HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Högtalarisolering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/11/11 :  15:04:10  Show Profile Send PeterE a Private Message
Jag har funderat på kan man isolera sina högtalare med vad som helst?
Jag har provat kuddstoppning & det har funkat fint.

Sen vet jag ju själv av egen erfarenhet att fårull & kuddstoppning fungerar bra.

Jag har även hört av en som håller på mycket med billjud & han tycker att glasfiber som man isolerar hus med funkar bra.
Han sa att det bara är den gamla sorten som det är glas i som sticks.

Oftast så tar dom flesta affärerna som säljer dämpmatreal till högtalare väldigt mycket betalt för en liten påse som det står dämpull på.

Men vad fungerar egentligen bra som dämpmatreal?
Kommer ihog att jag såg ett par äldre pioneer högtalare som hade typ små golvmattor(presis som i baskaggen i ett trumsett) & dom högtalarna lät bra.

Men vad bör man undvika att ha som isolering i högtalarna?

Edited by - PeterE on 2007/11/11 15:06:33

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/11/11 :  16:57:38  Show Profile Send PeterE a Private Message
Sån där vit mjuk platta som ser ut som mjuk frigolit som man brukar kunna använda till stolsdynor som man plaserar under tyget går även sånt att använda som till ex dämpmatta i högtalare?

Edited by - PeterE on 2007/11/11 17:07:54
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/11/11 :  16:59:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
En första fråga att svara på är vad man vill uppnå med dämpmaterialet i sina lådor.

Utifrån det kan man sedan resonera kring vad som lämpligt resp olämpligt.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/11/11 :  17:12:51  Show Profile Send PeterE a Private Message
Mm men om den ska fylla sin funktion att dämpa lådan så att det inte ekar då man till ex sätter örat emot lådan.
Om man till ex gör en baslåda uppfyller då till ex gullfiber eller en sån där mjuk plast kraven då det gäller att dämpa lådan på samma sätt som till ex vanlig dämpull typ kuddstoppning eller fårull?

Men jag har till ex aldrig hört nån tidigare som kört med vanlig gullfiber & jag kan tycka att det kanske inte låter så bra efterssom att jag inte provlyssnat på hans låda.





Edited by - PeterE on 2007/11/11 17:14:38
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/11/11 :  17:18:25  Show Profile Send PeterE a Private Message
I mina egna ögon har jag mer sett tvättad fårull eller dämpull som det givna dämpmatrealet.
Men dämpmattor som man köper brukar inte det vara som en tunnare madrassliknande platta som är äggformad?

Men det finns väl annat som skulle kunna funka också som man har liggandes hemma redan?

Edited by - PeterE on 2007/11/11 17:20:00
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/11/11 :  17:19:48  Show Profile Send Bogus a Private Message
Hur gullfiber låter, låter jag vara osagt, så länge det ligger i en sluten låda. Men så fort man börjar använda det i portade lådor kommer trycket börja pumpa ut en massa små fibrer i luften och då kvittar det om det är glasfiber eller stenfiberisolering... det vill man INTE få ner i lungorna!

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/11/11 :  17:24:28  Show Profile Send PeterE a Private Message
Nej det har du rätt i.
Är det slutna lådor så borde det mesta funka.
Men kan man till ex använda stols stoppning eller är det lika bra att jaga rätt på fårull på en gång?
Eller tror ni att man kan häfta fast sånna där vita skumgummi liknande mjuka plattor som man har i stolsdynor på väggarna av lådan & det fungerar som dämpmatreal?

Arnars är det alltid kul att prova lite olika matreal.

Edited by - PeterE on 2007/11/11 17:25:01
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/11/11 :  17:26:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Dämpull borde kunna ges tre olika önskvärda egenskaper:
1) dämpa ljud inne i lådan
2) dämpa ljud så att lådan inte vibrerar
3) sänka ljudhastigheten för att göra nån specialare för baslådeavstämningen

Kommentarer?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/11/11 :  17:29:55  Show Profile Send PeterE a Private Message
Vad är det då som är så specielt med fårull som dämpmatreal?
Har fårull andra egenskaper?

Skiljer det här sig mellan olika matreal eller har alla matreal samma egenskaper?

Edited by - PeterE on 2007/11/11 18:29:24
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/11/11 :  22:08:09  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Det finns de som använder sig av vanliga täcken med konstfiberstoppning.
Och vad jag hört av de som gör detta så funkar det alldeles utmärkt.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/11/13 :  16:20:35  Show Profile Send PeterE a Private Message
Okej det var lite av det jag ville veta.
Men vad skiljer fårull & vanlig stoppning åt egentligen?

Det talas ju så mycket om att fårull ska vara så bra.
Men det kanske egentligen bara är så att folk tror det ska vara bättre bara för att det varit med lite längre efterssom att det var mycket fårull i högtalare förr i världen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/11/13 :  23:22:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Passar inte detta bättre under DIY?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2007/11/14 :  00:08:54  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det har du rätt i Bernt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/11/14 :  09:07:06  Show Profile Send acebowler a Private Message
Är inte fårullen lite speciellt "exclusivt" material, typ som silver eller guld i ledare m.m eller diamant i membran mm.. Tanken med dämpning i lådor är väl mig veterligen att minska resonanser, ändra q värde, samt få ner impedanstoppar. Olika material har olika dämpning vid olika frekvenser. Enligt dom tester jag läst har blandning av olika densiteter på materialet störst betydelse, ex hårdare gullfiberplatta med toppning av mjukare variant. etc. skillnaden verkar inte vara jätestora mellan olika material om man får tro dom som testat.

S

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/14 :  09:21:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag kör med konstfiber (tror det kommer från HiFi-kit). Många jag har kontakt med kör med gullfiber - bäst billigast.

Fyllningen/dämpningen "låter ju ingenting" utan ska absorbera energi i luftrörelserna inne i lådan. Bästa materialet är .... bästa materialet.
Det är väl med fårullen som med dyra högtalarkablar - dyrt är exklusivt men gör absolut ingenting för ljudet.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/11/14 :  09:37:14  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Det är väl med fårullen som med dyra högtalarkablar - dyrt är exklusivt men gör absolut ingenting för ljudet.

Det är väl bra att ifrågasätta och diskutera men varför alltid dessa konspirationsteorier?

Jag har lekt med en del olika dämpmaterial i ljudledningar inspirerad av Sven Tyrland som också gjorde rätt ingående mätningar av dämpmaterial. Fårull har rätt unika egenskaper om den hängs upp mitt i lådan. Den dämpar inte genom att ljudet pressas igenom den utan genom att den börjar svänga fram och tillbaka en aning. Det är alltså massan i ullen som verkar och det är således en induktiv komponent med i spelet. Fårull är ett av få material som fungerar vid mycket låga frekvenser och det är anledningen till att det används i ljudledningar. Det har kommit en del ersättningsmaterial som t.ex Acusto-Q som är syntetiskt och fungerar på ett likande sätt som fårull men det är ganska lätt i jämförelse och man får packa hårdare så helt jämförbart blir det nog inte.
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/11/14 :  11:47:17  Show Profile Send acebowler a Private Message
Intressant!
Frågan är hur det påverkar dom låga frekvenserna i en konventionell basrflex till exempel. Dom låga (långa) vågorna borde teoretiskt inte orsaka stående vågor upp till (kanske ute å simmar här men 100-200Hz?)
Frågan hur fiberullen står sig vid dessa frekvenser

S

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/11/14 :  13:10:55  Show Profile Send MatsT a Private Message
Om man fyller en basreflexlåda med långfibrig ull så lär nog basreflexresonansens Q-värde bli avsevärt lägre. Normalt inget konstruktören är ute efter så oftast är det bara lite dämpning längs väggarna i BR-lådor. Jag har själv stoppat in ull i ett par BR-lådor för att få mindre "bummel" och det fungerade för mig men det är inte något jag vill rekommendera generellt.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/11/15 :  22:50:02  Show Profile Send PeterE a Private Message
Det här låter intressant.
Fårull gör alltså inte lika mycket underverk efter väggarna som det gör då det får hänga fritt inne i lådan.
Jag håller ju på att bygga 2st mindre basreflex lådor & det är element med lång slaglängd.
MatsT vad menar du med bummel?
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/11/16 :  06:26:24  Show Profile Send MatsT a Private Message
bummel = bumlig bas.
Go to Top of Page

Material
Member

127 Posts

Posted - 2007/11/16 :  08:33:17  Show Profile Send Material a Private Message
Den här killen

http://www.humblehomemadehifi.com/

använder ofta ett par remsor mycket ful långhårig heltäckningsmatta.

En Feminist och en Gentleman
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2007/11/16 :  16:52:33  Show Profile Send PeterE a Private Message
Okej MatsT då vet jag.
Jaha men blir ljudet bättre av att man dämpar lådorna med heltäckningsmatta?
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/11/17 :  03:48:28  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Mannen med kokboken (7e utgåvan) testade lite olika variationer av några olika material med olika resultat.

J. Ullberg
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2007/11/17 :  10:26:25  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Martin Colloms? Vance Dickason?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2007/11/17 10:26:56
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2007/11/17 :  11:06:08  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Steen Duelund (Danmark) exprimenterade en hel del olika dämpmatrial också och kom fram till att polyester, ull och gullfiber hade sina specifika användningsområden. Ull var något Steen hade överallt mest känt är väl hans signal och högtalarkablar som han hade ull som kabelhölje.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/17 :  11:26:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag får konstant rådet av erfarna och pålästa högtalarbyggare att använda stenull. Det finns inget som är hörbart bättre. Möjligen, som sagt, dyrare men inte bättre.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000