HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fråga om nätdelar, brum och en tvättmaskin
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2007/11/16 :  10:35:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har återkommande problem med slutsteg hemma hos mig, nättrafon brummar när tvättmaskinen arbetar. Visst är det bara att stänga av tvättmaskinen men frågan gäller varför viss brummar medan andra är helt tysta? Inte minsta pip från 3 olika slutsteg medan två andra brummar tydligt.
Alla är hel eller halvstora transistorsteg.

Varför är vissa slutsteg mer känsliga än andra? Vad skiljer deras nätdelar åt? Har de som är tysta ett DC filter eller har det med jordning att göra?

Tacksam för Er kunskap.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2007/11/16 10:48:10

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/16 :  11:57:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Killen som köpte mina McCormack har samma strul men felkällan finns inte i huset, jag frågade här o enhälligt svar var DC.

Nätdelsfrågan har jag däremot inte en susning om.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2007/11/16 :  13:50:06  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Japp, det är DC som är problemet, tyvärr lite svårlöst, jag hade provat med en isolationstransformator först.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/11/16 :  14:38:50  Show Profile Send U1 a Private Message
quote:
Japp, det är DC som är problemet, tyvärr lite svårlöst, jag hade provat med en isolationstransformator först.


Har samma problem, mitt slutsteg brummar hos mig men inte hemma hos Johan B. När jag kopplar in min isolationstransformator så flyttas bara brummet dit, dvs. ingen kul lösning om den måste stå i samma rum.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/11/16 :  14:52:30  Show Profile Send Lovan a Private Message
Funkar inte en DC-fälla?

Att olika trafosar brummar olika mycket beror på hur mycket dom belastas samt hur känsliga dom är för DC(gap).

Edited by - Lovan on 2007/11/16 14:53:29
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/11/16 :  15:56:05  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Att en tvättmaskin kan leverera likström verkar inte troligt. Jag misstänker att tvättmaskinen lastar nätet med lägre spänning som följd. Påföljden kan då bli att likriktaren arbetar ojämt,varvid DC kan slinka in bakvägen till trafon. Om trafon då är av toroidtyp kan mekaniskt brum uppstå. Men detta är bara en gissning, prova att öka spänningen något med en varitrafo när tvättmaskinen är igång.

Eller köp engångskläder

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2007/11/16 18:55:15
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2007/11/16 :  22:26:11  Show Profile Send Micke Y a Private Message
OK Erik men varför är vissa tysta medan andra brummar? Borde inte alla påverkas lika mycket?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2007/11/17 :  05:11:49  Show Profile Send SW a Private Message
Jag känner väl igen problemet. Det är motorn/motorstyrningen i tvättmaskinen som är orsaken. Det är väl bara när motorn i tvättmaskinen snurrar som du får brum, inte när den värmer vattnet?
Prova och sätt ett störskydd/DC-fälla på ledningen tvättmaskinen men se till att det klarar spänningen/effekten.
Nu på vintern när folk sätter igång sina kupevärmefläktar i bilar brukar det också dyka upp en massa DC på nätet. Motorn i kupevärmare är riktiga marodörer.
Sedan är brummet mest beroende av lindningskvaliten på trafon men även hur den är fastskruvad och om det finns resonansproblem i förstärkarlådan som förvärrar brummet. Många trafos brummar inte alls trots DC. Ibland kan det hjälpa att dra åt mittskruven som håller trafon. Ibland blir det bättre om man lättar lite på samma skruv. Har lagt bitumenmatta under någon trafo som brummat och det har blivit bättre.

S
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/11/17 :  10:17:16  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Micke Y: Det beror på jämnheten i likriktarbryggan. Jag talar av erfarenhet här då vi hade liknande problem med tidigare förstärkare.
Vissa av dem surrade som motorsågar beroende på likriktarbryggorna på lågspänningssidan. Det lustiga var om vi sänkte nätspänningen så tilltog surret. Vi böt från 10A bryggor till 25A och då försvann problemen. Jag vet ej om det här gäller i ditt fall men kan vara värt att undersöka. Mät nätspänningen vid inkopplad resp avslagen tvättmaskin. Det kan aldrig skada att kolla

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/11/17 :  12:51:13  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jaså, det säger du, Erik, byta till rejälare dioder kan hjälpa mot brum? Ska testas innan helgen är över.

Har också en apparat som bråkar med mig.

Började med att bygga DC-fälla. Hjälpte möjligtvis marginellt, men långt ifrån markant. Fortsatte med att vibrationsdämpa trafons mekaniska fastsättning i lådan. Den sitter nu "flytande". Hjälpte rejält. Tills jag satte på locket på lådan, då började den brumma igen. Hör till saken att den fysiska marginalen mellan lock och traf är mycket liten, i området ~2mm. Nu kör jag utan lock, förvisso brumfritt men i övrigt inte helt tillfredställande.

Antar att motorstyrningen i din tvättmaskin sker m h a frekvensomriktare, alltså tyristorer som klipper vågformen. Om inte dessa arbetar symmetriskt så verkar det ju helt rimligt att de skulle skapa obalans eller dc-offset på nätet.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/11/17 :  16:03:26  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Byt inte några dioder utan att vara säker. Kolla spänningen med en multimeter först. Det är möjligt att jag i detta fall har fel. Hushållsapparater idag kastar ut enormt med skräp på nätet. Men i regel brukar det vara av relativt högfrekvent natur, svårt att säga om det är så kraftigt att det kan få en toroid att mekaniskt surra.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/11/19 :  12:44:34  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Erik Andersson skrev:
quote:
Att en tvättmaskin kan leverera likström verkar inte troligt.

Motfråga: Vad händer om din last är allt annat än en resistiv last? Jo, den ser till att din sinusvåg blir "ful" och osymmetriskt = likspänning!

Testat att köra en hårtork på halva farten? Perfekt likströmsinjecerare pga halvvågslikriktning.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/11/19 :  16:18:00  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Om en en sinusvåg "blir ful" är den distorderad. Likspänning blir det om en av halvperioderna saknas, kallas även "pulserande likström"
Nog om detta. Jag har svårt att se att en tvättmaskin kan åstadkpmma detta! Däremot kan den kasta ut en massa annan smuts, av olika karraktär.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000