HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Svenska Elektronikforumet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/21 :  19:44:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag är medlem i ytterligare ett alldeles förträffligt forum som heter Svenska ElektronikForumet. Jag tycker definitivt att HFs DIY-forum är alldeles förskräckligt tillfredställande. Mycket goda idéer utbytes man får bra hjälp och kan hjälpa vilsna själar själv.
Men jag ville lyfta fram SEF eftersom det är elektronik i alla färger och former som avhandlas - jordvärmepumpsregulatorer, blomstervattnare, blinkande julstjärnor till lillasystern...
Om man efterfrågar tips på ett 450V stabbat nätaggregat får man lite andra svar där än här - beroende på att där tänker man inte 6L6 utan hjäklar-anamma-nu-ska-det-smälla-ordentligt.
Samtidigt är SEFs medlemmar praktiska/pragmatiska vilket innebär att det inte blir strider om petitesser, ja förutom val av PIC-processor och krosskompilator. Man löser problem med elektronik (ungefär som vi då).

För den som bygger mycket kan ett medlemsskap där vara ett bra komplement till HF.

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/11/21 :  23:10:43  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag är också medlem i SEF: Kan rekomenderas för den som är intresserad av elektronik

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Swirve
Member

96 Posts

Posted - 2007/11/22 :  10:58:26  Show Profile Send Swirve a Private Message
Jag är också med där! Tycker det är ett förträffligt forum, precis som detta! :)
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/22 :  13:50:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Precis som detta.
Var orolig att någon skulle läsa in några elaka intentioner.

Jag såg någon som hade en icke-HiFi:isk elektroinikfråga här inne. Tror han hade fått 17 svar på störten på SEF.

Det roliga är att, om man skriver något om audioprojekt, är intresset enormt. Nästan som att "kan man bygga sina egna högtalare???", "oj, rörförstärkare - men sådana försvann väl med sista istiden???!!!"
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/11/22 :  16:28:47  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Tackar Soundbrigade, verkligen en intressant site.

Reggade mig direkt .

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/22 :  18:52:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
De har inte samma synvinklar som vi; en IRF820 är inte bara en konstantströmgenerator i ett rörsteg ...
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2007/11/24 :  17:47:33  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jag är inte med där, men jag köpte Allt om Elektronik nr 5 igår. Det står om förstärkarmoduler, 12 st (tror jag) testas. Om nätströmrening... Om förstärkarbygge med rör i försteget... Har inte läst en rad än. Det känns roligt att som nybörjare orientera sej lite i elektroniklandet.

Numret är ju riktigt audioorienterat. Skönt med papperstidning också...om fem år når jag kanske fram till att bygga något med rör...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/24 :  19:57:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
AoE har en lite annorlunda attityd gentemot ljud och HiFi, vilket gör läsning ganska angenämt. Många av deras projekt kommer visserligen från allehanda firmor ute i Europa som tagit fram byggsatser, men man får ofta andra impulser än de man får när man hänger ute på allehanda audio- och rörforum.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000