HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 RAAL banddiskanter - hjälp att välja!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/11/28 :  23:18:06  Show Profile Send Marc a Private Message
Hej!

Jag funderar på att använda ett par banddiskanter till mitt högtalarbygge och har spanat in en tillverkare som heter RAAL (http://www.raalribbon.com). De är inte så kända men de verkar väldigt bra. Det finns två olika varianter som jag funderar på och jag skulle uppskatta lite input från er om vilket alternativ som verkar bäst.

Förutsättningarna är att jag ska bygga ett högtalarsystem som initialt är tänkt att bestå av:

banddiskant ca 8000Hz och uppåt
jbl 2441 med tractrix-horn ca 1000Hz-8000Hz
petite onken ca 30Hz-1000Hz

Så småningom är det tänkt att ett horn runt 200-1000Hz skall tillkomma.

Förstärkare till att börja med blir en Berning ZH270. Variabel motkoppling ger utgångsimpedanser på 1,8Ohm, 3,8Ohm respektive 8,7Ohm. Förstärkaren kan dock komma att ändras till något som är mer optimalt för högtalarna, om det skulle behövas.


Ok, de två varianter som jag funderar på är:

Alternativ 1: Twin 140-15. Detta är en dubbelvariant (vertikalt) av den vanliga 140-15D (http://www.raalribbon.com/products_flatfoil_140-15.htm). Dubbelvarianten finns inte med på hemsidan men jag har fått en del specar på den. Känsligheten är 101dB med en rak frekvenskurva mellan 4kHz-25kHz. Detta gäller med "vertical dispersion pads" som ger en större vertikal spridning än vanligt för banddiskanter. Justerar man padsen rätt kan man enligt tillverkaren få 105dB rak kurva från 7-8kHz. I mina ögon riktigt bra! En nackdel är dock att impedansen ligger på 4 Ohm, jämfört med 8 Ohm för den vanliga, enkla diskanten (känslighet 95dB). Hur blir det om man vill köra passiv delning 1:a ordningens filter med en enkel konding, eller möjligtvis andra ordningen? Tror ni att det går? Jar har fått lite olika alternativ vad gäller drivningen. Tillverkaren skriver: "You can have a few connection solution there. If you make additional HF amp chanel, without transformer and connect the tube directly to the ribbon's "direct tube drive" transformer, you will have no issues with efficiency any more. Equally good would be taps on regular impedance matching ratio transformers (whether Amorphous or Ferrite), that will allow you to set up the required efficiency with setting the impedance up and down. There would be no issues with tube amps driving 2 Ohm above 7-8k, whatsoever. The absolute signal voltage is so low there that the tube will not be overloaded at any given moment." Teknikanalfabet som jag är fattar jag inte riktigt hur jag ska utvärdera dessa alternativ. Det första verkar handla om aktiv delning, eller? De andra fattar jag inte riktigt. Någon input?

Alternativ 2: Modifierad Water Drop. RAAL har tidigare tillverkat en custom-diskant åt "Romy The Cat" enligt hans väldigt specifika önskemål (http://www.goodsoundclub.com/Forums/ShowPost.aspx?postID=3766#3766). Denna har en känsligthet på 108-109 dB mellan 10-30kHz och med 8 Ohms impedans. RAAL skulle nu kunna tänka sig att göra en lite mer prisvärd variant av denna, som ger nästan samma känslighet med rak frekvenskurva ner mot 8 kHz. Den skulle dessutom vara lite mer praktisk med skydd så inte grejer sugs in i bandet. Formen skulle bli cylindrisk istället för spetsig bakåt, vilket jag antar ger något mer reflexer framåt, men kanske inte så stor skillnad. Det borde väl ändå vara bättre med en cylinder än de vanliga kuberna som banddiskanterna sitter i? Detta alternativ verkar på något sett ännu mer lockande än det förra.

Båda alternativen är ganska dyra, och alternativ 2 är dyrare än alternativ 1.

Så... är det någon som har några tankar och synpunkter kring detta? Vad är viktigt att tänka på när jag väljer?

Tack på förhand,

Marc

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/11/28 23:22:08

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/11/29 :  01:29:41  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Jag skulle vänta med att koppla in diskanter innan resten av systemet var uppställt och problemfritt spelande.
Då tror jag man har bättre möjlighet att avgöra om grejerna passar ihop eller inte.

Jag gissar att du har horn att tillverka, drivers att köpa och delningsfilter att finslipa.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/11/29 :  11:08:58  Show Profile Send Marc a Private Message
Drivers och och horn är på gång, liksom onken-lådorna och baselementen.

Delningsfilter har jag inte alls börjat med.

Förstår poängen med att vänta med diskanten, men samtidigt vill jag börja planera redan nu. JBL 2441 går ju bara till ca 8kHz så det blir en hel del som kommer fattas på toppen om jag utelämnar diskanterna.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000