HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Sprak/brus i Luxman L-30
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Luxoman
Starting Member

5 Posts

Posted - 2007/11/28 :  08:46:55  Show Profile Send Luxoman a Private Message
Hej alla. Detta är mitt allra första inlägg på HiFiForum, så var snälla, okej :-) Jag är lycklig ägare till en Luxman L-30 från 1977 och den är helt makalös! Jämfört med den Rega Brio jag kört innan så är det som om någon lyft bort en skärm framför ljudet eller nåt.

Riktigt svängigt! '

Men - innan den är varm, sprakar den en del i volymkontrollen. Dessutom är det ett lätt bakgrundsbrus av och till. Den är ju 30 år och kanske inte servad så ofta (eller inte alls).

Vet ni om en total teknik-analfabet som undertecknad kan åtgärda det eller ska den in till kunnig yrkesman? Och var hittar man i så fall en sån i Stockholm?

iPod my ass, dude.

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/11/28 :  13:59:06  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag har en L-30 som hadde nå liknade problem, det visade sig i mitt fall att det var nätströmbrytaren som var utsliten.
Om det nu är den så är den lätt att byta, ny finns på Elfa eller med lite tur i närmase radioaffär.
Är den välanvänd så kanske volympotten börjar ge upp, att hitta en ny är nog inte de lättase eftersom den är tvådelad med dubbelaxel(kombinerad volym och balanskontroll) . Men du kan prova att smörja den med några droppar kontaktolja, med lite tur så hjälper det.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Luxoman
Starting Member

5 Posts

Posted - 2007/11/29 :  17:19:23  Show Profile Send Luxoman a Private Message
Tack för hjälpen. Tyvärr är jag oteknisk bortom det rimligas gräns. Så jag antar att jag får ta och låta en expert lyfta på locket på den. Har du (eller någon annan ) något förslag på serviceställe i Stockholm?

iPod my ass, dude.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000