Tusen projekt på gång och har ramlat på ett lite lustigt volympotfenomen som någon kanske vet bot på eller känner igen.
Det gäller ett rörförsteg och volympoten beter sig så här:
Det surrar svagt i höger kanal vid noll volym. När jag börjar vrida upp volymen sänks surret för att nästan upphöra, för att sedan snyggt panorera in i vänster kanal allt eftersom volymen höjs. Fortsätter jag vrida volympoten till max hamnar surret i bägge kanalerna. Surret höjs i styrka som höjningen görs på poten ungefär mittvägs genom volympotens vridcykel, men inte i paritet med hur mycket musiken höjs.
Musik spelas bra och utan problem och det är egentligen bara i tysta partier som det blir lite jobbigt.
Det är inget uppenbart jordbrum, utan lite högre upp i Hz och surrar mer likt en stor fluga än ett klassiskt jord-hummande.
Jag har inte provat en annan pot, inte heller kört utan (jag har en MP3-spelare som signalkälla).
När jag chassiejordar signaljorden blir det tystare. När jag också jordar potskaftet(?) blir det knäpptyst. Bara len musik. Hm... Tja, det blev ju som jag önskade - vet bara inte riktigt exakt hur.
Ibland är det bra att få reda på lite tips och trix. Detta fenomen hade jag aldrig råkat på nämligen. Lyckligt lottad antar jag. Hoppas det håller sig i flytten in i den riktiga lådan.