HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vad anser vi om kondensatorer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/05/29 :  13:35:43  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag har fattat tycker för PIO. Annars vad gäller lytar gillar jag BG STD, Panasonic FC, Nichicon Muse samt Rifa.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2007/05/29 :  15:36:57  Show Profile Send Resonans a Private Message
Här bloggar John Broskie lite om teflonkondingar:
http://www.tubecad.com/2007/04/blog0103.htm
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/05/30 :  00:55:02  Show Profile Send scorpion a Private Message
Den här länken är kanske av intresse: http://www.vhaudio.com/21capacitorshootout.pdf

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2007/05/30 :  08:41:24  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

I mitt OTL steg där det finns 3 kondensatorer i signalvägen började jag med PIO, en Japansk variant som jag inte har sett utanför Japan men som är mycket poulär där, de är av Marcons fabrikat. Jag experimenterade sen med lite olika kondingar och kom fram till att polyprop var de som gav bäst mätresultat, däremot har jag aldrig kunnat höra några skillnader. PIO kondingar var mätmässigt de sämsta då de påverkade förstärkningen vid höga frekvenser där de har stora förluster. I dag sitter det polyprop av fabrikat Shizuki och de fungerar bra.

I mitt försteg finns inga kondensatorer utom på utgången där jag har 4.7uF Shizuki polyprop som DC skydd. korrektionen i RIAA steget är en blandning av glimmer och polyprop, glimmer pga av toleranserna + att jag fick tag i dom billigt, annars är de normalt så dyra att det är svårt att motivera att använda dom.

I nätaggregat använder jag lytar av bra fabrikat där jag väljer de med lågt ESR både på höga och låga frekvenser och så parallellkopplar jag dessa med polyprop mellan 0.1 - 1uF.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare

Edited by - tubetvr on 2007/05/30 11:07:09
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2007/05/30 :  12:23:51  Show Profile Send gongken a Private Message
Var handlar ni PIO kondingar? Nätet?

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/30 :  12:56:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ebay t.ex

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/05/30 :  17:11:13  Show Profile Send scorpion a Private Message
Apropå delningsfilter så ska den här länken till Tony Gee's kondensatorsida också med: http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/05/30 :  18:04:11  Show Profile Send esl a Private Message
Redan på 80 taelt experimenterade några svenska högtalartillverkare med att blanda olika värde på kondensatorer i delningsfilter ex, vis: för att få 11uF -> 10uF + 470nF + 2ggr 100nF + 4 ggr 47nF + 22 nF
Vilket lät betydligt bättre än 10 + 1 uF

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/05/30 :  21:50:48  Show Profile Send Zombie a Private Message
esl: vad kan man köra med för kondingar i ESL-63? Själv har jag 150 uF bipolär lyt + 47 uF MKP. Skulle man kanske fylla ut lite grann med små 1uF PP, 0,1 uF ryska K72 (teflon) och till slut 1nF silver mica?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/05/30 :  22:08:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Varför låter olika kondingar bättre eller sämre då?
Har någon en teori?! Kan vi höra skillnad (om vi nu kan det - jag hyser djupaste tvivel) måste vi kunna mäta skillnad.

Skriver av djävulen assignerad advokat på forumets.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/30 :  23:45:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Kan vi höra skillnad (om vi nu kan det - jag hyser djupaste tvivel) måste vi kunna mäta skillnad.
Är det skillnad så kan man säkert mäta det ja.

Här är ett exempel: http://members.aol.com/sbench102/caps.html

Fast jag tycker det enklaste är att provlyssna själv, det är lärorikt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/31 :  08:13:12  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tydligast blir om du byter ut en elektrolyt mot något "finare". Där är skillnaden glasklar (de gånger jag testat).

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/05/31 :  08:25:01  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har sett den där sidan förut och kommer med kritik. Hur ser hans koppling ut - är förutsättningarna desamma för alla komponenter han provar? Keramiska kondensatorer lider av piezoelektriska effekter, därför ser kurvorna skit ut men resten ...

Jag kalibrerade RIFAs instrumentpark i ett par års tid och vet hur otroligt noggranna deras mätinstrument var och vilka problem det var att ta fram nya verktyg för att tex mäta tgd på plastkondingar. Man får mata rejäl ström (uppemot någon A) genom t ex en 1uF polyprop för att få tillräckliga nivåer man kan använda för att göra sådana beräkningar.

Jag är skeptisk, men jag tror inte på spöken, horoskop eller slagrutor heller.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2007/05/31 :  08:28:40  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Får lov att tacka Bernt för hans mässande om pio för nått år sedan, bytte
till ryska sådana och har inte ångrat mig än.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/05/31 :  09:27:49  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag kan ju ingenting om det här men läste om några som hade mätbar förbättring på förstärkaren (i det här fallet). Det var i Hifi news &rr men jag kan inte hitta artikeln på nätet just nu men här är i alla fall tillverkrens version.

http://www.dnm.co.uk/capacitors.html#tnetwork

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/05/31 :  12:25:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
När det gäller elektrolyter är det lite mer komplicerat. Man måste ju ha tillräcklig kapacitans så man får minimalt rippel och för att kondingen snabbt ska kunna lämna energi måste ESR (effektiv serieresistans) vara låg. Vidare ska den tåla den arbetsspänning man ger den och den temperatur den förväntas arbeta vid. Bättre kondingar (elektrolyter) är mekansikt bättre fastsatta i burken. Sämre har kondensatorlindan hängande sladdrande mer löst. Sedan finns det inga skillnader - förutom färgen på kannan, trycket på densamma och priset och RYKTET kondingen har fått. Den som betalar 10 ggr mer för en färgglad elektrolyt med fint namn har blivit utsatt för bondfångeri.

Däremot är inkopplingen DJ...IGT viktig. Så här SKA och SKA INTE en konding i en nätdel kopplas - 4-polskoppling.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/31 :  16:37:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag kalibrerade RIFAs instrumentpark i ett par års tid och vet hur otroligt noggranna deras mätinstrument var och vilka problem det var att ta fram nya verktyg för att tex mäta tgd på plastkondingar.
Var Robertsson där då?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/05/31 :  18:58:34  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Du vet vem Robban är??????!!!!! Det var min chef. Heltokig människa som var väldigt duktig på elektronik. Död sedan ett par år - hjärntumör.
Jag gillade honom men det gjorde inte hans chefer.
Han skulle beroende på humör på utpräglad skånska hävdat att när det gäller kondensator spelar det ingen roll vilken teknologi man använt eller bestämt hävdat att kondingar gjorda i kopparfolie med fladdermushår som isolering och ingjutna i vax från afrikanska humlebin var oslagbara ....
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/31 :  22:12:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Du vet vem Robban är??????!!!!!

Nej, men jag har hört en del om honom från en nära vän till honom, tillika audiofil och medlem här på forumet. Han verkar ha varit en rätt färgstark personlighet. Det är säkerligen så att Robertsson har varit hemma hos sin gode vän audiofilen och lyssnat vid de tillfällen då han hävdade den senare av de varianter du beskriver. Han hade tydligen blivit ordentligt upprörd när han inte kunde begripa varför skillnaderna var så tydliga. Senare hade han enligt uppgift mätt upp Jensen PIO för att få klarhet i det hela. Vet dock inte vad han kom fram till förutom att han var imponerad av Jensen.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/05/31 :  22:32:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag kan berätta att Robban (som han kallades, han hette Lennart Robertsson) hade bestämda åsikter och dessa var ofta rakt motsatta de som hans omgivning hade. Därför var han lika rabiat om kondingar som jag är, om man hävdade att olika kondingar lät olika. Och om man propagerade för billigaste kondingar till ljud för attdet inte hördes skillnad, fick man minsann höra vilka kondingar som lät bäst OCH VARFÖR.
Den här egenskapen gick att utnyttja när man skulle köpa verktyg eller instrument. Man prsenterade två alterntiv - ett dåligt och så det man villa ha. Man pratade skit om det bra alternativet och hyllade det dåliga och fick påskrivet en rekvisition för inköp av det bra (det man ville ha).
Robban köpte ett par Priboj - original av mig. Undrar vart de tog vägen. Vet någon?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/31 :  23:29:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Fantastiskt!!!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/06/12 :  13:25:55  Show Profile Send scorpion a Private Message
Här är en länk som kanske är värd en kommentar: http://www.altavistaaudio.com/caps.html .
Jag håller på att leta kondensatorer för att modda mina nya Trends Audio 10.1.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2007/06/12 13:29:37
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2661 Posts

Posted - 2007/06/12 :  21:46:57  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

När det gäller kondingar så är min uppfattning att rätt konding på rätt plats är det som gäller. Det gäller speciellt i nätdelen. Mkp har jag dömt ut. Dom grumlar till ljudet var man änn sätter dom.
I nätdelar föredrar jag oftast någon form av oljekonding eller mp.

Mp kondingarna sitter i äldre apparater och är näst intill gratis
Problemet som vi står inför är att en audio apparat ska återge ett brett frekvens spectra samtidigt. I indusriella sammanang så är kravet oftast att en signal eller puls ska föras från punkt a till b ofövanskad oavsett miljö. När det funkar under en viss tid är industrin nöjd.
I hifi industrin verkar sådana normer inte existera.
Jag hade hemma ett par "audio" kondingar för nåra år sedan och dom kunde spela musik. Jag ersatte högtalarna med konst last å till min förvåning så spelade kondingarna musik

Kondingar må va av ondo men man kan "tuna" in ljudet på sin anläggning med hjälp av olika kondingar.
Det är trots allt kul att hålla på

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/16 :  15:50:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Råkade av en händelse läsa i Bruce Rozenblit´s bok Audio Reality idag. Han är skeptiker in i märgen, men det är intressant att läsa vad han skriver om kopplingskondingar.

"Do coupling capacitors affect the sound? Absolutely yes! I can attest to a definite noticable improvement when changing out a lessor performing unit with a better one. The principle change I notice is that the sound is smoother and less brittle. I do not detect any spacial or dimensional changes i the sonic image. I can confidently say that there is an improvement in the tonality. I can also confidently say that you should be able to find good-sounding capacitors from between $1.50 and $3.00 each. Experience has shown me that film type capacitors generally sound better than those with metalized film construction. I have no idea why one type sounds better than another and have no information to offer."

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/15 :  12:02:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har lovat skriva ihop en allmän beskrivning om kondensatorer, olika tekniker, mätningar, tillverkning osv osv men jag har fastnat på 1/3 väg.

Däremot har jag hört att WIMA gjort utförliga mätningar av olika "audiokondensatorer" vilka visar att det inte är någon skillnad mellan dyra "audiokondingar" och billiga standardkondingar.
Som resultat av de undersökningar man gjorde på WIMA kom denna skrift fram:
WIMA: The Capacitors for High End Audio Applications(Word 360kB)
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000