bara att Mc Square ju redan hade bytt typer i nätdelen så då vore det bättre att fortsätta ägna sig åt förstärkarkretsen, men det blev otydligt).

Skoj var det ju, det där med jeans och carnaubavax, men lite seriöst menat också. Finns det många principiella hinder för att göra högkvalitativa kondingar själv? Om man nu måste ha det istället för trafo på vissa ställen. Då menar jag inte kvalitet som i "massproducerbar", "skak- och transportsäker" eller så, bara att det skulle ha bra ljudmässiga resultat.
Papper och olja är ju inte jättedyra grejer. Inte kopparfolie eller alufolie heller. Naturmaterial verkar poppis också, och papper är väl bara ett av många möjliga alternativ som dielektrikum. Pergament, bomull, silke, packningsgummi, luft, tja...
Vad finns det för principiella hinder förutom brist på kunskap, tid och/eller pengar?

Här är förresten en länk att fundera lite på: http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/hv/hvcap/hvcap.html

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2006/08/12 16:22:34
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7547 Posts

Posted - 2006/08/12 :  17:13:14  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ett problem jag kan tänka mig blir påtagligt är att få till flera identiska kondingar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/08/12 :  19:17:45  Show Profile Send ohmega a Private Message
Circlomanen
quote:
Bästa kondingen är ju bekant ingen konding, därefter kommer väl trafos, därefter papper i olja i mitt tycke.


Ja men DC-servo då?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/08/13 :  00:16:29  Show Profile Send esl a Private Message
Circlomanen... DC servot ligger ju också i sgnalvägen!

I signalvägen kan man prova förspänd elektrolyt som är mycket stor. Alltså om man behöver 1uF för att nå nedre gränsfrekvens så kan man ha 1000uF. Eftersom i och urladdningskurvan är olinjär i slutet och i början av laddförloppet men mycket linjär när den är ordentligt förspänd, så är det ett alternativ oom mna inte har råd med nån lyxig silverteflon i silkesolja. Att parallellkoppla ger också en del fördelar.

Har ett par kondingar som jag skall "testa" på Bernt .. :-) slog det mig...
4200 voltare 25uF..

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/08/13 :  05:31:22  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
quote:
4200 voltare 25uF..

Låter ju små och behändiga de där. Du verkar kunna vräka på nu när du flyttat till hus ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/13 :  07:53:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det lät intressant Esl. Till elektrostater eller?

Länkar har ju aldrig skadat:
http://members.aol.com/sbench102/caps.html
http://www.ecp.cc/cap-notes.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/13 :  17:46:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lite lustigt timat:


Capacitors stink.


http://www.tubecad.com/2006/08/blog0074.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/08/13 :  18:18:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Jodå, helt klart så funkar PIO riktigt bra. Det börjar leta sig lite varstans i min anläggning... Och som Circlo konstaterade så är det inte bara i hembyggt som PIO stormar fram. Många tillverkare använder dem också. Jensen i Danmark har mycket att göra...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Sigurd Ruschkowski
Member

64 Posts

Posted - 2006/08/14 :  21:38:41  Show Profile  Visit Sigurd Ruschkowski's Homepage Send Sigurd Ruschkowski a Private Message

Jag tycker vi ska vara lite mer detaljerade när vi pratar om kondingar och vilken typ man föredrar.
Att bara säga BlackGate eller OSCOn säger inte speciellt mycket då tex
BG ju finns i ett otal modeller som har aina speciella egenskaper.

Själv and jag BG N, NX, och HiQ. Nästan aldrig de andra BG-sorterna.

Jag har svårt att relatera till att någon skriver Teflonkondingar eller PP-kondingar. Finns ju såååå många olika varianter av Teflon och PP, och ingen låter lika som den andra, eller?

Mer intressant kan vara att skriva om det är en film/foil eller metalliserad foil.

Själv gillar jag polystyrenekondingar från RIFA av sorten PHE216, 210, och 225.

Mundorfs MCAP Supreme i delningsfilter med en MKP1837 PP i parallel har gett gott resultat. Dueleund copper foil ska provas oxå.

RIFA PEH169 i slutsteget (12 st 33mF/63VDC).

RIFA PHE450 och 426 som avkoppling ibland.

RIFA PEH840M X2-kondingar för AC-avkoppling.

Tittar snart även på WIMAs och RIFAs SMD-PPS-kondingar.


Mvh
Sigurd



Äger företaget Coset.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/08/14 :  23:49:26  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Jaha...I ett par av mina Cyrus sitter deras egna(står Cyrus på dem)
sk. "Slit-foil"-kondningar,nån som kan förklara lite närmre vad det är för teknik...?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/08/15 :  11:33:25  Show Profile Send esl a Private Message
antar att kondensatorn är rund.
eller i alla fall tillverkad genom att kondensatorfolien är upprullad på något. eftersom anslutningarna till folien inte är kontinuerlig efter hela kanten så kommer strömmen att vandra på tvärs i folien.
Om folien är upplindad så bildar den en spole vilket ökar induktansen.
Genom att då slitsa folien så "bryts" strömvägarna transversellt genom folien och induktansen försvinner, till nackdel för resistansen då, men den är i detta falle inte så problematisk.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2006/08/15 11:36:24
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/08/15 :  12:07:00  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Den ser ut som en vanlig elektrolyt...fast grövre ben.
Det var en häftig teknik,för att inte tala om smart.

Tack,esl!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Transient Design
Member

287 Posts

Posted - 2007/05/29 :  11:32:47  Show Profile  Visit Transient Design's Homepage Send Transient Design a Private Message
Nån som provat Jensens 4-pol i nätdelen? De var svåra att beställa och dyrare än Black Gate men ska tydligen vara mycket bra. Har inte hunnit prova dem ännu.

Själv använder jag kul kondingar överallt där jag kommer åt men jag föredrar Black Gate standard eftersom risken att de ställer till med problem är mycket mindre än med NX och liknande. Martin Colloms testade i en tidning för några år sedan de olika varianterna på BG och kom fram att de gör mycket stor förbättring men varnade också för att NX och de andra dyrare varianterna mycket lätt skapar svängningar mot annat i nätdelen om man inte ser upp. Fast bygger man helt nytt så är det ju lättare ordnat.

Mvh Lasse

www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/05/29 :  13:32:16  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Kom över en Jensen 4-polig för en plutt-slant, men inte hittat användning för den än. Bra att ha, vet du.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000