HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Outriggers, göra själv?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/11/24 :  18:33:04  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Har tittat lite på outriggers med tanke på att dessa stabiliserar högtalaren mer än spikes gör. Mitt golv är ganska vingligt. Jag hade tänkt mig ett par outriggers med justerbara koner eller spikes ståendes på minipuckar (för att skydda golvet).

Soundocity har några här: http://www.soundocity.com/products.html

Proson har även de ett alternativ här: http://proson.se/index.php3?pageid=58

Min fråga lyder, borde man inte kunna göra sådana själv? Spikes kan man ju välja själv efter tycke och smak. Själva metallbiten är väl det enda "svåra", eller ligger det någon hokuspokus bakom det hela?

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2007/11/24 :  19:12:38  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
metallbiten är väl det enda "svåra", eller ligger det någon hokuspokus bakom det hela?


Jag har funderat lite på att göra sådana och då tänkte jag att man kunde använda plattjärn som finns i olika storlekar så att man kan få det man vill ha. En mekanisk verkstad kan säkert hjälpa till med järnen.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/11/24 :  19:24:53  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Plattjärn som formas till lite i kanterna. Målas sedan svarta, gråa eller vad man vill. Lyxmodellen är nog att pulverlacka istället för att måla med "vanlig" färg.

Vill man lägga till någon hokuspokus så kanske du ska satsa på något icke magnetiskt matrial?

Edit: Själv har jag "outriggers" gjorda av 40x20x1,5 fyrkantsrör målade i aluminium grått.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975

Edited by - H on 2007/11/24 19:27:00
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000