HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Sugen på att bygga egna högtalare, frågan är vad?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Brannmark
Starting Member

26 Posts

Posted - 2007/11/14 :  11:57:52  Show Profile Send Brannmark a Private Message
Sugen att bygga ett par egena högtalare. Har idag ett par TDL RTL 3:or som jag skulle vilja byt ut mot ett par andra, väljudande egen byggda högtalare. Har drivit dessa med ett NAD 214 slutsteg och en NAD förförstärkare. Dock är detta avskaffat och en ny Pioneer AV reciver skall införskaffas, tex VSX1016 /VSX 1017.

Tanken är att jag sedan någon gång i framtiden skall bygga ett 5.1 system.

Kikat lite på Zahra http://www.troelsgravesen.dk/8543.htm samt SP38 http://www.troelsgravesen.dk/SP_38.htm, även Proac kloner och naturligtvis även HFSL-1.

Tycker om TDL:arna men lite mer drag i basen kunnde det ju få vara. Någon som har en uppfattning av de ovannämda högtalarna? Spelar väldigt blandad musik, allt från hårdrock, pop, osv. Dock inget klassiskt. Favoriter bland skivorna är Dire Straits, CCR, osv.


Certificerad Systemutvecklare (MCP, MCSD)
ASP, ASP.Net, SQL Server, HTML/XHTML, CSS, m.fl
Behöver du en webbsida och vill inte skriva HTML / XHTML? Kontakta mig, har lösningar allt från enkla till avancerade lösningar. Har även egna webservrar och kan erbjuda hosting till bra priser

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2007/11/14 :  13:16:04  Show Profile Send Nygga a Private Message
HFSL-1 är ett klart överkomligt projekt med tanke på byggtid och inga konstigheter i konstruktionen.

//Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

Brannmark
Starting Member

26 Posts

Posted - 2007/11/14 :  14:05:10  Show Profile Send Brannmark a Private Message
Funderade också på HFSL-1. Då skulle man ju faktiskt kunna bygga 2 till sen för bakre högtalare den dagen man vill ha lite bioljud. Dock rädd att det blir lite för lite "trycka", då det bara är en 6.5"?


Certificerad Systemutvecklare (MCP, MCSD)
ASP, ASP.Net, SQL Server, HTML/XHTML, CSS, m.fl
Behöver du en webbsida och vill inte skriva HTML / XHTML? Kontakta mig, har lösningar allt från enkla till avancerade lösningar. Har även egna webservrar och kan erbjuda hosting till bra priser
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2007/11/14 :  18:53:29  Show Profile Send Nygga a Private Message
Äh bygg ett par sådana du. Sen kan du se att det inte är så lite att åka med. Komplettera med sub om du vill ha filmeffekter sen.

//Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2007/11/16 :  00:40:01  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jag har HFLS-1 och har för länge sedan lyssnat på RTL3. Övergripande ljudkvalite kan jag ej säga något om nu, men tror nog att RTL3 kan prestera mer "tryck", men i övrigt... Efterlys om någon har ett par HFLS-1 i din närhet som du kan få lyssna på.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Brannmark
Starting Member

26 Posts

Posted - 2007/11/19 :  08:48:43  Show Profile Send Brannmark a Private Message
Kanske man skulle göra. Ni som har HFSL-1, klarar de av att spela all typ av musik?

Någon som byggt en passiv sub som passar bra ihop med HFSl-1 för musik?

Certificerad Systemutvecklare (MCP, MCSD)
ASP, ASP.Net, SQL Server, HTML/XHTML, CSS, m.fl
Behöver du en webbsida och vill inte skriva HTML / XHTML? Kontakta mig, har lösningar allt från enkla till avancerade lösningar. Har även egna webservrar och kan erbjuda hosting till bra priser
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.6 sekunder. Snitz Forums 2000